Elvecruise på «Blaue Donau»

/ Fra Svartehavet til Linz

Donau er med sine 2888 km Europas nest lengste elv. Den har sitt utspring i Schwarzwald og ender i Svartehavet. Ennå blir det påstått at den er blå. Vi tilbyr en rekke ulike cruise på Donau. På denne unike seilingen ønsker vi å ta deg med hele veien fra nullpunktet ved Svartehavet, gjennom Donaudeltaet og til ikke mindre enn fem hovedsteder, til Linz. Bli med på en overveldende og innholdsrik reise gjennom syv land – som tar deg mange hundre år tilbake i historien, da tyrkere og Habsburgere dominerte Europa.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 23 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 01.08.2017 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 12 dager
  • Helpensjon og drikke om bord er inkludert

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 01.08.2017
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 12 dager
  • Priser fra 23 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

NORGE – BUCURESTI (Romania) – TULCEA (Romania)

Fly fra Oslo til Bucuresti, med mellomlanding og flybytte underveis. Buss videre til Tulcea, en kjøretur på cirka 3 ½ time. Vi gjør et lunsjstopp underveis og ankommer den vakre havnebyen som ligger på Donaus høyre bredd utpå ettermiddagen. Tulcea regnes som inngangsporten til Donaudeltaet og her sjekker vi inn på skipet og finner oss til rette i lugarene. Før middag ønskes vi velkommen av mannskapet med en velkomstdrink. Skipet ligger til kai i Tulcea over natten.

SONY DSC
Dag 2

TULCEA (Romania) – DONAUDELTAET (Romania)

Etter en god frokost kan du bli med på en valgfri utflukt til Donaus delta. Dette er et meget viktig naturreservat som ble opprettet som et biologisk reservat i 1998 av UNESCO. Vi kjører med mindre båter og kommer tett på det rike fuglelivet som finnes der. Skipet kaster loss og setter kursen mot Oltenita. Vi passerer byer som Galatia, Braila, Harsova og Cernavoda. Det vil bli samling om bord med foredrag om reisen og hva vi kommer til å oppleve underveis.

Dag 3

OLTENITA (Romania) – GIURGIU (Romania) – RUSE (Bulgaria)

Etter frokost ankommer vi Oltenita. Herfra er det mulig å bli med på en tur til Romanias hovedstad Bucuresti. Dette er en interessant by som overrasker de fleste. Bucuresti byr på en slående arkitektur – en blanding av arkitektoniske byggverk, ortodokse kirker, empire-stil, palasser og stalinistiske bygg fra kommunistperioden. Vi får også se «Folkets hus», et palass med 6000 rom som ble bygget av Nicolae Ceausescu, men som han aldri flyttet inn i. Retur til skipet, som i mellomtiden har flyttet seg til Giurgiu. Skipet seiler videre oppover elven til Ruse, Bulgarias største elvehavn, hvor det også blir liggende over natten. Om kvelden får vi oppleve bulgarsk folklore om bord.

Dag 4

RUSE (Bulgaria)

Etter frokost er det tid for å gjøre seg kjent i Ruse. På vår valgfrie byrundtur med lokalguide, får du se store torg og plasser, brede avenyer og majestetiske bygninger i typisk bulgarsk renessanse. Etter byrundturen setter vi igjen kursen oppover elven og nyter en rolig ettermiddag om bord. Neste store opplevelsen er Jernporten.

Dag 5

JERNPORTEN

Vi våkner til en spennende dag med Romania til høyre og Bulgaria til venstre. Vi tilbringer hele dagen om bord mens skipet seiler gjennom Jernporten, en hundre kilometer lang naturskapt kløft, som regnes blant de mest naturskjønne områdene langs Donau. Strekningen var tidligere fryktet av skipstrafikken på grunn av skarpe klipper og farlige strømmer, men farene ble fjernet i 1972 da det ble åpnet et nytt hydroelektrisk anlegg og avansert system av sluser. Vi seiler hele dagen gjennom Romania, Bulgaria og Serbia – ser, opplever, lar oss imponere og får høre mye historie fra tiden før elven ble demmet opp.

Dag 6

BEOGRAD (Serbia) – NOVI SAD (Serbia)

Vi ankommer Beograd, som ligger inne på elven Sava. Byen er hovedstaden i Serbia og for mange et førstegangs besøk. Her kan du velge å bli med på byrundtur med lokalguide. På en kalksteinsklippe over byen troner den tyrkiske festningen Kalemegdan. Herfra er det en praktfull utsikt over både Sava og Donau. Vi får høre både den gamle og nyere historien, før vi forflytter oss videre oppover elven til Novi Sad. Den vakre byen er «hovedstad» i Vojvodina provinsen og ligger helt nord i Serbia. Byen har en blodig historie, men på den valgfrie byrundturen er det fokus på byens gamle kulturelle sentrum. Titter du over elven ser du Petrovaradin-festningen. Skipet seiler videre mot Mohacs.

Dag 7

BEZDAN (Serbia) – MOHACS (Ungarn) – KALOCSA (Ungarn)

Om formiddagen seiler vi en strekning hvor Donau danner grensen mellom Kroatia og Serbia. Vi kommer til grensebyen Mohacs i Ungarn, som er Schengens yttergrense. Etter lunsj kan du bli med på en valgfri utflukt ut på pusztaen – hvor du får oppleve ungarsk hesteoppvisning på sitt beste. Retur til skipet, som i mellomtiden har seilt til «paprikaens hovedstad” Kalocsa. Om kvelden blir det ungarsk folklore om bord, mens skipet seiler gjennom natten.

Dag 8

BUDAPEST (Ungarn)

Vi ankommer Budapest etter frokost. Ungarns hovedstad består av de to bydelene Buda og Pest, som ligger på hver sin side av Donau. Etter ankomst er det valgfri byrundtur, hvor du blant annet får se den nygotiske parlamentsbygningen og Helteplassen, med minnesmerke over Ungarns falne helter. Et av høydepunktene er den fantastiske utsikten over byen og elven fra Fiskerbastionen. Byen blir regnet for å være en av Europas vakreste og blir ofte omtalt som «Donaus perle».

Om ettermiddagen kan du utforske Budapest på egen hånd. Vi anbefaler gjerne den kjente gågaten Vasi Utca eller et besøk i den flotte markedshallen. Om kvelden kaster vi loss og cruiset fortsetter mot Bratislava. Vi seiler hele natten, gjennom det kjente ”Donaukneet” og store Gabcikovo-slusen.

Budapests panorama
Dag 9

BRATISLAVA (Slovakia)

Neste hovedstad er vakre Bratislava. Dette er en av Europas yngste hovedsteder, men likevel en by rik på historie som strekker seg tilbake til keltisk og romersk bosetting. Byen var kroningsby for ungarske keisere og har mange interessante bygninger fra den tiden. Den valgfrie byrundturen byr på en rundtur opp til slottet som kneiser på høyden over Donau og en rundtur til forts i gamlebyen, med brosteinstorg og trange gater. Skipet ligger til kai sentralt i Bratislava, så det er også mulig å utforske den vakre byen på egen hånd. Skipet fortsetter mot Wien.

Dag 10

WIEN (Østerrike)

Den gamle keiserbyen Wien er Østerrikes hovedstad og landets største by. Den bærer preg av at det var Habsburgernes høyborg. Mange undres på hvorfor et så lite land har så praktfull hovedstad, men en gang i historien var den Europas maktsentrum. Om formiddagen kan du bli med på en valgfri byrundtur i Wien – den vakre byen med kjente bygninger som Den spanske rideskolen, Hofburg-slottet, Musikkverein, Operaen – og ikke minst hus som Friedrich Stowasser (eller Hunterwasser, som han er mest kjent som) har tegnet. Byrundturen inkluderer også besøk ved det vakre Schönbrunn-slottet, den tidligere sommerresidensen til den østerrikske keiserfamilien. Om ettermiddagen kan du utforske byen videre på egen hånd. Kanskje et besøk i de elegante handlegatene rundt Stefan-katedralen, i sentrum av den gamle bydelen? Etter middag tilbys en valgfri klassisk konsert, før vi fortsetter oppover mot Wachau-dalen.

Wien er kjent for sine mange vakre slott.
Dag 11

MELK (Østerrike)

Vi ankommer byen Melk, stumme av beundring etter å ha sett det flotte benediktinerkloster speile seg i elven. En valgfri utflukt bringer deg med buss den korte strekningen opp til klosteret. Det blir omvisning både i hagen og inne i museet og biblioteket i klosteret, som i dag fungerer som skole for over 1000 elever. Du kan også nyte utsikten over Donau fra terrassen, før besøket i kirken som er en av Østerrikes vakreste. Dette er en av Østerrikes mest fasinerende bygninger fra barokk-tiden. Om kvelden er det tid for festmiddag og oppsummering av turens mange opplevelser.

Dag 12

LINZ (Østerrike) – WIEN (Østerrike) – NORGE

Skipet har i løpet av natten lagt til kai i Linz, som er hovedstad i delstaten Oberøsterrich. Her sjekker vi ut, sier farvel til mannskapet og blir med på en byrundtur med buss i Linz. Det blir også tid til å spise lunsj og utforske byen videre på egen hånd. Sent om ettermiddagen setter vi kurs for flyplassen i Wien, en kjøretur på cirka 2 timer. Direktefly fra Wien hjem til Oslo.

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER
• Fly Norge–Bucuresti/Wien–Norge
• Flyskatter og havneavgifter
• Transport mellom flyplass og skip
• Lunsj på vei til skipet første dagen
• Elleve netters cruise i utvendig lugar
• Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
• Drikkevarer om bord: vann, vin, øl, juice og kaffe til måltidene og drinker servert i baren (ikke champagne og vin fra vinlisten)
• Underholdning i salongen
• Byrundtur i Linz
• Norsk reiseleder med fra Norge

PRISEN INKLUDERER IKKE
• Drikkevarer (utover det som er nevnt over)
• Valgfrie utflukter nevnt i programmet
• Tips til besetning, lokale guider og sjåfører
• Avbestillings- og reiseforsikring

UTFLUKTSPAKKE
Utfluktene i programmet kan forhåndsbestilles i en utfluktspakke (kr 2830 for 10 utflukter). For å være sikret plass på utfluktene, anbefaler vi at du bestiller utfluktspakken samtidig med cruiset. De forhåndsbestilte utfluktene vil være med engelsktalende guide. Det er også mulig å bestille utfluktene enkeltvis om bord, men da til høyere pris og med forbehold om ledig kapasitet.

PROGRAM
Dag 1 Tulcea
Dag 2 Tulcea Utflukt til Donaudeltaet
Dag 3 Oltenita Byrundtur Bucuresti
Dag 4 Ruse Byrundtur
Dag 5 Jernporten
Dag 6 Beograd Byrundtur, Novi Sad Byrundtur
Dag 7 Mohacs Utflukt til pusztaen m/rideoppvisning
Dag 8 Budapest Byrundtur
Dag 9 Bratislava Byrundtur
Dag 10 Wien Byrundtur m/Schönbrunn-slottet, Klassisk konsert kr 590
Dag 11 Melk Besøk i benediktinerklosteret
Dag 12 Linz Byrundtur (inkludert)

TIPS
Tips er frivillig, men også forventet i store deler av verden. Rederiets anbefaling er cirka EUR 60 pr. person til besetningen om bord. I tillegg er det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje. Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene. Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

SKIPET
MS VIVALDI 4*
Rederi CroisiEurope
Byggeår 2009
Lengde 110 m
Antall dekk 3
Passasjerer 176
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong med bar og dansegulv, og soldekk. Skipene til CroisiEurope er kjent for sitt gode, franskinspirerte kjøkken. Wi-Fi i salongen og resepsjonen.
Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj og toalett, hårføner, radio, TV, minisafe og aircondition. Lugarene på øvre dekk har store vinduer som kan åpnes, såkalt fransk balkong.