Unikt elvecruise på Irrawaddy og rundreise Myanmar med Torbjørn Færøvik

/ Opplev Mandalay, Bagan og Yangon, livet langs Irrawaddy med Second Defile – og den magiske Inlesjøen

  • Besøk sagnomsuste Mandalay
  • Ta pulsen på livet langs elven Irrawaddy – helt opp til vakre Second Defile
  • Utforsk Bagan – med nærmere 3000 pagoder
  • La deg forføre av den magiske Inlesjøen
  • Se den praktfulle Shwedagonpagoden i Yangon
  • Hør foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik

Vår rundreise i Myanmar starter i sagnomsuste Mandalay og ender i den tidligere hovedstaden Yangon. Et opplevelsesrikt elvecruise med det lekre skipet RV Paukan Princess på Irrawaddy tar deg fra Mandalay til pagodebyen Bagan – et arkeologisk under. Denne avgangen er unik, da vi seiler helt opp til Katha og vakre Second Defile på øvre del av Irrawaddy, hvor svært få skip seiler.
Vi besøker også Yangon og den magiske Inlesjøen med de flytende hagene. Asias sovende skjønnhet våkner sakte, men sikkert opp etter nesten 60 år uten ytre påvirkning. Forandring er fremtiden, men fortiden må bevares. Myanmar byr på en unik kulturarv og fantastiske gulldekkede pagoder – og forfatter Torbjørn Færøvik har et brennende ønske om å dele dette med deg!

Se også vår avgang i november 2021 med 7 netters cruise.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 49 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 21.02.2021 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 17 dager
  • NYHET - 9 netters cruise med spektakulære Second Defile
  • Førsteklasses skip og hoteller
  • Helpensjon og alle utflukter inkludert
  • Vin til lunsj og middag på skipet
  • Foredrag med Torbjørn Færøvik
Foredragsholder
Torbjørn Færøvik
Reiseleder
Kamilla Skaug

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 21.02.2021
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 17 dager
  • Priser fra 49 980,-

RV Paukan Princess (5*)

Rederi Paukan
Byggeår 2015
Antall dekk 3
Passasjerer 34

RV Paukan Princess (tidl. RV Paukan 2015) er et flytende boutiquehotell, men atmosfæren ombord er uformell og avslappet. Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong/bar, samt soldekk med sittegrupper og liggestoler. Skipet har totalt 18 like lugarer, fordelt på to dekk. Alle lugarene (cirka 23 m²) er utvendige, vakkert innredet med fransk balkong og privat bad med dusj.

Myanmar er et av de største landene i Sørøst-Asia og strekker seg nesten 2000 kilometer fra nord til sør. Innbyggerantall er 45 millioner og disse består av rundt 130 etniske grupper. Majoriteten av befolkningen er burmanere. Folk lever enkelt og både menn og kvinner kler seg i longyi, som er et omslagsskjørt. Livet går i langsom takt – og buddhismen er alt for disse generøse og hjertelige menneskene!

 

«Diktere med sans for stor poesi har hyllet denne floden, hvilket jeg forstår. Kipling, for eksempel. Hans verselinjer om «Flyvefiskens vei til Mandalay» er uødelige. Det finnes ikke maken til soloppgangene og solnedgangene i denne delen av Asia. Omsluttet av velduftende teak flyter vi forbi et mylder av forgylte pagoder, før vi går i land i Bagan. Et tidligere kongesete med tre tusen helligdommer – reisens høydepunkt.»

– Torbjørn Færøvik

Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo – Bangkok

Du møter vår reiseleder og resten av gruppen på flyplassen. Sammen flyr vi fra Oslo Lufthavn tidlig om ettermiddagen, direkte til Bangkok med Thai Airways.

Dag 2

Bangkok – Mandalay

Vi ankommer Bangkok tidlig om morgen og bytter fly. Om formiddagen lander vi i den sagnomsuste gamle kongebyen Mandalay, landets nest største by og kulturelle senter. Vår buss frakter oss fra flyplassen til sentrum av byen, hvor vi tar en titt på noen av Mandalays mest kjente severdigheter. Vi besøker pagoden Kuthodaw Paya på UNESCOs liste. Pagoden består av komplette buddhistiske skrifter på 729 stående marmortavler og regnes som «verdens største bok». Neste stopp er det gylne Shwe Kyaung-klosteret, opprinnelig en del av det kongelige palasset da det ble bygget i 1879.

Turen går så til elven Irrawaddy og skipet RV Paukan Princess, et lekkert boutiqueskip bygget i Myanmar i 2015. Vi finner oss til rette i lugarene – vårt hjem og restaurant de neste ni dagene. Mens vi spiser lunsj ombord, kaster skipet loss – og vårt eventyr på elven Irrawaddy begynner. Skipet seiler nordover og anker opp ute i elven for natten.

Dag 3

KYAUK MYAUNG

Etter frokost går vi i land i den sjarmerende og lille byen Kyauk Myaung. Stedet er først og fremst kjent for sin produksjon av store glaserte leirkrukker, som i hovedsak skyldes dens beliggenhet ved den leirerike Irrawaddybredden. Her har de laget leirkrukker siden midten av 1700-tallet. De store leirkrukkene herfra er ofte kjent som Ali Baba-krukker og er kjent for å være av veldig høy kvalitet. De kan romme inntil 200 liter og ble primært brukt til å oppbevare og frakte matvarer som brennevin, fiskesaus og peanøttolje. Oppbevaring av vann er også et viktig bruksområde. Har du en stor leirkrukke stående til pynt hjemme, skal du ikke se bort fra at den er produsert nettopp her i Kyauk Myaung.

Vi besøker en av de mange fabrikkene og får en innføring i hvordan disse håndlagede krukkene formes, brennes og glaseres – en unik og spennende opplevelse. Rundt 15 000 av byens innbyggere har inngående kjennskap til San Oh, den eldgamle lokale pottemakerkunsten, og er involvert i den intrikate produksjonen. Her på det nordlige delan av Irrawaddy er det få skip og enda færre turister. De fleste av de lokale snakker ikke engelsk, men synes det er stas med besøk og guiden oversetter gjerne. Det er også mulig å gjøre et godt kjøp her. En 200 liters krukke er kanskje i største laget, men det tilbys også mindre lykter og fat som er mer egnet for å ta med seg hjem.

Vi returnerer til skipet og fortsetter nordover på Irrawaddy. Dette området er også kjent som et av de få stedene hvor du kan få øye på den sjeldne Irrawaddy-delfinen, så det er bare å holde øynene åpne.

Dag 4

TAGAUNG

Et elvecruise på den nordlige delen av Irrawaddy byr på mange interessante stopp. Ett veldig godt eksempel på dette er den gamle og magiske byen Tagaung. Byen er kjent for sine gamle festningsverk, arkeologiske områder og spirituelle steder. Nyere bosettinger ble etablert på ruinene av den gamle byen. Veldig mye er derfor ødelagt, men det ble gjort arkeologiske utgravninger på 1960-tallet for å kartlegge byens lange og interessante historie. Arkeologiske funn, beviser angivelig at det har vært bosettinger her allerede i steinalderen og bronsealderen. Det er bare ruiner igjen nå, men den store pagoden Shwe Zigon menes å stamme fra år 850 f.Kr.
Etter frokost går vi i land i fredfulle Tagaung og utforsker byen til fots. Det bor mer enn 6500 mennesker her og en nyere, mer moderne by er i ferd med å ta form. Men man kan fortsatt ane fornemmelsen av historiske tider når man beveger seg mellom de mange helligdommene og arkeologiske stedene. Byens historie og karakter gjør dette til en av turens (mange) høydepunkter!

Vi fortsetter ferden nordover på Irrawaddy, gjennom et spektakulært og vakkert landskap. Fra soldekk, kanskje godt tilbakelent i en solstol med en erkebritisk GT i hånden, kan du nyte utsikten. Det pittoreske landskapet avbrytes kun av en liten fiskelandsby og noen bosetninger i bambus i ny og ne. Å seile på denne fredfulle og vakre delen av elven, er nesten en klyp-meg-i-armen-opplevelse.
Vi ankrer opp for natten ute i elven.

Irrawaddy, Sagain
Dag 5

SECOND DEFILE

Nyt formiddagen og den vakre utsikten fra en stol på soldekk. Vi seiler nordover mot Bhamo, hvor elven gjør en kraftig sving. Ved lunsjtider passerer vi gjennom Second defile, den største og mest spektakulære av de tre kløftene langs elven Irrawaddy. Her har elven gravet seg vei gjennom landskapet og kløften er på det smaleste kun 90 meter bred, med dramatiske kalksteinsklipper som rager nesten 100 meter i været. Second Defile er den absolutt vakreste delen av Irrawaddyelven, men få skip seiler her – så dette er virkelig en unik opplevelse!

Om ettermiddagen setter vi kurs nedover elven igjen, mot Katha.

Dag 6

KATHA

I morgentimene kommer vi til den forførende kolonibyen Katha. Her var det stor aktivitet under den britiske kolonitiden og lite har endret seg siden den gang. Den kjente forfatteren George Orwell levde her en periode av sitt liv, og tjenestegjorde som politimann i Katha på 1920-tallet. Både Orwells hus og The British Club står der den dag i dag. I 1942 ble over hundre skip tilhørende det historiske Irrawaddy Flotilla Company senket, for å unngå at japanerne fikk tak i disse under andre verdenskrig. Ved den gamle brannstasjonen her i Katha er disse skipsklokkene utstilt.

Vi legger turen innom det lokale markedet – hvor kjøtt, fisk og andre ferske produkter bytter eiere. Neste stopp er The British Club, samlingsstedet for britene under kolonitiden. Vi er også så heldige å få besøke en typisk Jingpo-landsby. Jingpoene her i Kachin State er en av de over 100 etniske minoritetsgruppene her i Myanmar. Jingpoene er et musikalsk og lystig folkeslag, som kler seg i flotte tradisjonelle klær. Vi får lære litt om deres kultur og deres unike måte å produsere risvin.

Vi returnerer til skipet for lunsj, og nyter en rolig ettermiddag om bord i vakre omgivelser.

Dag 7

MINGUN

Vi seiler mesteparten av dagen og slapper av på soldekk, mens skipet fortsetter nedover Irrawaddy. Underveis går vi i land i en liten landsby langs elven, strekker litt på bena og hilser på de lokale. Møtet med barna i disse små landsbyene gir ofte uforglemmelige minner!

Om ettermiddagen ankommer vi Mingun, hvor vi blir liggende over natten. Den enorme, men uferdige Mingun-pagoden, kunne ha vært landets, om ikke verdens største – om ikke kong Bodawpaya i 1808 døde midt i byggingen. Et jordskjelv i 1838 la flere deler av den uferdige helligdommen i ruiner. Sett fra elven er det uansett gedigent, det som skulle blitt. Vi går i land og utforsker pagoden til fots. Vi ser også Mingun-klokken, verdens største klingende tempelklokke. Man kan stå oppreist inni klokken, som veier hele nitti tonn! Det lokale markedet her er kjent for sine provisoriske og midlertidige kunstgallerier, hvor det er mulig å kjøpe billig kunst av både lokale og internasjonale kunstnere.

Om kvelden får vi besøk av noen lokale artister fra «Mandalay Arts School» som byr på en forestilling på soldekk.

Dag 8

AMARAPURA – AVA

I dag skal vi først utforske Amarapura, landets nest siste kongelige hovedstad. Byen var også i flere perioder på 1700- og 1800-tallet Burmas hovedstad. Vi besøker Mahamuni-pagoden. Og selvsagt står den velkjente 1,2 kilometer lange U-Bein broen på programmet. Dette er verdens lengste gangbro i tre, bygget i teak på midten av 1800-tallet.
Vi fortsetter så til Ava, Burmas hovedstad fra 1364 til 1841. Med hest og kjerre besøker vi ruinene av det to hundre år gamle klosteret Bagaya Kyaung Teak, Nanmyin-vakttårnet (27 meter høyt) og Me Nu Ok Kyaung-klosteret. Retur til skipet for lunsj.

Mens vi fortsetter vår ferd nedover Irrawaddy, nyter vi en rolig dag ettermiddag om bord på skipet.

Dag 9

YANDABO – HNAW KONE

I morgentimene kommer vi til Yandabo, en liten landsby kjent for sin keramikkproduksjon. Fredsavtalen etter den første Anglo-burmesiske-krigen ble også signert her i 1826. Vi besøker et keramikkverksted hvor de produserer terrakottapotter og får et innblikk i deres unike produksjonsteknikk. Vi besøker også klosteret her, før vi returnerer til skipet for lunsj.

Om ettermiddagen ankrer skipet opp utenfor landsbyen Hnaw Kone. Dette er en liten og fredelig landsby. Vi utforsker Hnaw Kone til fots og slår av en prat med de lokale, som synes det er stas med besøk. Vi får også se hvordan de lager flettede kurver og husvegger av bambus.
Skipet ankrer opp utenfor Hnaw Kone for natten.

Dag 10

BAGAN

Tidlig om morgenen ankommer vi pagodebyen Bagan. Stupaer og pagoder er en viktig og ikke minst, vakker del av Myanmar. Som et arkeologisk under brer Bagan seg utover langs Irrawaddy-elven. Her er det spir, stupaer, gull og helligdommer så langt øyet kan se. Et fantastisk klyp-meg-i-armen-landskap. Byen ble grunnlagt i det ellevte århundre, men gullalderen kom neste århundre med kong Kyanzittha. Som en meget religiøs mann, begynte han byggingen av de utallige pagodene som nå gjør Bagan til stedet alle må se. Allerede den gangen ble Bagan kalt «Byen med de fire millioner pagoder». Hvor mange er det? Det sies at det ble bygget over 13 000 templer, pagoder og klostre. Mange har gått tapt med årenes løp, men det sies at nærmere tre tusen står der i dag. Vi skal ikke se alle, men noen av de flotteste må vi ta nøyere i øyesyn.

Hele dagen i dag er viet Bagan – og dens utallige, vakre pagoder. Morgenfuglene kan bli med lokalguiden og se soloppgangen ved et av de mange templene. Etter frokost starter vi med ShweZigon-pagoden, hvor angivelig en av Buddhas tenner finnes. Videre besøker vi det lokale markedet i Bagan, hvor det selges treskjæringer, vevearbeider og andre lokale produkter. Før vi returnerer til skipet for lunsj, tar vi turen innom en lokal håndverksbedrift, hvor de produserer lakkfernissarbeider av bambus.

Etter lunsj står flere av de flotteste pagodene for tur. Vi starter med Myingbar Gubyaukgyi-tempelet, som er rikt dekorert med fargerike veggmalerier. Her ligger også Myazedi-stupaen, med berømte inskripsjonene på fire ulike språk. Det hele ble bygget av prins Yazakumar i år 1113, til ære for hans far kong Kyanzittha. Med nærmere tre tusen å ta av, må vi selvsagt se et par templer til. Først det majestetiske Htilominlo-tempelet, 46 meter høyt og bygget i år 1218. Neste stopp er det mest kjente og kanskje fineste av alle templene her, Ananda som ble oppført i år 1105 av kong Kyanzittha, den tredje kongen i Bagan-dynastiet. Vi gjør også et stopp ved pyramideformede Dhammayangyi fra år 1170 – det videste og største tempelet i Bagan. Før vi avslutter dagen og returnerer til skipet, nyter vi solnedgangen og utsikten fra toppen av Bagan Viewing Hill.

I kveld er det avskjedsmiddag og festaften om bord. Skipet ligger i natt ved Bagan.

Thatbyinnyu Pagoda, Bagan
Dag 11

BAGAN – HEHO – INLESJØEN

Kanskje har du lenge gått med en drøm om å sveve oppe i en varmluftballong over tusenvis av pagoder på Bagansletten i soloppgang? Denne drømmen kan nå bli virkelighet, men må eventuelt bestilles (mot tillegg) før avreise da kapasiteten er svært begrenset.

I morgentimene tar vi farvel med mannskapet etter mange opplevelsesrike dager og går vi i land i Bagan. Transport til flyplassen i Bagan og fly til Heho. Herfra kjører vi til livlige Nyaung Shwe, beliggende i nordenden av magiske Inlesjøen. Byen var tidligere hovedstad i det gamle Shan-kongedømmet, men er i dag en avslappet turistby og innfallsport til Inlesjøen. Idyllisk beliggende mellom fjellene, er sjøen selve livsnerven og pulsen her i området. De som bor her har tilpasset seg livet etter den. Flytende grønnsaks- og blomsterhager og markeder er sjarmerende fargeklatter, men også helt nødvendig for at livet skal gå sin gang.
Vi spiser lunsj i Nyaung Shwe, før vi går om bord i mindre båter som frakter oss over den mystiske Inlesjøen, til hotellet hvor vi skal bo i tre netter. Middag på hotellet.

Dag 12

Inlesjøen

Med private båter på Inlesjøen står opplevelsene i kø. Vi ser den berømte pagoden Paung Daw Oo med fem Buddhaer kledd i uhorvelige mengder bladgull, det mest hellige stedet på disse kanter. I landsbyen Inpawkhone går vi inn i husene på stylter og får se delikat silke bli vevd for hånd, slik det har blitt gjort i uminnelige tider. Lotusblomsten er ikke bare en nydelig blomst, den er også et av symbolene på buddhisme. Det er ikke til å undres over at blomsten brukes mye som dekorativt mønster på stoffene. Lunsj på en lokal, flytende restaurant.
Vi fortsetter med båt til landsbyen Kaylar, hvor vi får et innblikk i dagliglivets rutiner og arbeid. Vi ser de flytende hagene som innsjøen er så kjent for på nært hold og besøker det 200 år gamle Ngaphae Chaung klosteret.

Middag på hotellet om kvelden.

Dag 13

Indein

Vi besøker det flytende markedet på Inlesjøen. Med de samme båtene setter vi kurs for landsbyen Indein, med hundrevis av forbløffende stupaer fra 1600-tallet. Det er ikke umulig at vi deler den pittoreske og smale vannveien med badende vannbøfler, der livet går sin gang for både mennesker og dyr. Flere dammer er bygget for at vannet skal renne saktere. Stupaene i Indein er værbitte og slitte – men absolutt et imponerende syn. Det føles nesten som å komme midt i en innspilling av en Indiana Jones film! Vi fortsetter med båt til landsbyen Ywama, hvor vi får se hvordan de lokale mesterne tryller frem tradisjonelt håndverk. Noen er sølvsmeder, andre lager kunstferdige parasoller av papir. Underveis spiser vi lunsj på en lokal, flytende restaurant. Siste stopp før vi returnerer til hotellet er landsbyen Laeshae, hvor de lager Buddah-bilder av tørkede blomster. Vi avslutter dagen med middag på hotellet.

Indein
Dag 14

Heho – Yangon

Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet og kjører med buss til Red Mountain Winery. At det produseres vin i Myanmar, vil kanskje overraske mange. Klimaet her oppe i fjellene, gjør området velegnet for vinproduksjon – og smaker godt gjør det også. Vi får en liten omvisning, smaker på noen av de lokale vinene og avslutter med lunsj her på vingården. Vi fortsetter til flyplassen i Heho, og flyr til Yangon. Ved ankomst Yangon venter buss som kjører oss til hotellet, hvor vi skal bo i to netter. Vi sjekker inn og spiser middag på hotellet.

Kandawgyi-sjøen i Yangon.
Dag 15

Yangon

Dette var tidligere Myanmars hovedstad. Militærjuntaen besluttet imidlertid i 2005 å flytte hovedstaden til Naypyidaw, som beliggende midt i landet ble ansett som mer sentralt. Yangon blir allikevel av mange ansett for å være landets viktigste by. Etter frokost skal vi gjøre oss kjent med byen. I sentrum av Yangon er det mange praktfulle bygninger fra kolonitiden som dominerer bybildet. Vi gjør et fotostopp ved innsjøen Kandawgyi, før vi fortsetter til Bogyoke-markedet i Chinatown, også kjent som Scott Market. Her tilbys et stort utvalg av lokale håndverksprodukter – og ja, det blir tid til shopping!

Etter lunsj på en lokal restaurant, står Shwedagon-pagoden på programmet. Den er rundt 2500 år gammel og nesten hundre meter høy. Gyllen og storslått – og det ER gull, nesten alt som glitrer. Stupaen er belagt med tusenvis av diamanter, rubiner, safirer og topaser og det er ikke vanskelig å forstå at dette er en av buddhismens aller helligste bygninger. Det skal også være åtte hårstrå fra selveste Buddha her, så dette er hellig grunn og et viktig valfartssted. Her får burmeserne styrke og innsikt til å nå nirvana. Omgitt av rikdommen kneles det i bønn, meditasjon eller stille samtaler. Vår vestlige verden virker så uendelig langt borte.

Om kvelden er det middag på en lokal restaurant.

Dag 16

Yangon – Bangkok

Etter frokost skal vi ut å se mer av byen. I overfloden av vakre pagoder, besøker vi Botataung-pagoden, som ligger nede ved havnen. Her finnes relikvier fra Buddha, fraktet fra India for over to tusen år siden. Independence Museum i Mahabandoola Gardens er et monument etter frigjøringen fra britene i 1948. Gatene er fulle av selgere som tilbyr det meste – om kanskje ikke av det beste. Interessant er det i alle fall!

Lunsj på hotellet og ettermiddagen til fri disposisjon. Vi disponerer hotellrommene våre frem til avreise. Om kvelden kjører vi med buss til flyplassen, og hjemreisen starter. Fly fra Yangon til Bangkok, hvor vi bytter fly.

Shwedagon-pagoden i Yangon.
Dag 17

Bangkok – Oslo

Avreise fra Bangkok rett over midnatt med Thai Airways, direkte til Oslo. Ankomst Oslo Lufthavn tidlig om morgenen. Her takker vi for turen – og tar med oss masse fine opplevelser og minner hjem!

Novotel Inle Lake Myat Min (4*)

Ved Inle Lake bor vi på flotte Novotel, beliggende helt nede ved innsjøen. Hotellet har flere restaurant og bar, en flott terrasse med utsikt over innsjøen, svømmebasseng og SPA.

Store og delikate rom (76 m2) med sittegruppe, bad med dusj og badekar, samt balkong med utsikt mot hagen. Det er minibar, kaffemaskin, gratis WIFI og badekåper på rommet.

Excelsior Yangon Hotel (5*)

I Yangon bor vi på lekre Excelsior Hotel, beliggende midt i sentrum av byen. Hotellet har restaurant, kafe, bar og SPA.

Elegante rom (30 m2) med en stor dobbeltseng, bad med regndusj, store vinduer fra gulv til tak, parkettgulv og moderne fasiliteter.

 

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo-Mandalay/Yangon-Oslo med Thai Airways (økonomiklasse)
  • Innlandsfly Bagan-Heho/Heho-Yangon
  • 9 netters cruise i utvendig lugar på RV Paukan Princess (5*)
  • 3 netter på førsteklassehotell (4*) ved Inlesjøen
  • 2 netter på førsteklassehotell (5*) i Yangon
  • Helpensjon under hele reisen (frokost, lunsj og middag)
  • Lokal drikke om bord på skipet (øl/mineralvann/kaffe/te)
  • Ett glass vin til lunsj og middag om bord på skipet
  • Alle utflukter og lokal transport iht. program
  • Vinsmaking på Red Mountain Winery
  • Lokale engelsktalende guider
  • Skatter og avgifter
  • Foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik
  • Dyktig norsk reiseleder fra Escape Travel

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Tips til mannskapet ombord på skipet, lokale guider og sjåfører (totalt cirka USD 100 pr. person)
  • Elektronisk visum til Myanmar (pt. USD 50 pr. person)
  • Valgfri tur med varmluftsballong i Bagan (kr 2590 pr. person, må forhåndsbestilles)
  • Avbestillings- og reiseforsikring

PASS OG VISUM
Norske statsborgere trenger visum til Myanmar. Dette ordnes elektronisk før avreise og koster pt. USD 50 pr. person (mer info om dette får du nærmere avreise). Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat eller kontakte oss. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede og få skip har handikaplugarer og heis. Enkelte rederiet tillater heller ikke gjester å ha med gåstoler og rullestoler, av hensyn til sikkerhet.
Det er på de fleste utfluktene mye vandring og det forventes at du kan følge gruppen i vanlig tempo.
Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje, det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.

Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre – fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.
Informasjon om flyselskap, tidspunkt og klokkeslett i programmet er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.

Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet/Escape Travel seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.
Se forøvrig «Reisevilkår for Escape Travel».

Det tas forbehold om trykkfeil i programmet og på nettsiden.

AVVIKENDE REISEVILKÅR
Vi tar normalt et depositum på kr 2000 pr. person på våre gruppereiser. På denne turen betales imidlertid et depositum på kr 3500 pr. person.