Silkeveien, med tog over steppene

/ Den legendariske Silkeveien

I hjertet av Sentral-Asia lever historiene om etterkommere etter Djengiz Khan og Timur Lenk, mongoler og turkumene. Vår reise går gjennom Kasakhstan, Usbekistan og Turkmenistan, gjennom områder som har vært besøkt av alle de store erobrerne gjennom historien. Alle har lagt igjen sine «avtrykk» i form av byggverk og minnesmerker. Silkeveien var ikke en, den var et nettverk av traseer for ferdsel med varer og ideer mellom Europa og Kina. Disse handelsrutene gikk i sin tid fra Kina til Roma og Konstantinopel, vi må nøye oss med deler av nettverket: Opplev den legendariske Silkeveien med privattog fra Almaty i Kasakstan gjennom alle de kjente oasebyene i Usbekistan til den skinnende hvite marmorbyen Asjkabad i Turkmenistan.

Hele reisen foregår med privattoget Registan – langt fra støvete landeveier. Vi bor fem netter på gode mellom- og førsteklasses hoteller og åtte netter på toget. Om bord er det luftkondisjonering i alle vogner, maten holder god standard, hygienen er godt ivaretatt. Restaurantvognene fungerer som bar og sosialt samlingssted etter middag.

Trygt, bekvemt, svært interessant – reisen er en opplevelse!

Last ned reiseprogram

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 30.03.2017
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Utsolgt
  • Dager 14 dager
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Norge – Almaty

Avreise fra Oslo med Lufthansa på formiddagen. Flybytte i Frankfurt og ankomst Almaty ved midnatt. Transport fra flyplassen til vårt hotell i Almaty

Dag 2

Almaty

På formiddagen gjør vi en byrundtur i Almaty, tidligere kalt Alma Ata, «Eplenes far». Dette er Kasakhstans største by og var landets hovedstad fram til 1998, en storby med en drøy million innbyggere. For mange er Almaty nærmest synonymt med Medeo-banen, stedet der norske og andre skøyteløpere satte verdensrekorder. Almaty ligger ved foten av en gren av Tienshan, de mektige Himmelfjellene, som danner bakteppe for en ekspansiv storby, med avenyer omgitt av alleer, parker og små kafeer. I hjertet av Panfilov-parken ligger den praktfulle Himmelfartskatedralen, etter signende den eneste katedral i verden som er bygget i tre, og det uten bruk av en eneste spiker eller skrue. Velkomstlunsj i kazakh-stil, i et yurt-telt, før vi sjekker inn på vårt tog og hjem på reisen. Togavgang på ettermiddagen.

Dag 3

Turkestan

Langt ute på de kazakhstanske steppene ligger byen Turkestan, et viktig pilegrimssted for  steppenes nomader, nest etter Mekka, sies det. Her hviler Khoja Ahmed Yassavi, en muslimsk mystiker og poet som virket og døde her i 1166. Mausoleet er bygget under den store Emir Timur Lenk sist på 1300-tallet – vårt første møte med Timurs arkitektur.

På kvelden krysser toget grensen til Usbekistan.

Dag 4

Tasjkent

Om morgenen ankommer vi Tasjkent, hovedstaden i Usbekistan, en oase som ligger ved foten av Tienshan-fjellene. Byen er gjenreist etter et jordskjelv for noen tiår siden, men har også områder med sovjetisk og russisk preg. Vi skal se en muslimsk madrassa, monumenter vier Timur Lenk og andre historiske ledere. Vi skal også utforske tradisjonell kazakh-arkitektur. Om kvelden muligheter for å overvære en forestilling på Navoi-operaen, eller en konsert, avhengig av spilleplan, og mot ekstra betaling.

Dag 5

Shakhrisabz

Toget går gjennom fjellandskaper denne natten. I disse fjellene lever greske tradisjoner etter Alexander den store og hans etterfølgere videre. Zoroastrisk ild-religion og shamanistiske elementer lever i myter og ritualer som er blitt sjeldne. En gang reiste karavanene gjennom disse ville fjellområdene, og her kom armeene til Alexander, Genghis Khan og Emir Timur Lenk. Befolkningen gir oss del i tradisjonelle seremonier og vi kommer nær på deres dagligliv. Toget tar oss videre langs denne delen av Silkeveien, og vi når fram til Shakhrisabz, Emir Timurs fødested. Fundamentene av hans Hvite palass viser at når den mannen bygde, tenkte han stort! Tilbake på toget blir det uzbekisk vinsmaking og middag mens toget beveger seg mot Samarkand.

Dag 6

Samarkand

Samarkand er byen med navnet som oser av eventyr og mystikk. Og byen har mye av magien i seg fortsatt, knapt noe navn er vel mer knyttet til Silkeveien enn nettopp Samarkand. Dette var også en av de aller tidligste bosetningene i Sentral-Asia, sannsynligvis allerede i femte århundre før Kristus. Siden den gang har de fleste store erobrere vært her inntil Timur Lenk bestemte seg for å gjøre den til sin hovedstad i 1370. Han gjorde den til en nærmest mytisk by, Sentral-Asias økonomiske og kulturelle sentrum. I dag er dette Usbekistans nest største by, med knapt en halv million mennesker, de fleste tadsjiker. I løpet av dagen besøker vi gravbyen Shah-e-Sinda, utgravningene av oldtidsbyen Afrosiab, og fremfor alt Registanplassen, en perle av sentral-asiatisk arkitektur. Her ligger Ulug Beks madrassah, i sin tid den største høyskole i Sentral-Asia, bygget av Timur Lenks sønnesønn. Her ligger også Shir-Dor-madrassa’en, bygget på 1600-tallet, og den gullmalte Tillya Kari-moskeen.

Overnatting to netter på firestjerners hotell i Samarkand.

Dag 7

Samarkand

Byens rike historie inspirer håndverkere den dag i dag, vi besøker et verksted hvor arbeiderne knyter de vakreste tepper i ull og silke.  Vi skal også se hvordan man fremstiller papir av barken av morbærtrærne. Vi besøker Ulug Beks observatorium og ser ruinene av Bibi Khanum-moskeen, bygget av Timur Lenks kone mens han førte krig i India. Det lille mausoleet Gur Emir rommer Timurs grav, et strålende monument.

Dag 8

Samarkand til Khiva

Formiddagen fri for å utforske Samarkand på egenhånd. En tur til markedsplassen anbefales! Toget har avgang ved lunsjtid, og hele ettermiddagen og natten er vi på reise over stepper og gjennom ørken mens vi hygger oss ombord.

Dag 9

Khiva

Flere elver flyter sammen og skaper en oase – her ligger Khiva, som en by fra 1001 natt, bak bastioner og murer av soltørket lere. Byens khan hadde sine palasser og festninger, dynastiet bygde minareter og koranskoler. Mellom dem, i gater og smug, er det myldrende liv. Turister, men også lokale folk, det bor mennesker i Khiva, både utenfor og innenfor murene. Khiva er en levende by! Og over det hele rager Kalta Minor-minareten, aldri fullført, fordi….

Dag 10

Bukhara

Navnet Bukhara har en klang nesten like magisk som Samarkand, og med god grunn: Byen ligger midt i Kyzulkum-ørkenen og har nærmere tusen monumenter som minner oss om Silkeveiens storhetstid, da krydder, pelser og ikke minst silke ble kjøpt og solgt her. I den gamle bydelen ligger Kalyan-minareten fra 1127, som med sine 46 meter antakelig var Sentral-Asias høyeste bygning. Vi ser Labi-Hauz, et vannreservoar kranset av vakre bygninger med kupler, tårn og enorme portaler prydet med flisarbeide. På torget står en statue av legendariske Nasreddin Hdja som sitter baklengs på sitt esel, og vi får høre anekdoter om ham og livet hans. Vi avslutter dagen med middag på gårdsplassen i en av de fine, gamle madrassa’ene, med musikk og dansere i farverike nasjonaldrakter.

Overnatting på turistklassehotell i Bukhara

Dag 11

Bukhara

Bukhara kalles Sherif, den edle, eller hellige Bukhara. Så mye er bevart av byens gamle bygg og monumenter. Vi ser Mir-i-Arab-madrassaen, og kanskje den vakreste bygningen i Sentral-Asia, mausoleet for Ismail Samani, som ble begravd her i 943. Ikke en eneste farget flis, alle dekorasjoner er i soltørket byggesten, men umåtelig vakkert. Vi skal utforske khanens festning, Ark, med en kroningshall som i dag er tekstilmuseum, og vi besøker khanens sommerresidens. Før vi vender tilbake til toget, får vi se verdens eneste moske for kvinner. Togreisen fortsetter – og vi skal krysse grensen til Turkmenistan.

Dag 12

Merv

Midt ute i ørkenen ligger de gigantiske bymurene og vollene fra Mervs storhetstid under seljuk-tyrkerne for om lag tusen år siden. Merv kalles en «vandrende by», for den er ikke en «arkeologisk lagkake» der nyere tiders herskere bygget på ruiner fra tidligere, men i stedet har man bygget nytt ved siden av det gamle, fulgt elven når den har skiftet løp. Merv var en av de viktigste oasebyene på Silkeveien, fram til den ble ødelagt av mongolene i 1221. Vi ser graven til sultan Sanjar, vi ser et gammelt ishus – tyrkerne skulle jo kjøle sin vin – og vi ser Jomfrufestningen, hva den nå var og hvorfor den nå fikk dette navnet. Lunsj på tunet hos en lokal familie, og så er vi klare for siste etappe med toget.

Dag 13

Asjkabad

Asjkabad, mellom Karakum-ørkenen og Kopet Dag-fjellene, er 4 marmorglitende hovedstad. Den er gjenreist etter alle kunstens regler etter et jordskjelv i 1948. Inntekter fra gasseksport har gitt om lag en million innbyggere en by som ikke har sin like, et vitnesbyrd om ambisjonene til det frie Turkmenistans første president, som kalles Turkmenbashi, «alle turkmenres far». På formiddagen ser vi utgravningene av parter-folkets hovedstad, Nisa. Mye av det som er funnet av arkeologene, får vi se på Nasjonalmuseet. Her er også fine utstillinger viet alle faser av Turkmenistans kulturelle og historiske utvikling.

Dag 14

Hjemreise

Etter en kort natts hvil blir vi kjørt til flyplassen, der Lufthansa har avgang kl. 03.30. Kort mellomlanding med flybytte i Frankfurt, og ankomst Oslo Gardermoen kl. 11.50.

Reisebetingelser

Steder vi besøker som står på UNESCOs verdensarvliste:
Khoja Ahmed Yassavis mausoleum i Turkestan
Det historiske sentrum i Shakrisabz
Samarkand – der kulturer møtes
Historiske sentrum av Bukhara
Itchan Kala – den indre by i Khiva
Antikke Merv
Utgravningene av parternes Nissa

Kupekategorier på toget:
Kategori HABIBI: Hver Habibi-vogn har ni kupeer, hver med to doble køyesenger. Under vinduet i kupeen er det et lite bord. Vaskerom og toaletter i begge ender av vognen. Kun tilgang på dusj på hotellovernattingene.

Kategori ALI BABA: Hver Ali Baba-vogn har ni kupeer med to enkle senger. Under vinduet i kupeen er det et lite bord. Vaskerom og toaletter i begge ender av vognen. Kun tilgang på dusj på hotellovernattingene.

Kategori ALADIN: Hver Aladin-vogn har åtte kupeer med to enkle senger.  Under vinduet i kupeen er det et lite bord. Vaskerom og toaletter i begge ender av vognen. Kun tilgang på dusj på hotellovernattingene. I tillegg finnes en dusj i den ene enden av vognen. Badekåpe er tilgjengelig i kupeen.

Kategori SULTAN: Sultan -vognene har kun seks kupeer med to senger, hvorav en større seng (112 cm bred) og en enkel overkøye. Her er også en liten sittebenk, kommode og garderobeskap, samt eget bad og toalett. Badekåpe og dusj-såpe er tilgjengelig i kupeen.

Kategori KALIF: Kalif-vognene har kun fire kupeer med to senger, hvorav en større seng (112 cm bred) og en enkel overkøye. Her er også en liten sittebenk, safe og garderobeskap, samt separat dusj og toalett. Badekåpe og dusj-såpe er tilgjengelig i kupeen.

Det er røkerom i enden av hver vogn.

PRISEN INKLUDERER

  • Fly Oslo – Almaty / Asjkabad – Oslo med Lufthansa (avreise fra andre norske byer på forespørsel
  • 8 netter om bord i toget i valgt kategori
  • 5 netter på mellom- og førsteklasse-hoteller
  • Måltider iht. program (helpensjon dag 2 – 13)
  • All sightseeing med guide iht. program, inkludert inngangsbilletter
  • Transport mellom flyplass, hotell og tog
  • Vin- og vodkasmaking
  • Flerspråklig reiseleder om bord og dyktige engelsktalende lokale guider
  • Norsk reiseleder (ved min. 20 deltakere)

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Visum til Usbekistan og Turkmenistan (pt ca kr. 2.000 pr person), ordnes av Escape Travel
  • Drikke til måltidene
  • Tips
  • Reise- og avbestillingsforsikring