Venezia

Venezia – lagunens perler

Bli med oss på en kort, men opplevelsesrik tur til Venezia. Helt innerst i Adriaterhavet finner vi denne romantiske og storslåtte byen, som har fascinert mange kunstnere, og vært sentrum for flere kjente romaner og filmer opp gjennom tidene. Mangfoldige kanaler, rik arkitektur og svunnen historie er noe av det vi kan glede oss over på denne turen.

Det finnes bare én av Venezia. Bygget på 120 små sandøyer i lagunen, er byens uvurderlige bygninger tilsynelatende dømt til undergang. Kanskje det er derfor atmosfæren er preget av melankoli. Napoleon kalte Markusplassen «verdens vakreste salong» og han hadde rett. Markuskirken, Kampanilen og Dogepalasset rammer inn piazzaen som en varm stue. Dogepalasset med Sukkenes bro ble bygget i det 10. århundre og er sammen med Rialtobroen Venezias mest kjente landemerker. Markusplassen er også kjent som verdens dyreste sted å nyte en kopp kaffe. Uansett pris, på Café Florian speidet selveste Casanova etter nye erobringer.

Vårt elvecruiseskip ligger til kai i Venezia og seiler korte strekker i Venezialagunen. I løpet av turen kan man bli med på et utvalg utflukter, eller velge å oppdage Venezia på egen hånd. De fargerike øyene Murano og Burano er som en skikkelig vitamininnsprøytning for sansene, steder du blir glad av å besøke. Historiske byer med sjarm og stemning finner du i Chioggia og Padua. Sistnevnte er etter eget utsagn den eldste byen i Nord-Italia.

Last ned reiseprogram

  • Pris fra 11 650,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 26.03.2018 (2 avreisedatoer)
  • Varighet 5 dager
  • En tur i samarbeid med Aftenposten

Avreiser

  • Avreisedato 26.03.2018
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 5 dager
  • Priser fra 11 650,-
Ditt utvalg
  • Avreisedato 14.09.2018
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 5 dager
  • Priser fra 12 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Ankomst Venezia

Vi flyr til Venezia, med mellomlanding og flybytte underveis. Busstransport til skipet om ettermiddagen før vi finner oss godt til rette om bord og nyter en velkomstcocktail før middagen. Kvelden er til fri disposisjon, så hvorfor ikke ta en promenade langs en av kanalene? Skipet ligger til kai over natten. Middag om bord. (M)

Venezia
Dag 2

Opplev Venezia

Etter frokost skal de som har bestilt utflukt se seg om i vakre Venezia til fots (husk gode sko!). Vi begynner som seg hør og bør på Markusplassen hvor vi beundrer Markuskirkens vakre fasade. Kirken daterer helt tilbake til år 832. Turen fortsetter til Dogepalasset, hjem til Venezias regjering fra det 9. århundre og frem til republikkens fall i 1797. Etter en brann i 1577, ble palasset bygget opp igjen i gotisk stil med skinnende hvit stein fra Ischia og rosa marmor fra Verona. Her er det mye å la seg imponere over! Vårt skip seiler ved lunsjtider et lite stykke på Venezialagunen.

Har du bestilt ettermiddagsutflukt, venter et fargerikt eventyr på øyene Murano og Burano denne ettermiddagen. Vi ser de sukkertøyfargede husene som virkelig er som en vitamininnsprøyting for sansene! Murano er viden kjent for sin glassproduksjon. Venezia ønsket ikke å ha store ovner i byen på grunn av brannfare, så glasskunstnerne i byen flyttet ut til Murano-øya i 1291. Vi får oppleve en glasskunstner på nært hold her på øya, og det blir mulighet for å kjøpe med seg vakker glasskunst hjem. Burano er kjent for håndarbeid som blonder og kniplinger i tillegg til de fargesterke husene. Disse fasadene forplikter, her kan man ikke male husene sine i en hvilken som helst farge uten å søke godkjenning. Skipet seiler tilbake til Venezia på ettermiddagen og ligger der over natten. Middag om bord om kvelden.

Burano
Dag 3

Opplev Venezia

Vi er fortsatt i Venezia og de som har bestilt utflukt blir med til en fabrikk hvor de lager Venezias stolthet og historiske transportmiddel nummer én – gondolen. På 1600-tallet fantes det over 10 000 gondoler i Venezia. Nå er det kun rundt 350 gondoler igjen, og gondolfører-jobben er et ettertraktet yrke som går fra far til sønn i familien.

Vi besøker også en fabrikk som lager de flotte og forseggjorte maskene som brukes under karnevalet. Dette er en tradisjon som har vart i nesten 800 år. Først var maskene svarte, deretter har utviklingen bare fortsatt med fargesprakende detaljer, gull og glitter.

Ettermiddagen er til egen disposisjon for å nyte Venezia i egen takt. Kanskje blir det en cappucchino på Markusplassen – et av verdens dyreste steder å sette seg ned med noe i koppen/glasset. Utsikten er dog vel verdt prislappen! Skipet vårt ligger til kai i Venezia over natten.

Dag 4

Chioggia – Padua

Frokostbuffet ombord. Skipet seiler til kystbyen Chioggia som ligger på en liten øy ca. 25 km. sør for Venezia. Byens historie spores tilbake til 500-tallet, da den var en del av det østre Romerriket.

Vi spiser lunsj om bord før det er tid for den valgfrie utflukten til Padua. Padua, etter eget utsagn, er den eldste byen i Nord-Italia. Utseendet er det ikke noe å si på, med mange broer som krysser kanalene og med store piazzaer som seg hør og bør for en italiensk by. Basilikaen St. Anthony er oppført i ulike stiler, og er et imponerende syn. På plassen foran basilikaen finner vi en statue i bronse utført av Donatello. En guidet tur til fots fører oss til Piazza delle Erbe og Piazza dei Frutti som byr på livlige grønnsaksmarkeder hver dag.

I Padua kan man stikke innom Pedrocchi Cafè, en institusjon for innbyggerne i byen. Den ble grunnlagt på 1700-tallet da den europeiske overklassen begynte å drikke kaffe for alvor. Kafeen har tiltrukket seg mange kunstnere og forfattere i årenes løp. Lord Byron, den britiske poeten som forlot hjemlandet i hui og hast etter en skilsmisse som den gang var skandaløs, var ofte innom. Den italienske Nobelprisvinneren i litteratur, Dario Fo, som sikkert mange kjenner til, var også en gjest på denne tradisjonsrike kafeen.

Skipet seiler tilbake til Venezia. I dag er siste kveld om bord, og som seg hør og bør blir det gallamiddag i skipets restaurant. Det er ikke så stivt som det høres ut som, men man pynter seg gjerne litt ekstra.

Padua
Dag 5

Hjemreise

Det blir frokostbuffet om bord før vi sjekker ut fra lugarene og får transfer til flyplassen. Vi flyr fra Venezia på formiddagen. Mellomlanding og ankomst Norge.

Reisebetingelser

Prisen inkluderer:

  • Fly Oslo-Venezia t/r (pris på fly fra andre byer på forespørsel)
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Fire netters cruise i utvendig lugar
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Drikkevarer om bord: vann, vin, øl, juice og kaffe til måltidene og drinker servert i baren (ikke champagne og viner fra vinlisten)
  • Transport mellom flyplass og skip
  • Norsk reiseleder med fra Oslo

Prisen inkluderer ikke:

  • Utfluktspakke (fire utflukter) kr 1690
  • Tips til besetning, lokale guider og sjåfører
  • Avbestillings- og reiseforsikring

Utfluktspakke:

Dag 2 Venezia Dogepalasset, Murano & Burano
Dag 3 Venezia Besøk på gondolfabrikk og maskefabrikk
Dag 4 Chioggia Chioggia

TIPS
Tips er frivillig, men også forventet i store deler av verden. Rederiets anbefaling er cirka EUR 35 pr. person til besetningen om bord. I tillegg er det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.

Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.

Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

SKIPET
MS MODIGLIANI (4*-)
Rederi CroisiEurope
Byggeår 2001 (renovert 2011)
Lengde 110 m
Antall dekk 2
Passasjerer 156

Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong med bar og dansegulv, og soldekk. Skipene til CroisiEurope er kjent for sitt gode, franskinspirerte kjøkken. Wi-Fi i salongen og resepsjonen.

Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj og toalett, hårføner, radio, TV, minisafe og aircondition. Lugarene på øvre dekk har større vinduer.