Elvecruise fra Rostov til Moskva med Halvor Tjønn

Elvecruise på Volga – Russlands moder

  • Vi seiler fra «Porten til Kaukasus» gjennom kosakkenes og tatarenes rike
  • Slaget om Stalingrad – vi besøker Mamayev-åsen der de hardeste kampene fant sted
  • Vi tar turen inn i den tidligere «lukkede» byen Nizjnij Novgorod
  • Besøk på broen og «Kapteinens velkomstcocktail»
  • Byrundtur i Moskva

På denne avgangen er historiker og tidligere Aftenposten-korrespondent Halvor Tjønn reiseleder og foredragsholder. Halvor har også gitt ut flere bøker, blant annet om russisk historie. Mens vi seiler fra Rostov til Moskva tar Halvor Tjønn oss med på en reise gjennom Russlands dramatiske historie fra eldste tider og fram til idag.

Han vil blant annet fortelle om hvordan byen Moskva vokste på 14-1500-tallet, med ambisjoner om å bli Det tredje Roma – selve verdens sentrum. Her hersket mektige tsarer i flere hundre år, men i 1703 skjedde en avgjørende vending i Russlands historie: Da grunnla Peter den store byen St. Petersburg ved Finskebukta. St. Petersburg skulle være vinduet mot vest, mens Moskva – ifølge Peter den store – forsatte å representere det gamle, stagnerte Russland.

Vi har også en avgang motsatt vei (fra Moskva til Rostov) 4. oktober 2020

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 28 565,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 30.04.2020 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 14 dager
  • Besøk en tidligere "lukket" by
  • Interessante foredrag med Halvor Tjønn
  • En reise i tatarenes og kosakkenes rike
Reiseleder
Halvor Tjønn

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 30.04.2020
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 14 dager
  • Priser fra 28 565,-
Her er reiseruten - du får sett mye!
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Norge-Rostov

På Gardermoen møter dere Escapes erfarne reiseleder og foredragsholder Halvor Tjønn, som blir med på hele turen. Flyavgang fra Oslo på ettermiddagen, og vi flyr til Istanbul for flybytte der. Ankomst Rostov etter midnatt. Her blir vi hentet med buss og kjørt til skipet.

Dag 2

Rostov

Rostov-na-Donu (Rostov ved Don) er administrasjonssenter i Rostov fylke. Rostov er en stor havneby ved elven Dons nordbredd, 45 kilometer fra utløpet i Azovhavet og den ligger også nært grensen til Ukraina. Byen er et viktig samferdelsesknutepunkt og har litt over en million innbyggere.

Rostov har fått tilnavnet «Porten til Kaukasus» på grunn av handelen mellom det europeiske Russland og Kaukasus. Den store og mangesidige industrien omfatter to enorme fabrikker for landbruksmaskiner, kjemisk industri og bekledningsindustri. Her er også et statlig universitet fra 1917, mange høyskoler og forskningsinstitusjoner. Idag kan dere sammen med reiseleder se dere litt rundt i Rostov.

Rostov er en fin by, vi skal også på byvandring.
Dag 3

Rostov

Rostov ble opprettet i 1749 som tollsted, på det tidspunktet hadde tyrkerne fremdeles kontroll over utløpet av Don. Byen vokste opp rundt en større festning som i 1761-63 ble oppført for St. Dimitrij av Rostov. Etter hvert ble byen en av Russlands viktigste kornhavner. Byen var under andre verdenskrig okkupert av tyskerne, og ble sterkt skadet. I dag får vi høre mer om Rostovs historie og dagligliv når vi skal på sightseeing med lokalguide.

I kveld er dere invitert til velkomstcocktail, og skipets kaptein og hans besetning vil bli presentert. Det vil også være en gjennomgang av sikkerhetsrutinene ombord i skipet.

Nyt løkkuplene i Rostov.
Dag 4

Vi seiler hele dagen

I dag seiler vi på elven Don. Nå kan du slappe av ute på dekk og nyte landskapet vi sakte glir forbi, eller bli med på noen av aktivitetene som tilbys ombord. Reiseleder og foredragsholder, Halvor Tjønn, vil i løpet av cruiset holde flere interessante foredrag.

Nyt livet på dekk!
Dag 5

Volgograd

Millionbyen Volgograd het opprinnelig Tsaritsyn, men ble omdøpt til Stalingrad i 1925. Etter andre verdenskrig ble byen kjent for slaget ved Stalingrad, regnet som et av krigens blodigste. Slaget ved Stalingrad var et viktig vendepunkt, og fikk stor militær og politisk betydning. Byen ble totalt ødelagt under krigen. Etter at det sovjetiske regimet fordømte Stalins forbrytelser, endret byen navn til Volgograd (Volga by) i 1964.

I dag skal vi på en byrundtur hvor vi blant annet får se den store Moderland-statuen på Mamayev-åsen, Russlands seierssymbol. Statuen er 52 meter høy og støpt i betong. De 200 trinnene opp til statuen symboliserer de 200 dagene slaget varte. Etter en interessant byrundtur vender vi tilbake til skipet.

Moderland-statuen i Volgograd er 52 meter høy og et minnesmerke over slaget i Stalingrad, som byen het tidligere.
Dag 6

Vi seiler hele dagen

I dag hygger vi oss ombord i skipet, mens vi er på vei til neste anløp som er byen Samara.

Morgenlyset på elvecruise er ofte veldig vakkert. Det lønner seg å stå tidlig opp!
Dag 7

Samara

Dagens anløp er Samara, en stor industriby som er Russlands 6. største med over 1,1 million innbyggere. Samara er en betydelig industriby med rike oljekilder i nærheten. Den kalles gjerne «det andre Baku», og fra Samara går en viktig oljeledning til Øst-Europa. I tillegg til oljeraffinerier og petrokjemiske anlegg, produseres det fly, lokomotiver, jernbanevogner og landbruksmaskiner her.

Den store Samaradammen, som ligger nær byen, er en av verdens største kunstige innsjøer. Samara ble grunnlagt i 1586, og het i perioden 1935- 1991 Kujbysjev etter Stalins nære medarbeider Valerian Kujbysjev. Byen ble tidlig et viktig handelssenter og gikk sterkt fram etter byggingen av jernbane til Sibir i 1896 og til Tasjkent i 1906. Under andre verdenskrig var byen midlertidig regjeringssete da Moskva var truet av tyskernes fremstøt.

I Samara blir det byrundtur med lokalguide som forteller om byens historie og dagligliv.

Samara har en flott strand ved Volgas bredder.
Dag 8

Kazan

Kazan ble grunnlagt på 1200-tallet og er i dag hovedstad i delprovinsen Tatarstan ved Kazankas utløp i Volga. Byen er et gammelt handelssenter, der folk fra alle fire verdenshjørner kom for å gjøre forretninger. I byen finner man ortodokse kirker, moskeer, synagoger og en katolsk kirke. Byen har cirka 1,2 millioner innbyggere, og er en viktig handels- og industriby med oljeraffineri, kjemisk industri, produksjon av maskiner, tekstiler og sko.

Byen har et universitet grunnlagt i 1804, en gren av Det russiske vitenskapsakademi og flere høyskoler. I Kazan har de også en Kreml, opprinnelig en tatarfestning som ble delvis ødelagt av Ivan den grusomme. Her ligger domkirken fra 1552, regjeringsbygningen og det 77 meter høye Sjumbekatårnet.

Også  blir det bysightseeing med lokalguide som forteller mer om Kazan.

Moské i morgenlys i Kazan.
Dag 9

Tsjeboksary

I dag ligger skipet ved kai i Tsjeboksary, som ligger ved Tsjeboksary-reservoaret. Tsjeboksary er hovedstaden i den russiske republikken Tsjuvasjia og er en vakker by med nesten en halv million innbyggere. Byen ble grunnlagt i 1469, og har idag nesten en halv million innbyggere.

Vi blir tatt med på byrundtur for å oppleve byens historiske sentrum.

Tsjeboksary har flotte byggverk! Her er Pokrovskoe-Tatianinsky-katedralen.
Dag 10

Nizjnij Novgorod

Idag legger vi til i byen Nizjnij Novgorod. Byen er en av Russlands eldste, og ble grunnlagt i 1221. Byen er et knutepunkt for Russlands vannveier, hvor elvene Volga og Oka møtes og forener vannveien fra Kaspihavet, Ural, Sentral-Russland, Kvitsjøen og Østersjøen. Den ble i 1392 annektert av Moskva, og var en strategisk viktig by for den russiske erobringen av Volga på midten av det 16. århundre. I 1932 ble byen omdøpt til Gorkij, etter forfatteren Maxim Gorkij som ble født her i 1868.

Under Sovjetregimet ble byen brukt til militær forskning og utvikling, og var forbudt område for utlendinger. Fredsprisvinneren Andrej Sakharov ble forvist til eksil her fordi myndighetene ville begrense hans kontakt med omverdenen. Nizjnij Novgorod fikk tilbake sitt opprinnelige navn i 1991.

Denne byen har også sin egen Kreml, med sine røde mursteinstårn. Fra elvepromenaden og opp til byborgen er det nesten 600 trappetrinn. I byen har de en gondolbane som går over elven og til byen Bor på den andre siden. Banen er populær både blant turister og fastboende.

Selvfølgelig blir det bysightseeing også i Nizjnij Novgorod.

Den opplagte suvenir å ta med seg hjem fra Russland.
Dag 11

Kostroma og Jaroslavl

I dag skal vi besøke to byer, Kostroma og Jaroslavl som begge tilhører Den gylne ring.

Den gylne ring er en samling historiske byer som ligger nord og nordvest for Moskva, og de har arkitektoniske skatter i form av kirker, klostre og festninger fra 1100- til 1700-tallet.

Vi legger først til i den vakre byen Kostroma, en historisk by og et av Russlands største kommersielle senter. Kostroma er den eneste russiske byen som har beholdt den klassiske bystrukturen fra det 18. og 19. århundrede. Her har de gater og bulevarder som strekker seg som spiler i et nav ut fra en sentral plass. De største severdighetene i denne byen er Ipatiev-klosteret, grunnlagt i det 14. århundrede av Zernov-familien (forfedrene til Gudunovslekten), og den femkuplede Åpenbaringskatedralen. I byen finner man fortsatt elegante bygninger i en «provensiell nyklassisistisk» stil, blant disse er guvernørpalasset, et brannvakttårn, en rotunde ved Volga, og et sentralt marked med bueganger, med en kirke for handelsmenn i midten. Etter bysightseeingen seiler skipet videre mot Jaroslavl.

Når vi kommer til Jaroslavl, blir det byrundtur med lokalguide.
Jaroslavl er en viktig havneby med cirka 600 000 innbyggere. Jaroslavl ble grunnlagt av prins Jaroslavl den vise i 1010, og er en av de eldste og flotteste byene i Den gyldne ring. Prins Jaroslavl hadde en datter som het Elisabeth, hun ble faktisk gift med den norske kongen Harald III (Hardråde), som var halvbror til Olav den hellige! Det gamle sentrumsområdet ble i 2005 tatt med på UNESCOs verdensarvliste. Den religiøse arkitekturen er storslått og surrealistisk, spesielt Eliaskirken med smaragdkuppelen og de forgylte tårnene til Assuption-katedralen. I byen finnes flere teatre, et filharmonisk orkester, sirkus og et planetarium.

Jaroslavl ligger vakkert til ved Volgas bredd.
Dag 12

Uglitsj

Dagens anløp er Uglitsj, en av de tradisjonsrike byene ved Volga som også tilhører Den gylne ring.

Uglitsj fikk sin plass i historien med det uoppklarte drapet på tsarevitsj Dimitrij, Ivan den grusommes yngste sønn. Drapet var foranledningen for Boris Godunovs maktovertakelse av landet. På stedet hvor tsarevitsj Dimitrij ble drept, står den vakre Dimitrij-kirken, også kalt Blodskirken.

Etter en informativ byvandring med lokalguide, setter vi kursen mot «Russlands hjerte», Moskva.

Russiske folkedrakter er fantastisk detaljrike.
Dag 13

Moskva

Moskva har vært Russlands hovedstad siden 1918 (og før 1712). I dag har byen nesten tretten millioner innbyggere, og er landets største by der den ligger mellom elvene Oka og Volga. Moskva var hovedstad i Storfyrstedømmet Moskva og Tsar-Russland, før hovedstaden ble flyttet til St. Petersburg. Ved etableringen av Den russiske sovjetiske føderative sosialistrepublikk i 1917 ble hovedstaden flyttet tilbake til Moskva, og byen var også hovedstad i Sovjetunionen. Gjennom sentrum av byen renner Moskvaelven.

I denne millionbyen kan man oppleve mange severdigheter og «mektige» bygninger; Den røde plass med den vakre Vasilijkatedralen med sine fargerike, løkformede kupler. Kreml som nå offisielt er sete for den russiske presidenten og som i tillegg rommer kontorer, kaserner, palass, flere kirker og katedraler. KGB-bygningen, Moskva universitet, Bolsjojteateret og det berømte varehuset GUM som tidligere var statsdrevet, men som i dag er et luksuriøst kjøpesenter. Her finner du Kristus Frelserens katedral, verdens høyeste ortodokse katedral. En stor del av den lokale passasjertrafikken i Moskva går med den verdensberømte metroen.

Flere millioner reiser daglig med metroen og får oppleve noen av de rikt marmordekorerte stasjonene fra siste del av Stalinperioden.

I Moskva blir det byrundtur med lokalguide.

Vasilijkatedralen ved Den røde plass
Dag 14

Hjemreise

Etter frokost tar vi farvel med MS Tchaikovsky og besetningen. Vi har noen timer disponible denne formiddagen, før vi tar fly hjem i kveldingen. Denne tiden har vi tenkt å benytte til et besøk på Poklonnaja Gora – her ligger «Museet for den store fedrelandskrigen». Dette er et stort område med utstillinger og minnesmerker om andre verdenskrig, som er kjent i Russland som «Den store fedrelandskrigen», her får vi en guidet omvisning.

Neste år blir det nok mange markeringer, da det er 75 år siden andre verdenskrig tok slutt.

Etter endt besøk fortsetter vi ut mot flyplassen for å reise tilbake til Norge.
Vi takker for turen, og håper dere har mange gode reiseopplevelser med hjem!

Det er vel ikke så mange andre byer hvor metrostasjonene er attraksjoner. Det er de i Moskva! Her fra stasjonen Novoslobodskaya.

Reisebetingelser

MS «Peter Tchaikovsky» 4*

Rederi: Orthodox
Byggeår: 1981, renovert 2011
Lengde: 125 meter
Passasjerer: maksimum 205

MS «Peter Tchaikovsky» er et 4* elvecruiseskip. Dette skipet tilbyr en sjarme og eleganse for at gjestene skal få en uforglemmelig reise, interiøret er lyst og lett. Skipets restuaurant ligger akter på midtdekket. Menyen består av kontinentale og russiske retter. Skipet har to barer, et lite bibliotek, souvenirbutikk, konferanserom og et stort soldekk. Vaskeritjenester mot betaling er tilgjengelig. Det er medisinsk personell ombord. Spenningen er 220 volt, og man benytter 2 pins støpsler som i Norge. Alle våre lugarene har vindu som kan åpnes. Våre lugarer ligger på hoveddekk (dekk 2), midtdekk/upper (dekk 3) og øvre dekk (dekk 4). Vi har ingen lugarer på nedre dekk (dekk 1).

PRISEN INKLUDERER

  • Fly Oslo-Istanbul-Rostov/Moskva-Oslo (pris fra andre byer i Norge på forespørsel ved bestilling)
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Transport mellom flyplass og skip t/r
  • Helpensjon (frokost, lunsj og middag) fra frokost første dagen, til frokost siste dagen
  • Utflukter i henhold til program
  • Daglig program ombord, inkludert brobesøk, russisk sang og språktimer
  • Velkomstcocktail
  • Avskjedsmiddag

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer
  • Tips til besetningen
  • Tips til lokale guide og sjåfører
  • Visum til Russland
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Valgfrie utflukter
  • Wifi mot tillegg
Dag Sted Inkludert utflukt Valgfri utflukt
1 Avreise fra Norge
2 Rostov
3 Rostov Byrundtur med buss
4 Vi seiler
5 Volgograd Byrundtur med buss
6 Vi seiler
7 Samara Byrundtur med buss
8 Kazan Byrundtur med buss
9 Tsjeboksary Byrundtur med buss
10 Niznij Novgorod Byrundtur med buss
11 Jaroslavl & Kostroma Byrundtur med buss
12 Uglitsj Byvandring
13 Moskva Byrundtur med buss
14 Moskva-Norge Museumsbesøk

PASS OG VISUM
Det kreves visum for reise til Russland. Vi samarbeider med Visumservice som tar seg av søknadsprosessen og skaffer deg invitasjon. For mer informasjon, gå inn på nettsiden: https://visumservice.no Ønsker du å ordne visum via den russiske ambassade, må Escape Travel sørge for invitasjonsbrev. Det er noe arbeid rundt dette, og vil medføre et gebyr på kr 200,- pr. person. Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minimum seks måneder etter hjemkomst. Vi forholder oss til reisende som er norske statsborgere. Hvis du ikke er norsk statsborger og har et utenlandsk pass, er du selv ansvarlig for å sjekke gjeldende visumregler og om du må ha andre tillatelser/bevis med på turen. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og visum er gyldig ved avreise. Escape Travel er ikke erstatningsansvarlig for passasjerer som ikke har dette i orden.

TIPS
Tips er frivillig, men også forventet i store deler av verden. Rederiets anbefaling er cirka syv euro pr. passasjer pr. dag til besetningen om bord. I tillegg er det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje, det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.Om bord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre-fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.

Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

MEDISINER
Husk å pakke all livsnødvendig medisin i håndbagasjen i tilfelle innsjekket bagasje blir forsinket eller blir borte underveis. Har du med flytende medisin bør du ha med resepten eller brev på engelsk fra din lege. Vi anbefaler at medisinen du tar med ligger i originalemballasjen, der står ofte innholdsdeklarasjon på latin og kan forstås internasjonalt.

FORSIKRING
Som deltaker på våre reiser, er det en forutsetning at man har avbestillings- og reiseforsikring. En reiseforsikring som omfatter kostnader ved behandling av sykdom og medisinsk hjemtransport om det skulle bli behov. Sjekk også at forsikringen dekker skadet eller bortkommet bagasje. En reiseforsikring kan ha en rekke begrensninger, for eksempel begrensninger på grunn av kroniske sykdommer, alder, reiser til risikoområder osv. Er man i tvil om hva forsikringen omfatter, les nøye gjennom eller ta kontakt med ditt forsikringsselskap.I tilfelle noe skulle skje, er det viktig at du tar med ditt forsikringsbevis/kort på reisen.

MOBILTELEFON/INTERNETT
Mobildata er dyrt å bruke i Russland. Mot tillegg kan man benytte seg av skipets wifi. Prisene i 2019 er 5 euro pr. dag/24 timer, eller 50 euro for å være tilkoblet hele cruiset. Prisene for 2020 vil ikke være klare før tidligst februar 2020. Du kan kontakte din mobilnettleverandør i Norge for å høre om de har en god pakkepris på mobildata som du kan benytte underveis. Det er også dyrt å ringe/motta samtaler på mobiltelefonen.

BEKLEDNING
Ombord kler man seg praktisk og uformelt og etter årstiden. Ta med gode sko til utfluktene. Når man deltar på kapteinens middag anbefaler vi skjorte/jakke til herrene og til damene kjole eller bukse/skjørt med pen overdel. På utflukter hvor vi besøker russiskortodokse kirker, er skikken at kvinner dekker til håret og bare skuldre.

VAKSINASJONER
Kontakt gjerne din lege eller nærmeste vaksinasjonskontor for informasjon om eventuelle nødvendige vaksinasjoner, da krav og anbefalinger vedrørende vaksinasjon endres løpende.

 

 

  • MS Peter Tchaikovsky
  • Bar Boat deck MS Peter Tchaikovsky
  • Bar Boat Deck MS Peter Tchaikovsky
  • Conference Hall MS Peter Tchaikovsky
  • Single Cabin MS Peter Tchaikovsky
  • Twin cabin MS Peter Tchaikovsky
  • J. Suite 18 m2_øvre MS Peter Tchaikovsky
  • Panorama Bar MS Peter Tchaikovsky
  • Restaurant Midt-deck MS Peter Tchaikovsky
  • Restaurant Midt-deck MS Peter Tchaikovsky
  • Lounge MS Peter Tcahikovsky
  • Resepsjonen hoveddekk MS Tchaikovsky
  • MS Peter Tchaikovsky Enkeltlugar midt-/øvre dekk

    Enkeltlugar midtdekk (upper) og øvre dekk

    Enkeltlugarene har alle vindu som kan åpnes. Bad med dusj/WC og hårføner. Lugarene er cirka 7 m2 og har mini-kjøleskap, TV, radio, safe og air condition.

  • MS Peter Tchaikovsky dobbellugar hoveddekk og midtdekk

    Hoveddekk og midtdekk (upper), dobbellugar med separate senger

    Dobbeltlugarene med separate senger har alle vindu som kan åpnes. Bad med dusj/WC og hårføner. Lugarene er cirka 9 m2 og har mini-kjøleskap, TV, radio, safe og air condition.

  • J. Suites 14 m2_midtdekk_upper Tchaikovsky

    Junior suite midtdekk (upper)

    Juniorsuitene har dobbeltseng (kan gjøres om til 2 separate senger) og vindu som kan åpnes. Bad med dusj/WC og hårføner. Juniorsuitene er cirka 14 m2 og har mini-kjøleskap, TV, radio, safe og air condition.

  • J.suite 18m2 Tchaikovsky

    Junior suite øvre dekk

    Juniorsuitene har dobbeltseng (kan gjøres om til 2 separate senger) og vindu som kan åpnes. Bad med dusj/WC og hårføner. Juniorsuitene er cirka 18 m2 og har mini-kjøleskap, TV, radio, safe og air condition.