Elvecruise på Irrawaddy og rundreise Myanmar med Torbjørn Færøvik

/ Opplev Mandalay og Bagan, livet langs elven Irrawaddy, den magiske Inlesjøen og Yangon

  • Besøk sagnomsuste Mandalay
  • Ta pulsen på livet langs elven Irrawaddy
  • Utforsk Bagan – med nærmere 3000 pagoder
  • La deg forføre av den magiske Inlesjøen
  • Se den praktfulle Shwedagonpagoden i Yangon
  • Hør foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik

Vår rundreise i Myanmar starter i sagnomsuste Mandalay og ender i den tidligere hovedstaden Yangon. Et opplevelsesrikt elvecruise på Irrawaddy tar deg fra Mandalay til pagodebyen Bagan – et arkeologisk under. Vi besøker også den magiske Inlesjøen med de flytende hagene. Asias sovende skjønnhet våkner sakte, men sikkert opp etter nesten 60 år uten ytre påvirkning. Forandring er fremtiden, men fortiden må bevares. Myanmar byr på en unik kulturarv og fantastiske gulldekkede pagoder – og forfatter Torbjørn Færøvik har et brennende ønske om å dele dette med deg!

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 33 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 25.02.2019 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 16 dager
  • Helpensjon inkludert
  • Alle utflukter inkludert
Foredragsholder
Torbjørn Færøvik
Reiseleder
Svein Rune Eriksen

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 25.02.2019
  • Avreisested Oslo Lufthavn, Trondheim Værnes
  • Tilgjengelighet Få tilgjengelige
  • Dager 16 dager
  • Priser fra 33 980,-

Myanmar er et av de største landene i Sørøst-Asia og strekker seg nesten 2000 kilometer fra nord til sør. Innbyggerantall er 45 millioner og disse består av rundt 130 etniske grupper. Majoriteten av befolkningen er burmanere. Folk lever enkelt og både menn og kvinner kler seg i longyi, som er et omslagsskjørt. Livet går i langsom takt – og buddhismen omgir og er alt for innbyggerne.

Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo – Bangkok

Vi flyr fra Oslo Lufthavn tidlig om ettermiddagen, direkte til Bangkok med Thai Airways.

Dag 2

Bangkok – Mandalay

Vi ankommer Bangkok tidlig om morgen og bytter fly. Sent på fomiddagen lander vi i den sagnomsuste gamle kongebyen Mandalay. Dette er landets nest største by og kulturelle senter. Vår buss frakter oss direkte til hotellet, hvor vi sjekker inn og slapper av ved hotellets lekre svømmebasseng. Om ettermiddagen tar vi en kjøretur i Mandalay – og avslutter på toppen av Mandalay Hill, hvor utsikten over byen og elven Irrawaddy i solnedgang er fantastisk. Om kvelden byr vi på tradisjonelt show og grillbuffet i den fantastiske hagen på hotellet.

Dag 3

Mandalay

Frokost og en rolig formiddag på hotellet. Vi kjører buss fra hotellet til elven Irrawaddy og skipet RV Pandaw II – vårt hjem og restaurant de neste syv dagene. Vi finner oss til rette i lugarene og spiser lunsj om bord. Skipet er bygget i Burma i 2001 og er en kopi av de gamle skipene som tilhørte Irrawaddy Flotilla Company, som ble stiftet i 1865. På 1920-tallet var dette det største privateide rederi i verden. I 1942 ble mer enn 650 av skipene senket i protest mot den japanske okkupasjonen. Noen av disse gamle damperne er pusset opp og flere nye skip er bygget. Ideen var å sette dem i stand som førkrigs dampskip – med den samme atmosfæren som da prinsen av Wales og visekongene av India seilte på elven. Stemningen, duften av oljet teak og nypusset messing bidrar til dette.

Om ettermiddagen skal vi utforske Mandalay videre. Vi lar oss først imponere av Mahamuni-pagoden, hvis sittende Buddha er dekket av et tykt lag med bladgull. Videre til Shwe Kyaung-klosteret, opprinnelig en del av det kongelige palasset da det ble bygget i 1879. Neste stopp er Kuthodaw-pagoden på UNESCOs liste. Pagoden består av komplette buddhistiske skrifter på 729 stående marmortavler og regnes som «verdens største bok». Før vi returnerer til skipet besøker vi et bladgullverksted og gjør et fotostopp ved det kongelige palasset, med en flott utsikt mot Mandalay Hill. Vi returnerer til skipet som kaster loss – og vårt eventyr på elven Irrawaddy begynner for alvor. Vi ankrer opp utenfor Sagaing denne natten.

Dag 4

Mingun – Sagaing – Amarapura

En kort morgenseilas bringer oss til Mingun. Den enorme, men uferdige Mingun-pagoden, kunne ha vært landets, om ikke verdens største – om ikke kong Bodawpaya i 1808 døde midt i byggingen. Et jordskjelv i 1838 la flere deler av den uferdige helligdommen i ruiner. Sett fra elven er det uansett gedigent det som skulle blitt. Vi går i land etter frokost og utforsker pagoden til fots. Vi ser også verdens største klingende tempelklokke, som veier hele nitti tonn!

Om ettermiddagen står Sagaing, beliggende 20 km sørvest for Mandalay, på programmet. Dette var i perioden 1315-1364 hovedstaden i kongedømmet Sagaing, et mindre kongedømme som oppstod etter Bagan-dynastiets fall. Senere (1364-1555) var byen tilholdssted for Ava-rikets kronprinser og eldste prinsesser. I en kort periode (1760-1763) var Sagaing også landets hovedstad, under kong Naungdawgyi. Det er en rekke buddistiske klostre her og byen er i dag et viktig religiøst sentrum. Vi besøker den sentrale pagoden Soon U Ponya Shin og får høre litt om livet i et buddhistisk kvinnekloster. De som tar turen opp til toppen av Sagaing Hill (240 meter høy), blir belønnet med en fantastisk utsikt over Irrawaddy-elven.

Vi kjører videre til Amarapura, landets nest siste kongelige hovedstad. Byen var også i flere perioder på 1700- og 1800-tallet Burmas hovedstad. Her besøker vi et silke- og bomullsveveri, som også er områdets viktigste inntektskilde. Her er det mulig å gjøre noen gode kjøp på det det tradisjonelle klesplagget, longhi. Vi avslutter besøket i Amarapura med den velkjente 1,2 kilometer lange U-Bein broen, verdens lengste gangbro i tre, bygget i teak på midten av 1800-tallet. Broen er et spesielt vakkert skue i solnedgang. De som ønsker kan bli med en lokal sampan (båt) ut på innsjøen Taungthaman, som broen krysser, og få en spesielt fin utsikt til broen derfra. Et virkelig fotoøyeblikk! Også i natt ligger skipet ankret opp utenfor Sagaing.

Dag 5

Yandabo

I dag kommer vi til Yandabo, en liten landsby kjent for sin keramikkproduksjon. Fredsavtalen etter den første Anglo-burmesiske-krigen ble også signert her i 1826. Vi besøker den lokale skolen (hvis den er åpen) og et keramikkverksted hvor de produserer potter i terrakotta. Her får vi et innblikk i deres unike produksjonsteknikk – og de som ønsker kan prøve seg på den lokale håndverkskunsten. Vi returnerer til skipet for lunsj.

Mens vi spiser fortsetter cruiset og vi nyter en rolig ettermiddag om bord. Livet langs bredden er alltid interessant – med barn som leker, kvinner som vasker klær i elven og oksekjerrer med folk i arbeid bak. Skipet ankrer opp for natten ved landsbyen Shwe Tan Tit.

Dag 6

Pakokku – Ayardaw

Vi befinner oss nå 30 km nord for Bagan og går i land i Pakokku, en stor by med rundt 100 000 innbyggere. Hovednæringene her er tobakk, bomull, peanøtter og tanatkha – den lokale sminken og solbeskyttelsen. Vi besøker byens sentrum og marked med lokale tuk-tuk’er. Vi gjør også et stopp ved en liten sigarfabrikk, hvor vi får se hvordan de lokale «cheroot» sigarene håndlages.

Vi seiler videre nedover Irrawaddy, og går i land ved landsbyen Tant-Chi etter lunsj. Her skal vi besøke en gratisklinikk, som driftes av økonomisk hjelp fra blant annet vårt rederi. Skipet ankrer opp for natten ved Tant Chi.

Dag 7

Tant-Chi – Salay

Om formiddagen kjører vi opp til toppen av fjellet Tant-Chi-Taung, og ser stupaen her oppe. På vei tilbake lar vi oss fascinere og underholde av en danseforestilling med elefanter laget i papir, fremført av landsbyboere fra Tant-Chi. Retur til skipet for lunsj.

Vi seiler videre og neste stopp er Salay, tidligere en hektisk handelshavn og hovedsete for Burma Oil Company. I dag er dette en søvnig liten by med en rekke arkitektoniske skatter, teakhus fra kolonitiden og en aveny av stjernefrukttrær. Buddhastatuen Mann Paya her, dekket i bladgull, sies å være landets største. Vi spaserer til Yoke-Sone Kyaung, det mest kjente teakklosteret i Myanmar. På vei tilbake mot skipet stopper vi ved Salay House, et av byens store høydepunkter. Det vakkert restaurerte huset ble bygget ved Irrawaddys bredder i 1906 og fungerte den gang som lager for varehandelen her. I dag et dette et museum, som gir en innføring i den britiske kolonitiden. Det finnes også flere antikviteter og kunstgjenstander her. Skipet ligger for anker utenfor Salay om natten.

Dag 8

Salay – Bagan

Vi ankommer pagodebyen Bagan – og skal vie to dager til noen av Bagans utallige, vakre pagoder. Stupaer og pagoder er en viktig og ikke minst, vakker del av Myanmar. Som et arkeologisk under brer Bagan seg utover langs Irrawaddy-elven. Her er det spir, stupaer, gull og helligdommer så langt øyet kan se. Et fantastisk klyp-meg-i-armen-landskap. Byen ble grunnlagt i det ellevte århundre, men gullalderen kom neste århundre med kong Kyanzittha. Som en meget religiøs mann, begynte han byggingen av de utallige pagodene som nå gjør Bagan til stedet alle må se. Allerede den gangen ble Bagan kalt «Byen med de fire millioner pagoder». Hvor mange er det? Det sies at det er omtrent tre tusen. Vi skal ikke se alle, men noen av de flotteste må vi ta nøyere i øyesyn. Vi starter med kanskje det fineste av dem alle, Ananda-tempelet som ble oppført i år 1105 av kong Kyansit Thar, den tredje kongen i Bagan-dynastiet. Vi ser også Myingbar Gubyaukgyi-tempelet som hans sønn, prins Rajakumar, fikk bygget i år 1113. Vi avslutter dagen med en spasertur gjennom Phwar Saw, en liten landsby med rundt 500 innbyggere, som i hovedsak livnærer seg på bønnedyrking, oppdrett av kuer og lakkarbeider. Navnet har landsbyen fått fra den populære og innflytelsesrike dronningen på 1200-tallet, men livet her i dag er enkelt. Vi møter lokalbefolkningen og får et innblikk i deres hverdag, hvor de henter vann og kuene hjem fra beite i solnedgangen. Skipet ligger i natt ved Bagan.

Dag 9

Bagan

Kanskje har du lenge gått med en drøm om å sveve oppe i en varmluftballong over tusenvis av pagoder på Bagansletten i soloppgang? Denne drømmen kan nå bli virkelighet, men bør bestilles før avreise da kapasiteten er svært begrenset. Etter frokost fortsetter vi å utforske Bagan. Vi besøker Shwe San Daw, en av de få stupaene hvor det er lov å gå helt på toppen – og utsikten herfra er fantastisk i alle retninger. Shwe Zi Gone-pagoden, hvor angivelig ett av Buddhas hårstrå finnes, står også på programmet. I Khay Min Ga-pagoden får vi lære litt mer om de ulike byggestilene fra India, Sri Lanka og Myanmar. Retur til skipet for lunsj.
Om ettermiddagen skal vi besøke en lokal håndverksbedrift. Her produserer de lakkfernissarbeider av bambusprodukter, og vi får se hvordan de lages. Med nærmere tre tusen å ta av, må vi selvsagt se et par templer til. Payathonezu – tre templer forbundet med en trang passasje og Dhamayangyi fra år 1170 – det videste og største tempelet i Bagan. Før vi avslutter dagen og returnerer til skipet, nyter vi solnedgangen fra toppen av Taung Guni-tempelet. Også denne natten ligger skipet ved Bagan.

Bagan
Dag 10

Bagan – Heho – Inlesjøen

I morgentimene går vi i land i Bagan, forlater skipet og tar farvel med mannskapet etter mange opplevelsesrike dager. Transport til flyplassen i Bagan og fly til Heho. Fra Heho kjører vi til livlige Nyaung Shwe, beliggende i nordenden av magiske Inlesjøen. Byen var tidligere hovedstad i det gamle Shan-kongedømmet, men er i dag en avslappet turistby og innfallsport til Inlesjøen. Idyllisk beliggende mellom fjellene, er sjøen selve livsnerven og pulsen her i området. De som bor her har tilpasset seg livet etter den. Flytende grønnsaks- og blomsterhager og markeder er sjarmerende fargeklatter, men også helt nødvendig for at livet skal gå sin gang. Vi spiser lunsj i Nyaung Shwe, før vi går om bord i mindre båter som frakter oss over den mystiske Inlesjøen, til hotellet hvor vi skal bo i tre netter. Middag på hotellet.

Dag 11

Inlesjøen

Med private båter på Inlesjøen står opplevelsene i kø. Vi ser den berømte pagoden Paung Daw Oo med fem Buddhaer kledd i uhorvelige mengder bladgull, det mest hellige stedet på disse kanter. I landsbyen Inpawkhone går vi inn i husene på stylter og får se delikat silke bli vevd for hånd, slik det har blitt gjort i uminnelige tider. Lotusblomsten er ikke bare en nydelig blomst, den er også et av symbolene på buddhisme. Det er ikke til å undres over at blomsten brukes mye som dekorativt mønster på stoffene. Lunsj på en lokal, flytende restaurant. Vi fortsetter med båt til landsbyen Kaylar, hvor vi får et innblikk i dagliglivets rutiner og arbeid. Vi ser de flytende hagene som innsjøen er så kjent for på nært hold og besøker det 200 år gamle Ngaphae Chaung klosteret. Middag på hotellet om kvelden.

Dag 12

Indein

Med båt på Inlesjøen reiser vi til landsbyen Indein, med hundrevis av forbløffende stupaer fra 1600-tallet. Det er ikke umulig at vi deler den pittoreske og smale vannveien med badende vannbøfler, der livet går sin gang for både mennesker og dyr. Flere dammer er bygget for at vannet skal renne saktere. Stupaene i Indein er værbitte og slitte – men absolutt et imponerende syn. Det føles nesten som å komme midt i en innspilling av en Indiana Jones film! Vi fortsetter med båt til landsbyen Ywama, hvor vi får se hvordan de lokale mesterne tryller frem tradisjonelt håndverk. Noen er sølvsmeder, andre lager kunstferdige parasoller av papir. Underveis spiser vi lunsj på en lokal, flytende restaurant. Siste stopp før vi returnerer til hotellet er landsbyen Laeshae, hvor de lager Buddah-bilder av tørkede blomster. Vi avslutter dagen med middag på hotellet.

Indein
Dag 13

Heho – Yangon

Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet og kjører med buss til Red Mountain Winery. At Myanmar produserer vin vil kanskje overraske mange. Klimaet her oppe i fjellene, gjør området velegnet for vinproduksjon – og smaker godt gjør det også. Vi får en omvisning, smaker på noen av de lokale vinene og avslutter med lunsj her på vingården. Vi fortsetter til flyplassen i Heho, og flyr til Yangon. Ved ankomst Yangon venter buss som kjører oss til hotellet ved Kandawgyi Lake, hvor vi skal bo i to netter. Kandawgyi Lake, også kjent som Royal Lake, er en kunstig innsjø som britene konstruerte. Foran Karaweik-palasset er det bygget opp to enorme, gylne fugler – som ser ut som et glitrende skip der de ligger. Vi sjekker inn og spiser middag på hotellet.

Dag 14

Yangon

Dette var tidligere Myanmars hovedstad. Militærjuntaen besluttet imidlertid i 2005 å flytte hovedstaden til Naypyidaw, som beliggende midt i landet ble ansett som mer sentralt. Yangon blir allikevel av mange ansett for å være landets viktigste by. Etter frokost skal vi gjøre oss kjent med byen. I sentrum av Yangon, er det mange praktfulle bygninger fra kolonitiden som dominerer bybildet. Vi besøker også Bogyoke-markedet i Chinatown, også kjent som Scott Market. Her tilbys et stort utvalg av lokale håndverksprodukter – og ja, det blir tid til shopping!

Etter lunsj på en lokal restaurant, står Shwedagon-pagoden på programmet. Den er rundt 2500 år gammel og nesten hundre meter høy. Gyllen og storslått – og det ER gull, nesten alt som glitrer. Stupaen er belagt med tusenvis av diamanter, rubiner, safirer og topaser og det er ikke vanskelig å forstå at dette er en av buddhismens aller helligste bygninger. Det skal også være åtte hårstrå fra selveste Buddha her, så dette er hellig grunn og et viktig valfartssted. Her får burmeserne styrke og innsikt til å nå nirvana. Omgitt av rikdommen kneles det i bønn, meditasjon eller stille samtaler. Vår vestlige verden virker så uendelig langt borte. Om kvelden er det middag på en lokal restaurant.

Dag 15

Yangon – Bangkok

Etter frokost skal vi ut å se mer av byen. I overfloden av vakre pagoder, besøker vi Botataung-pagoden, som ligger nede ved havnen. Her finnes relikvier fra Buddha, fraktet fra India for over to tusen år siden. Independence Museum i Mahabandoola Gardens er et monument etter frigjøringen fra britene i 1948. Gatene er fulle av selgere som tilbyr det meste – om kanskje ikke av det beste. Interessant er det i alle fall!

Lunsj på hotellet og ettermiddagen til fri disposisjon. Utforsk byen – eller bare slapp av ved hotellets flotte bassengområde. Vi disponerer hotellrommene våre til avreise. Om kvelden kjører vi med buss til flyplassen, og hjemreisen starter. Fly fra Yangon til Bangkok, hvor vi skal bytte fly.

Dag 16

Bangkok – Oslo

Avreise fra Bangkok rett over midnatt med Thai Airways, direkte til Oslo. Ankomst Oslo Lufthavn tidlig om morgenen.

  • Kindat Pandaw Irrawaddy Myanmar
  • Kindat Pandaw Irrawaddy Myanmar
  • Kindat Pandaw Irrawaddy Myanmar
  • Champa Pandaw Laos Thailand
  • Kindat Pandaw Irrawaddy Myanmar

RV Pandaw II (4*)

Rederi Pandaw
Byggeår 2001
Antall dekk 3
Passasjerer 48
Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong/bar og soldekk med liggestoler. RV Pandaw II er et flytende boutiquehotell bygget i historisk stil – og atmosfæren om bord er uformell og avslappet. Skipet har totalt 24 lugarer, fordelt på to dekk. Alle lugarene (cirka 14 m²) er utvendige, vakkert innredet i teak og har privat bad med dusj.

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo-Mandalay/Yangon-Oslo med Thai Airways
  • Innlandsfly Bagan-Heho/Heho-Yangon
  • 1 natt på førsteklassehotell i Mandalay
  • 7 netters cruise i utvendig lugar på RV Pandaw II
  • 3 netter på førsteklassehotell ved Inlesjøen
  • 2 netter på førsteklassehotell i Yangon
  • Helpensjon under hele reisen (frokost, lunsj og middag)
  • All lokal drikke om bord på skipet (øl/mineralvann/drinker/kaffe/te)
  • Alle utflukter og lokal transport iht. program
  • Vinsmaking på Red Mountain Winery
  • Lokale engelsktalende guider
  • Tips til mannskapet om bord på skipet
  • Skatter og avgifter
  • Foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik
  • Dyktig norsk reiseleder fra Escape Travel

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Tips til lokale guider og sjåfører
  • Elektronisk visum til Myanmar (cirka USD 50 pr. person)
  • Valgfri tur med varmluftsballong i Bagan (kr 2590 pr. person, må forhåndsbestilles)
  • Avbestillings- og reiseforsikring

PASS OG VISUM
Norske statsborgere trenger visum til Myanmar. Dette ordnes elektronisk før avreise og koster pt. USD 50 pr. person (mer info om dette får du nærmere avreise). Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat eller kontakte oss. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang og skipet har ikke heis. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

AVVIKENDE REISEVILKÅR
Vi tar normalt et depositum på kr 2000 pr. person på våre gruppereiser. På denne turen betales imidlertid et depositum på kr 3500 pr. person.