Lektercruise i Alsace

/ Fra Lagarde til Strasbourg i Frankrike

Seil på kanalene fra Lagarde til Strasbourg, gjennom Alsaceregionen der både vin og øl produseres med bravur. Litt utenfor allfarvei og turistløyper ligger Saverne som kommer til å bli et hyggelig bekjentskap. Med nydeliglandskap underveis, er det mange steder å oppdage til fots eller på sykkelsetet, før cruiset ender i ærverdige Strasbourg.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 21 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 01.09.2017 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 7 dager
  • Helpensjon, drikke og utflukter inkludert

Avreiser

  • Avreisedato 01.09.2017
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 7 dager
  • Priser fra 21 980,-

/ OPPLEV FRANKRIKE I SAKTE FART

Et lektercruise er en enestående ferieform, som også passer for familier og vennegjenger i alle aldre. En liten, spesialbygget, luksuriøs båt frakter deg på elver og kanaler hvor de større elvecruiseskipene ikke kommer til. Det er avslappende og intimt med kun elleve lugarer om bord. Du kommer ekstra tett på natur, historie og kultur. Lekteren er aldri langt fra land, så her er det mange muligheter for egne utflukter og eskapader – enten til fots eller på en av syklene du kan låne om bord. Kulinariske høydepunkter er ensbetydende for Frankrike, og mannskapet om bord sørger for service i særklasse. Alt skjer i et behagelig tempo, i komfortable omgivelser. Lektercruise er virkelig en behagelig ferie!

Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo – Strasbourg – Lagarde

Fly fra Norge til Frankfurt om formiddagen. Videre med buss til Lagarde, en kjøretur på cirka 3 ½ time. Underveis stopper vi i Mainz for å spise lunsj. Vel om bord på lekteren Madeleine, får vi tildelt lugarer og blir kjent med mannskapet. Det blir servert en velkomstdrink før vi nyter vår første middag om bord.

Dag 2

Lagarde – Xouaxange

Vi nyter formiddagen om bord, mens vi sakte men sikkert setter kursen mot Xouaxange. Underveis seiler vi gjennom Rechicourt-slusen, som er en av de aller største i Frankrike. Om ettermiddagen besøker vi Sarrebourg med kapellet der den eksepsjonelle kunstneren Marc Chagall har satt sine spor. Det imponerendeglassmaleriet er over 12 meter høyt og 7 ½ meter bredt! Kapellet ble bygget i 1265, men ble etter hvert så forfallent at avgjørelsen ble tatt at alt unntatt koret skulle rives og bygges opp igjen. Chagalls glassmaleri er et storslått skille mellom det gamle og det nye. Sarrebourgs historie går helt tilbake til det første århundret og er et hyggelig bekjentskap mens vi rusler rundt på Grand `rue og beundrer husfasadene fra 1700-tallet. Skipet ligger til kai over natten ved Xouaxange, en koselig småby med typisk fransk sjarm.

Dag 3

Xouaxange – Lutzelbourg

På veien mot Lutzelbourg skal lekteren førstgjennom Arzwiller- og Nidervillertunnelene. Deretter skal vi gjennom Arzviller båtheis, der hele båten heises ned til neste nivå i løpet av 20 minutter, cirka 45 meter, en unik og ganske så surrealistisk opplevelse! Heisen er den eneste av sitt slag i Europa. I løpet av dagen besøker vi en familiebedrift, som viser oss hvordan de lager vakre gjenstander i krystall etter en gammel tradisjonsrik metode. Madeleine setter kurs for Lutzelbourg og vi seiler gjennom et flott område, hvor kanalen snor seg mellom Vosges-fjellene. Her er det muligheter til spasere eller sykle langs kanalen. Vi ankommer Lutzelbourg utpå kvelden og ankrer opp for natten – i det som regnes for å være en av de vakreste landsbyene ved kanalen.

Dag 4

Lutzelbourg – Saverne

De som ønsker kan være med på en spasertur til Lutzelburg slott rett etter frokost. Slottsruinene ligger cirka 300 moh. og ruver godt i landskapet. Her har man utsikt over hele dalen. Senere setter vi kursen mot Saverne, der vi besøker nok et slott, Haut-Barr, som kalles Alsace-øyet. Med iøynefallende utsikt over regionens enorme slettelandskap ble det bygget allerede på 1100-tallet, på 470 meters høyde og på tre små fjelltopper som ble lenket sammen med en bro. Broen ble kalt «djevelbroen». Herfra kunne biskopene av Strasbourg skue utover Zorn-dalen og Alsace-sletten. Etter mektige slottsopplevelser, besøker vi tårnet Chappe, en eldgammel telegrafstasjon. Frankrike var det første landet som hadde denne kommunikasjonen, takket være Claude Chappe som oppfant metoden ved å sende beskjeder ved hjelp av et semaforsystem på slutten av 1700-tallet. Om kvelden er det muligheter til å utforske sjarmerende Saverne på egen hånd.

Dag 5

Saverne – Waltenheim

Saverne har mye å tilby sine besøkende og etter frokost blir det en guidet byvandring i denne historiske byen, som regnes som inngangsporten til Alsace. Vi får blant annet se Domkirken, forskjellig arkitektur fra 1800-tallet og Katz-huset, som er dekorert med flotte treutskjæringer. Vi returnerer til båten for en reise gjennom idylliske omgivelser. Vi passerer sjarmerende landsbyer som Hochfelden og Schwindratzheim, og de som ønsker kan spasere eller sykle en tur langs kanalen, før vi ankommer Waltenheim tidlig på kvelden. Vi spiser middag på en lokal familiedrevet restaurant, hvor den lokale spesialiteten Flammekueche står på menyen.

Dag 6

Waltenheim – Strasbourg

Alsace byr på et vakkert og variert landskap – her som det produseres vin og brygges øl, dyrkes det både druer og humle. Etter frokost legger vi ut på heldagsutflukt med buss i den vakre regionen – vi skal til den kjente vinruten i Alsace. Turen går gjennom endeløse vinmarker og innom flere koselige landsbyer med flotte bindingsverkshus og fontener. Vi besøker en av de mange vinprodusentene i Alsace. Vi får en innføring i produksjonen – veien fra drue til flaske. Besøket avsluttes naturligvis med vinsmaking! Turen går videre til Colmar hvor vi spiser lunsj på en lokal restaurant. Etterpå blir det tid til å spasere litt i denne vakre byen. Båten har i mellomtiden lagt til kai i Strasbourg. Dette er vår siste kveld om bord og mannskapet gjør litt ekstra stas på oss. Det har vært en opplevelsesrik uke og praten sitter helt sikkert løst etter dette franske kanaleventyret. Men det er fortsatt mer å oppleve; Om kvelden skal vi få et annet perspektiv på Strasbourg, med gamlebyen som står på UNESCOs verdensarvliste. Vi går om bord i en båt som skal vise oss mer av de sjarmerende kanalene, bindingsverkshusene og de smale smugene. Vi cruiser langs ulike kvarter, som alle har sitt eget særpreg. Det tyske kvarteret er ett av disse. Etter det franske nederlaget i 1870, hadde Tyskland planer om å gjøre Strasbourg til den nye hovedstaden i det tyske riket. Planleggingen ble satt i verk med brede gater, store bygninger og luksuriøse boliger. Vi fortsetter langs kanalene og ser EU-parlamentet før vi er tilbake på lekteren.

Dag 7

Strasbourg – Norge

Etter frokost sjekker vi ut fra lugaren og sier farvel til mannskapet. Bagasjen plasseres på bussen, og det blir litt tid på egen hånd i vakre Strasbourg. Kanskje man ønsker et besøk i den vakre katedralen med det imponerende astronomiske uret, eller en liten spasertur i idylliske «Petit France»? Vi tar igjen plass i bussen som skal kjøre oss til flyplassen i Frankfurt (cirka 2 ½ times kjøring). Fly tilbake til Norge på ettermiddagen.

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo–Frankfurt t/r
  • 6 netters cruise i utvendig lugar
  • Helpensjon om bord
  • Alle drikkevarer om bord (unntatt champagne og vin fra vinlisten)
  • Alle utflukter iht. program
  • Engelsktalende lokalguide på utfluktene
  • Transport flyplass–skip t/r
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Norsk reiseleder med fra Oslo

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Tips
  • Reise- og avbestillingsforsikring

VKTIG INFORMASJON

Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.
Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skipenefortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre.
For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene. Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

TIPS

Tips er frivillig, men ofte forventet. Rederiets anbefaling er totalt cirka EUR 35 pr. person til besetningen om bord. I tillegger det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

MADELEINE
Rederi: CroisiEurope
Byggeår: 2014
Lengde: 40 m
Antall dekk: 2
Antall passasjerer: 20

På den nybygde lekteren Madeleine er det er kun elleve lugarer om bord – alle utvendige med eget bad, aircondition, safe og internettilgang. Lekteren har restaurant, salong med bar, utegrill, jacuzzi og soldekk med solstoler. Det finnes også sykler om bord, som du kan låne underveis eller når båten legger til kai.