Våre råd for å ta mer bærekraftige valg
Publisert: 2. januar 2023
Firmatur og bærekraftige valg
Når bedrifter skal ta med sine ansatte på tur, er det stadig flere som ønsker reiseforslag med mer bærekraftig innhold. Mange er redde for å trå feil. Hos oss har vi både kunnskapen og engasjementet, og kan foreslå de beste alternativene for deg og din bedrift.
Det er mye positivt med å reise, men det er heller ingen tvil om at avtrykket fra reisene må ned. Escape Travel er en av de store aktørene i det norske markedet, og vi skal derfor ta ansvar ved å bidra til å redusere utslipp og til å fremme en turisme der vi bidrar til positiv utvikling både økonomisk og sosialt.
I denne bloggen vil vi fortelle om hvordan vi i Escape jobber med rådgiving til bedrifter som vil ta med sine ansatte på tur, slik at de kan få de beste opplevelsene – både for folk og miljø. Ja, vi har absolutt et stort potensial til å påvirke i riktig retning!
Bruk av lokale ressurser
Vi prøver så langt det er mulig å benytte oss av lokalmiljøet når vi skaper opplevelser på firmaturene våre. Vi finner frem til steder som er annerledes og autentiske, heller enn steder som er forbundet med masseturisme. Bruk av lokale partnere sikrer både kultur og tradisjoner, samt lokal verdiskapning. Flere lokalsamfunn nyter godt av våre bestillinger, som igjen bidrar til økonomisk vekst på de ulike destinasjonene.
Mange arrangører reiser til destinasjonen med et større team under gjennomføring av arrangementet. Vi ønsker heller å benytte de lokale ressursene på stedet. Kanskje er det nettopp hotelldirektørens datter på det familiedrevne hotellet som er leid inn som prosjektassistent under gjennomføringen, som tilfører det lille ekstra.
Opp på sykkelen, ned i kajakken, på med kokkelua
Naturbaserte aktiviteter er populært, og det er mye spennende å finne på som ikke er motorisert, og som arrangeres av lokale aktører. Det kan være sykkelturer, kajakkturer, toppturer, matlagingskurs, vinsmaking, osv. Her får gjestene vite mer om lokalmiljøet, naturen, kultur og historie. I tillegg støtter vi lokalt næringsliv. Når vi arrangerer teambuildingsaktiviteter, bruker vi selvsagt også lokale aktører.
Vi setter krav til partnerne våre
Vi jobber daglig med samarbeidspartnere og leverandører over hele verden. Men vi jobber ikke med hvem som helst! Det er vårt ansvar å samarbeide med aktører som etterlever våre forventninger og retningslinjer innenfor bærekraft og samfunnsansvar. Derfor har vi laget en partneravtale der vi setter krav til våre underleverandører. Målet med denne avtalen er å skape en felles forståelse av samarbeidet vårt, og hvordan vi sammen kan bidra til et mer bærekraftig reiseliv.
I partneravtalen bekrefter leverandøren at de opererer i tråd med prinsippene til Verdens turismeorganisasjon (UNWTO) for bærekraftig reiseliv, og at virksomheten ikke er involvert i korrupsjon, hvitvasking eller barnearbeid. Det legges til grunn at virksomheten respekterer og overholder internasjonale menneskerettigheter, arbeidsrettigheter og ikke skal medvirke til noen form for brudd på disse. Avvik vil ansees som et brudd på denne avtalen.
For bedrifter som bestiller turer av oss, er det viktig at vi skaper trygghet i verdikjeden, og at vi kan dokumentere at vi tar samfunnsansvar via en slik avtale.
Miljøsertifiserte hoteller
Vi jobber også for at overnattingsstedene vi bruker på firmaturer skal være bærekraftige og at de skal kunne dokumentere sitt bærekraftsarbeid gjennom sertifisering, som for eksempel internasjonale ordninger som Travelife. Travelife er et internasjonalt ledende sertifiseringsprogram for blant annet overnattingsbransjen. Flere større europeiske reisearrangører støtter Travelife, og de har som formål å fremheve de beste eksemplene på hvordan hoteller og reisearrangører kan jobbe med bærekraft og ta sosialt ansvar.
Retningslinjene til Travelife inneholder for eksempel krav til miljøstyring (energi, vannforbruk, fast avfall, farlige kjemikalier, dyr og natur), samt arbeids- og menneskerettigheter. Medlemmer av Travelife skal også bidra til samfunnet med å ansette lokalt og bruke lokale leverandører.
Men Travelife er slett ikke den eneste – det kan være en utfordring i seg selv å få oversikt over alle de ulike miljømerkingen av hoteller. Ofte har hver destinasjon sine egne miljømerkinger. I Norge har vi for eksempel blant annet den nasjonale ordningen Miljøfyrtårn, som mange kanskje har hørt om. De mest kjente internasjonal merkingene utenom Travelife er:
Green Globe
Green Key
ISO 14001
GSTC
Hva med de lokalt eide hotellene?
Mange av de store kjedene er blitt miljøsertifiserte. I Monaco er for eksempel 88 % av hotellkapasiteten miljøsertifisert gjennom Green Globe, Green Key og Planet21, og dette utgjør totalt 2202 miljøsertifiserte gjesterom. Dette dreier seg om større kjeder.
Men mange mindre hoteller, som ofte er familiedrevne, har ennå ikke hatt råd eller ressurser til å bli sertifiserte. Likevel er det mange av dem som gjør masse tiltak innenfor bærekraft, de har bare ikke fått satt det i system.
Vi er derfor svært opptatte av å også fremme mindre lokalt eide hoteller, så lenge de kan legge frem tiltak og vise at de bidrar til en mer bærekraftig utvikling. Lokale, økologiske produkter og lokal arbeidskraft er eksempler på tiltak mindre hoteller gjør – og ofte er det nettopp disse hotellene som gir de gode, autentiske opplevelsene.
Firmatur på skinner
Togreiser blir stadig mer populært, og sammen med gode samarbeidspartnere har vi utviklet flere pakketurer der vi har byttet ut fly med tog.
Togreiser er et mer miljøvennlig alternativ, og du får også mange fine opplevelser fra togvinduet. Mange av de norske togstrekningene kommer stadig langt opp i kåringer av verdens vakreste togreiser!
Firmaer kan leie en egen togvogn, eller til og med chartre et eget tog. Flere starter arrangementet med et faglig opplegg på togturen. Mulighetene er mange med blant annet servering av mat og drikke om bord.
Firmaturen kan bli dokumentert bærekraftig
Mange bedrifter ber om dokumenterbare bærekraftstiltak på firmaturene, og det er fullt mulig å få. Sammen med våre partnere kartlegger vi hvilke tiltak vi kan få til på de ulike turene. Noen tiltak er mer viktig for noen bedrifter enn andre, og firmaer som bestiller tur av oss, kan få tilsendt et oppsummert dokument av alle tiltak som kan dokumenteres. Vi tenker bærekraft som en naturlig og integrert del av vår turproduksjon.
Kilder:
Antor Norway, nyhetsbrev mai 2022
Travelife for Tour Operators and Travel Agents'
Global sustainability certifications | Conscious Travel Guide