Angkor Kambodsja

Vietnam og Kambodsja – elvecruise på Mekong

/ Elvecruise fra Ho Chi Minh-byen til Siem Reap

Mekong er Sørøst-Asias hovedpulsåre og en av verdens mektigste elver. Du starter turen i Ho Chi Minh-byen, Vietnams kulturelle høydepunkt. Det nye og lekre førsteklasseskipet RV Indochine II tar deg så med på en spennende reise gjennom Vietnam og Kambodsja. Du seiler på Chao Gao kanalen, får oppleve landsbyer med smilende barn, flytende markeder, majestetiske templer og Kambodsjas hovedstad Phnom Penh. Reisen avsluttes med de fantastiske Angkor-templene i Siem Reap.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 33 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 08.11.2018 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 13 dager
  • Helpensjon og utflukter inkludert
  • Nytt og lekkert førsteklasseskip

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 08.11.2018
  • Avreisested Oslo
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 13 dager
  • Priser fra 33 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo - Bangkok

Direktefly fra Oslo med Thai Airways til Bangkok tidlig om ettermiddagen, med ankomst neste dag.

Dag 2

Bangkok – Ho Chi Minh-byen

Vi ankommer Bangkok om morgenen, bytter fly og setter kurs for Ho Chi Minh. Ho Chi Minh-byen er Vietnams største by med over 6,5 millioner innbyggere. Her finnes fremdeles bydeler som er preget av over sytti år med fransk kolonistyre, fra den gang Frankrike erobret byen i 1859. Byen blir ofte kalt Orientens Paris. Byen byr på et sydende folkeliv og et hav av fortausrestauranter og markeder, hvor alt selges og kjøpes. Helt frem til 1975 het byen Saigon, men ble da omdøpt og oppkalt etter den revolusjonære Ho Chi Minh. Ved ankomst venter en buss på flyplassen – og vi drar rett på en liten byrundtur og får se blant annet Det franske postkontoret som ble tegnet av Gustave Eiffel, Notre Damekatedralen, Presidentpalasset og Nasjonalmuseet. Etter lunsj i byen, står Chinatown for tur. Nærmere 10% av Ho Chi Minh-byens innbyggere er av kinesisk opprinnelse – så et besøk i Cholon, byens Chinatown, er nesten et must. Vi besøker det lokale Ben Thanh-markedet, hvor det er fullt mulig å teste pruteferdighetene og gjøre noen gode kjøp. Vi tar også en titt på Thien Han-pagoden, som kanskje er mest kjent for mengden med røkelse som brennes der.
Nå skal vi endelig sjekke inn på skipet og finne oss til rette i våre flotte lugarer. Presentasjon av mannskapet og velkomstmiddag om bord. Skipet ligger til kai i Ho Chi Minh-byen over natten.

Notre Dame - Ho Chi Minh City
Dag 3

Ho Chi Minh-byen – Cu Chi-tunnelene - Chao Gao

Etter frokost skal vi besøke de fascinerende underjordiske Cu Chi-tunnelene, som ligger litt utenfor byen. Her klarte de vietnamesiske soldatene å holde en utrolig krigføring gående mot amerikanerne under Vietnamkrigen (fra slutten av 50-tallet til 1975). Tunnelene er på hele 212 km og går fra tre til tolv meter under jorden. Her var det skoler, felleskjøkken, sovesaler og sykestuer, alt beliggende på forskjellige nivåer i tunnelene. Dette er et av få minnesmerker fra krigen og de som ønsker kan gå ned i tunellene. Vi returnerer til Ho Chi Minh City, og spiser lunsj på skipet.
Om ettermiddagen skal vi besøke Det nasjonalhistoriske museet og en lakkfernissfabrikk, hvor de lager ulike produkter av bambus.
Sent om ettermiddagen kaster vi loss – og vårt eventyr har for alvor begynt! Vi starter seilasen på den 70 km lange og smale Chao Gao kanalen, mot My Tho som ligger ved munningen av Saigon-elven i Mekongdeltaet. Det er svært få av elvecruisebåtene som kan seile denne kanalen, men vårt skip er spesialbygget nettopp for dette. Skipet ankrer opp for natten.

Cu Chi tunnel
Dag 4

My Tho – Vinh Long – Cai Be – Sa Dec

Tidlig om morgenen fortsetter vi seilasen på den fascinerende Chao Gao-kanalen, og ankommer My Tho og Mekongeltaet menst vi spiser frokost. Mekongdeltaet består av fire hovedårer (elver) og tusenvis av små og store kanaler. Etter frokost blir vi hentet av små, lokale båter som tar oss til øyene ved My Tho. Bare båtturen i seg selv er en flott opplevelse! My Tho er hovedstaden i Tien Giang provinsen, kjent for sine utallige frukthager og risplantasjer. Her er klimaet bra året rundt – og gir gode vekstvilkår for de flotte hagene med trær som bugner av kokos, bananer og mango. Vi går i land på en av de største øyene og besøker en bifarm, hvor vi får smake honningte og eksotiske frukter. Vi returnerer til skipet for lunsj og seiler videre, gjennom Vinh Long-provinsen i Mekongdeltaet, kjent for sine store appelsinplantasjer. Vi seiler nå inn på selve Mekong-elven og her er det hektisk og mye å se på, med små båter som kjører på kryss og tvers mellom husene på stylter ute i elvedeltaet.
Om ettermiddagen ankommer vi Cai Be, hvor vi går over i mindre lokale båter (sampaner) som tar oss gjennom de flytende frukthagene, på smale kanaler. Vi går i land og spaserer langs elvebredden og opplever dagliglivet. Vi ser lokale håndverkere i aksjon, besøker en rispapirfabrikk og får smake på søtsaker laget av kokos. Kanskje tar vi også en titt på den franske, gotiske katedralen før vi returnerer til skipet. Vi seiler videre og ankrer opp utenfor Sa Dec for natten.

Dag 5

Sa Dec – Chau Doc

Etter frokost skal vi se nærmere på Sa Dec, hvor den franske forfatterinnen Marguerite Duras tilbrakte mye av sin barndom. Hennes mest kjente bok er kanskje «Elskeren», hvor handlingen er fra nettopp Sa Dec. Både skolen og huset til familien står urørt, og lite er forandret siden franskmennene forlot byen. Sa Dec er også kjent som «Garden of Cochin Chine» på grunn av utallige eksotiske blomster. Vi blir med på sightseeing til fots i Sa Dec og besøker den kinesiske elskerens hus, ser et tempel og spaserer gjennom det fargerike lokale markedet. Vi seiler videre nordover på Mekong og etter lunsj går vi i land i Chau Doc, en sjarmerende og travel fiskerlandsby med relativt få turister. De flytende hagene og fiskerfarmene på begge side av Mekongelven, danner en fin kontrast til byen bak. Her lever Khmerfolk, muslimske Cham og kinesere side om side, så her finnes en fascinerende blanding av templer, moskeer, kirker og pilegrimssteder. Inne i byen finner vi også flere sjarmerende bygninger fra kolonitiden, som omringer markedet, byens hjerte. Vi besøker markedet og kjører med buss opp til Sam Hill, den eneste høyden i området. Her kan vi beundre Phat Thay Tay pagoden og Ba Chua Xu tempelet – og ikke minst utsikten over Mekongelven og de omkringliggende rismarkene. Ved Cha Dec ankrer skipet opp for natten.

Dag 6

Chau Doc – grensekryssing – Phnom Penh

Vi tilbringer en rolig dag om bord mens skipet seiler mot den vietnamesisk/kambodsjanske grensen. Langs den mektige Mekong-elven ligger risplantasjer og små fiskesamfunn på rekke og rad. Nyt utsikten og livet om bord, skjem deg selv bort med en SPA-behandling – eller slapp av på soldekk og ta inn over deg alle inntrykkene på turen så langt. Vi krysser grensen ved Vinh Xuong og grenseformalitetene kan ta noen timer.
Vi seiler videre og ankommer Kambodsjas hovedstad, Phnom Penh, sent om ettermiddagen. Byen ble khmerrikets hovedstad allerede i 1453, men måtte senere gi tapt for andre byer. Før middag tar vi en tur med lokale tuk-tuk’er (motoriserte trehjulssykler) og får et lite inntrykk av byen. Dette er en av Asias fattigste, men likevel mest sjarmerende hovedsteder, med sine cirka en million innbyggere.
Skipet ligger til kai i Phnom Penh over natten, så etter middag kan vi anbefale en kort spasertur langs elven (eller en tur med tuk-tuk) og et besøk ved Forreign Correspondence Club (FCC), kjent som samlingssted for utenlandske journalister under borgerkrigen. I dag er dette en livlig og uformell restaurant, men historien og minnene henger på veggene.

Dag 7

Phnom Penh

I dag skal vi se nærmere på byen som franskmennene gjorde til kongesete og hovedstad i sitt kolonirike i 1866. Byen har beholdt mye av sin franskinspirerte kolonistil, så her står arkitektoniske skatter fra det gamle khmerriket og falleferdige skur side om side med vakre palasser i fransk kolonistil. Vi besøker det storslåtte kongelige palassområdet med Sølvpagoden i khmerstil, som ble bygget i 1892 og hvor gulvet er dekket av mer enn 5000 sølvplater. Nasjonalmuseet fra 1917 som byr på khmerkunst og skulpturer fra forskjellige epoker, står også på programmet.
Etter lunsj på en lokal restaurant, besøker vi det beryktede S-21. Den tidligere skolen fungerte som senter for tortur og drap under borgerkrigen i årene 1975–1979 og er et vitnesbyrd om Røde Khmers overgrep på lokalbefolkningen. Vi gjør også et kort stopp ved det lokale russiske markedet – hvor det absolutt er mulig å gjøre noen gode kjøp. Fulle av inntrykk og ettertanke returnerer vi til skipet, for middag. Om kvelden er det tradisjonell Apsara danseoppvisning om bord. Skipet ligger til kai i Phnom Penh over natten.

Phnom Penh Kambodsja
Dag 8

Phnom Penh – Koh Chen – Kampong Tralach – Kampong Chhnang

I morgentimene forlater vi Phnom Penh og seiler mot den lille landsbyen Koh Chen, kjent for sølv- og kobberarbeider. Her går vi i land og spaserer gjennom landsbyen og ser nærmere på hvordan de lager vakre ornamenter som brukes som dekorasjon i pagoder og til brylluper. Vi besøker også landsbyens barneskole – hvor vi får møte noen av elevene, som synes det er stas å få besøk. Skrivesaker eller andre små gaver dere eventuelt har lyst til å ha med til barna, blir satt stor pris på.
Etter lunsj går vi i land i Kampong Tralach, hvor vi kjører med tradisjonelle oksekjerrer til den vakre Vihara-pagoden, som ligger for seg selv midt i en risplantasje. Pagoden hadde en gang svært så vakre veggmalerier, men med tiden har de dessverre blitt ganske ødelagt. Oksekjerrene er noe ukomfortable, men absolutt en artig og minneverdig opplevelse! Vi seiler videre nordover, fra Tonle Sap-elven og inn på innsjøen Tonle Sap. I løpet av kvelden ankommer vi Kampong Chhnang, hvor vi ankrer opp for natten.

Dag 9

Kampong Chhnang – Tonle Sap

Kampong Chhnang ligger cirka 90 km fra Phnom Penh, og her ligger en av Kambodsjas største fiskehavner og senter for fiskeoppdrett. Dette er også stedet som forsyner hele landet med keramikk av alle slag. Byens navn betyr da også «keramikkens havn» på Khmer. Vi går om bord i mindre, lokale båter som tar oss gjennom den flytende landsbyen på Tonle Sap-innsjøen, en levende by med kanaler på kryss og tvers, fiskebåter og hus som flyter på vannet. I kveld er det avskjedscocktail med mannskapet og festmiddag om bord. Vi ankrer opp ute i Tonle Sap for natten.

Tonle Sap
Dag 10

Tonle Sap – Siem Reap (Angkor)

Denne morgenen seiler vi på Sørøst-Asias største innsjø, Tonle Sap. Innsjøen er 150 kilometer lang og spiller en dominant rolle i Kambodsja. Innsjøen byr på et rikt fugleliv, store mengder fisk og levebrød for mange mennesker. Vannstanden i Tonle Sap varierer veldig (fra en til ti meter), og nettopp dette bestemmer hvor vi går i land og hvor store deler av Tonle Sap vi kan seile over. Vi sjekker ut fra skipet og kjører med buss til vårt hotell, i sentrum av Siem Reap, hvor vi skal bo i to netter.
Etter lunsj på hotellet står en av turens absolutte høydepunkter for tur. Vi skal utforske selveste Angkor Wat – det største og best bevarte tempelet, som har gitt navn til hele det fantastiske tempelområdet. Dette tempelet dekker et område på cirka 210 hektar, ytterveggene måler 5,5 kilometer og vollgravene som omgir det hele er to hundre meter brede. Et mesterverk som nå endelig skal oppleves.
Om kvelden er det middag på en lokal restaurant.

Angkor Wat
Dag 11

Siem Reap (Angkor)

Dagen i dag er viet de de fantastiske templene i byen Angkor, som var hovedstad og religiøst sentrum i Khmerriket med samme navn fra 800-tallet til 1400-tallet. Aller først skal vi utforske vakre Bantey Srei, også kalt juvelen i kronen blant klassisk khmerkunst. Tempelet ble befridd fra skogen og brakt ut i lyset igjen i 1924, er bygget i rosa sandstein og har fantastiske utskjæringer. Så besøker vi Ta Prohm, opprinnelig grunnlagt som et buddhistisk kloster og universitet i det 12. og 13. århundre. I motsetning til de fleste templene i området, er dette fortsatt i den samme tilstand som et ble oppdaget – overdekket av kjempetrærnes røtter. At flere av scenene i filmen Tomb Raider ble spilt inn nettopp her, har også bidratt til tempelets berømmelse.
Etter lunsj på hotellet, står det arkitektoniske mesterverket Angkor Thom, for tur. En gang en millionby bestående av flere templer og terrasser. Dette var senteret for imperiet, med flere kilometer lange murer og overdekkede gallerier med steinrelieffer. Her bodde kongen og hans familie, militære og prester. Vakre buddhahoder hugget i stein vokter sydporten sammen med trehodede elefanter. Det lille tempelet Bayon utgjør sentret i dette området. Men størrelsen skjemmer ingen, for dette er kanskje det fineste av dem alle, med sine gåtefulle og smilende kjempeansikter.
Om kvelden spiser vi avskjedsmiddag på en lokal restaurant og blir underholdt med en tradisjonell Apsara danseoppvisning. Etter middag anbefaler vi gjerne et besøk ved byens nattmarked, som ligger i gangavstand fra hotellet. Hit kommer minoritetsgruppene langveis fra, for å tilby sine håndverksprodukter – side om side med moderne suvenirer. Og ikke mangler det på natteliv heller!

Angkor Thom
Dag 12

Siem Reap – Bangkok

I dag skal vi ta en titt på lokale håndverkstradisjoner. Først besøker vi «Senteurs d’Angkor» hvor de produserer og selger ulike produkter som krydder, såper, kremer og duftlys – kun basert på helt naturlige planteoljer og krydderplanter fra Kambodsja. En fest for luktesansene! Deretter står «Artisan d’Angkor» på programmet. Her ivaretar de lokale teknikker innen stein- og treskjæring, lakk- og sølvarbeider og silkemaling. Vi får se hvordan de ulike produktene forvandles fra lokale råvarer til fantastiske kunstverk og har mulighet til å gjøre noen gode kjøp.
Vi samles vi til lunsj på hotellet. Ettermiddagen kan du bruke til å slappe av ved hotellets flotte svømmebasseng – eller kanskje gjøre noen siste innkjøp?! Transport fra hotellet til flyplassen tidlig kveld. Flyreise fra Siem Reap til Bangkok om kvelden.

Dag 13

Bangkok - Oslo

Flyreise fra Bangkok rett over midnatt med Thai Airways direkte til Oslo, med ankomst samme morgen.

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo–Ho Chi Minh-byen/Siem Reap–Oslo med Thai Airways
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Åtte netter i utvendig lugar på førsteklasseskipet RV Indochine II
  • To netter på førsteklassehotell i Siem Reap
  • Helpensjon på hele reisen (frokost, lunsj og middag)
  • Drikke til lunsj og middag om bord på cruiset (èn mineralvann eller lokalt øl, samt kaffe eller te)
  • Alle utflukter og transport iht. program
  • Tradisjonelt apsara show, filmer og foredrag om bord
  • Lokale engelsktalende guider
  • Tips til besetningen om bord på skipet
  • Tips til lokale guider og sjåfører i Siem Reap
  • Dyktig, norsk reiseleder fra Escape

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Visum til Kambodsja (pt. USD 36)
  • Tips til lokale guider og sjåfører i løpet av cruiset (anbefalt beløp cirka USD 30 pr. reisende)
  • Reise- og avbestillingsforsikring

PASS OG VISUM
Norske statsborgere trenger ikke visum til Vietnam for opphold under 15 dager.  Alle må ha visum til Kambodsja, som ordnes elektronisk før avreise og koster pt. USD 36 pr. person (mer info om dette får du nærmere avreise). Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat eller kontakte oss. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.

Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skip­ene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.

Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

RV INDOCHINE II (4*+)
Rederi CroisiEurope
Byggeår 2017
Antall passasjerer 62

Helt nytt og lekkert førsteklasseskip innredet i en modern kolonistil. Om bord er det restaurant, salong med bar og et lite spa. På soldekket er det et lite basseng, solsenger og bar. Gratis Wi-Fi om bord (forbehold om dekning). Alle de delikate og romslige lugarene (18 m²) er utvendige med privat balkong. Lugarene har to senger som kan settes sammen til en dobbeltseng, bad med dusj og toalett, aircondition, minisafe, hårtørrer og badekåper.

Illustrasjonsfoto/databilder, da skipet ikke er ferdig bygget.