Vår vei mot å bli en mer bærekraftig reiseoperatør
Publisert: 16. februar 2023
Bærekraft i Escape Travel
Å gjøre noe nytt er alltid skummelt. Å gjøre noe du vet du kan bli kritisert for, er enda skumlere.
Men er det noe vi har skjønt i vårt arbeid med bærekraft det siste året, så er det at ærlighet varer lengst. Derfor skal vi være tydelige i vår kommunikasjon om hva vi gjør her i Escape, og hvordan vi jobber med bærekraft. Dette skal fremover bli et større fokus for oss som reiseoperatør, og vi håper du vil følge med oss på veien.
Men hvorfor nå? I 2023? For nesten tre år siden satte vi oss ned på Helsfyr-kontoret vårt, og noen ivrige sjeler skrev «Bærekraft» med store bokstaver i et Word-dokument. Tanken var god, initiativet til stede. Men så en dag i mars 2020 ble helt andre ord en del av hverdagen, og pandemi, smittevern og hjemmekontor blandet seg sammen med kansellering av turer, usikkerhet og til tider tunge arbeidsdager. Vi innrømmer det gjerne – bærekraft ble nedprioritert. Det handlet om overlevelse for egen bedrifts del.
Men nå – endelig er vi på vei ut av tunnelen, og ting tar seg sakte, men sikkert opp igjen her i reisebransjen. Og vipps kom det med ett en litt dårlig samvittighet snikende. Bærekraft. Og det haster, vi var jo for lenge siden enige om at det er vårt ansvar som reiseoperatør å sette dette på dagsorden. Som Virke Reiseliv viser til i sitt «Veikart for et mer bærekraftig reiseliv», mener 59% av norske reisende at bedre informasjon er nødvendig for å kunne ta mer bærekraftige valg*. Det er det vårt ansvar å gi. Men vi skal selvfølgelig også bidra selv.
Så vi satte oss ned igjen og tok fatt på det vi synes er et stort og komplekst tema. Til vår store glede så vi raskt at vi gjør mye bra her på huset. Escapes ekspertise går på å ta gjestene våre med på reiser som skaper glede, forståelse og enestående opplevelser. Det gjør vi ved å samarbeide med lokale aktører som kjenner stedene vi besøker. Og allerede her møter vi mange av FNs bærekraftsmål – vi har bare ikke sett på det på den måten tidligere.
Vi støtter lokale økonomier, lokal arbeidskraft og kjøper lokal mat, plukker søppel på strender og besøker prosjekter som hjelper kvinner ut i arbeid der dette ikke er en selvfølge. Her på Helsfyr kommer de fleste av oss til jobb med t-bane eller buss, og sjefen selv kommer syklende fra andre siden av byen. Punktene vi kan liste opp er mange – men kort oppsummert er hovedpoenget at vi kan bli veldig mye bedre. Vi har en stor jobb foran oss. For produktet vi selger er å sende folk ut i verden – det gir avtrykk. Samtidig mener vi at det å vise nordmenn hvordan andre deler av verden er, og hvordan andre mennesker lever, er viktig. Å gjøre verden litt mindre, og viske ut forskjellene mellom «dem» og «oss», gjør at man føler på et større ansvar. Tar bedre valg, og forstår konsekvensene av dårlige valg.
Vi skal også huske på at bærekraft handler om mer enn miljø. UNWTO, Verdens turismeorganisasjon, har definert bærekraftig reiseliv med fokus på tre hovedområder: bevaring av natur, kultur og miljø, styrking av sosiale verdier og økonomisk levedyktighet. På flere av disse områdene er reiselivet (hvis det blir gjort riktig!) en direkte positiv bidragsyter, heller enn et onde.
Så hva kan vi som reiseoperatør gjøre? Jo, vi kan blant annet:
- Stille krav til våre samarbeidspartnere og underleverandører i tråd med UNWTOs bærekraftsdefinisjon (les mer om Partneravtalen her)
- Bli bedre på bærekraftig turproduksjon og være bevisst på valgene vi tar
- Informere kundene våre om bærekraftige valg og alternativer
- Kompensere for klimautslipp vi ikke klarer å unngå, for eksempel fra flyreiser (les mer om klimakompensering her)
Kommunikasjonen vår skal være tydelig, og du som kunde eller samarbeidspartner skal enkelt kunne finne svar på det du lurer på. Her stiller også Åpenhetsloven krav til oss, som du kan lese mer om her.
Vi har rådført oss med mange, noen kaller seg eksperter. Vi er ikke eksperter selv. Noen vil derfor kanskje mene at tiltakene vi har valgt er feil, eller ikke tilstrekkelige. I så fall – gi oss gjerne beskjed! Vi har startet på en stor jobb, og vet at det er mye vi skal lære oss på veien. Mest sannsynlig vil vi også trå feil underveis. Men det skal vi tørre å gjøre. Vi skal tørre å prøve og feile – istedenfor å bli så redde av grønnvaskingsplakaten og kritikerne at vi ikke tør å si eller gjøre noe som helst.
Vårt mål og ønske med dette arbeidet er å gå foran som et godt eksempel. Gi kunnskap til gjestene våre om hva de selv kan gjøre, samtidig som vi tar ansvar selv og stiller krav til samarbeidspartnerne våre. Dette er et samarbeid.
Som et klokt ordtak sier: Redd jorden, det er den eneste planeten med sjokolade. Og vi er innmari glade i sjokolade her i Escape Travel.
* Kairo Future, Januar 2019: ”Hållbarhet - värt att betala för”