Ultimate Donau – med Donaudeltaet (5*)

/ 15 netters cruise til Donaudeltaet og Svartehavet

På dette cruiset, hvor du seiler hele 4000 km på Donau-elven, får du virkelig oppleve Donau – en av Europas vakreste elver. Du besøker ikke mindre enn åtte land og fem verdenskjente hovedsteder. Seilasen gjennom Jernporten, kløften hvor Donau har brøytet seg vei gjennom fjellkjeden Karpatene, er et av cruisetes store høydepunkter. Også topper vi det hele med «nullpunktet» ved Svartehavet og det vakre Donaudeltaet, som byr på et enormt biologisk mangfold!

Høydepunkter:

  • Dette cruiset gir deg hele 4000 km på «første klasse» på Donau
  • Seil gjennom åtte land; Tyskland, Østerrike, Ungarn, Slovakia, Serbia, Kroatia, Bulgaria og Romania
  • Besøk fem hovedsteder; Wien, Budapest, Bratislava, Beograd og Bucuresti
  • Skipet seiler gjennom den unike Jernporten
  • Cruiset tar deg helt ned til «nullpunktet» og Donaudeltaet ved Svartehavet

Her er en videosnutt fra MS Amadeus Queens jomfrutur 4. april 2018.

Ønsker du et kortere (og rimeligere) elvecruise på Donau, finner du alle våre cruise på Donau her.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 34 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 30.07.2021 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 16 dager
  • Opplev Donaudeltaet
  • Lekkert førsteklasses skip
  • Vin til middag er inkludert
Reiseleder
Geir Toverud

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 30.07.2021
  • Avreisested Oslo Lufthavn, Stockholm
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 16 dager
  • Priser fra 34 980,-
  • Luftner Amadeus Queen
  • Luftner Amadeus Queen
  • Luftner Amadeus Queen
  • Luftner Amadeus Queen
  • Luftner Amadeus Queen
  • Luftner Amadeus Queen

Om skipet

MS AMADEUS QUEEN (5*)
Rederi Lüftner Cruises
Byggeår 2018
Lengde 135 m
Antall dekk 3
Passasjerer 162

Ombord på dette lekre elvecruiseskipet er det restaurant, salong med bar, trimrom, terrasse med glassvegger, svømmebasseng, soldekk og wi-fi i fellesområdene (mot betaling). Alle lugarene er utvendige. Suitene på øvre dekk har balkong.

Lugarkategorier

  • Luftner Amadeus Queen

    Suite

    Ca. 26 kvadratmeter.
    Komfortabel hjørnesofa, balkong, minibar, walk-in garderobe, to senger som kan settes sammen til en dobbeltseng, flatskjerm, individuell klimaanlegg, romslig bad med dusj / WC , badekåpe, hårføner, intern telefon og safe på lugaren.

  • Lugar på øvre eller midtdekk

    Ca. 17,5 kvadratmeter.
    Panoramavindu som kan åpnes, minibar, walk-in garderobe, to enkle senger som kan settes sammen til en dobbeltseng, flatskjerm, individuelt klimaanlegg, eget bad med dusj / WC, hårføner, intern telefon og safe på lugaren.

  • Lugar på nedre dekk

    Ca. 16 kvadratmeter.
    Mindre vindu som ikke kan åpnes, romslig garderobeskap, to enkle senger som kan settes sammen til en dobbeltseng, flatskjerm, individuelt klimaanlegg, eget bad med dusj / WC, hårføner, intern telefon og safe på lugaren.

Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo–Passau

Fly fra Oslo til München om formiddagen. Fra flyplassen blir vi kjørt med buss til Passau (ca. 2 timers kjøretur), hvor vi får et par timer til rådighet på egenhånd (bagasjen oppbevares i bussen).
Grensebyen Passau kalles gjerne De tre elvers by, her møter Donau elvene Inn og Ilz. Etter de store brannene på 1600-tallet, bygde italienske arkitekter Passau opp igjen, og byen er fremdeles preget av italiensk arkitektur. I den gamle bydelen ligger den vakre St. Stephan-kirken, som huser Europas største kirkeorgel.

Sent om ettermiddagen kjører vi til skipet for ombordstigning. Før middag kaster skipet loss og snart krysses grensen til Østerrike. Første etappe går gjennom den vakre regionen Engelhartszell og Schlögener Schlinge, et av lande­merkene ved Donau hvor elven gjør en krapp 180 graders sving.

Velkomstdrink og presentasjon av mannskapet før middag.

Schlögener Schlinge - hvor elven gjør en imponerende sving.
Dag 2

Wien

Vi nyter en rolig formiddag om bord, i det vi seiler gjennom den vakre Wachaudalen som strekker seg fra Melk til Krems. Siden 2000 har dalen vært på UNESCOs liste over kulturlandskap. En rekke slott, klostre og ruiner bærer vitnesbyrd om gamle tider, og de bratte vinmarkene minner oss om at vi nå er i hjertet av et av Østerrikes beste vindistrikter.

Etter lunsj ankommer vi Wien, Østerrike og valsens hovedstad. Byen byr på en herlig blanding av storslagen fortid og moderne kontraster. Oppdag den tidligere imperialistmetropolens sjarm, enten på egenhånd eller bli med på en valgfri byrundtur.

Byrundturen starter på Ringstrasse, hvor du får se flere av byens berømte bygninger. Blant annet det imponerende rådhuset, Musik­verein hvor Wienerfilharmonikerne holder sine årlige nyttårskonserter og det vakre operahuset. Vi tar også en titt på Hundertwasserhuset – bygningen uten en eneste vannrett linje som er tegnet av den moderne, men eksentriske kunstneren Hundertwasser. Vi avslutter turen med en spasertur gjennom sentrum, hvor Wien er på sitt aller beste. Vi starter ved det velkjente Hofburg-slottet, spaserer langs markedet Kohl og ender opp på Stefansplassen hvor du kan beundre den vakre Stefansdomen. Titt litt på egen hånd eller nyt en kaffe i gågatene her, før vi returnerer til skipet for lunsj.

Cruiset fortsetter mot Ungarn om kvelden.

Sachertorte og en god kopp kaffe kan anbefales!
Dag 3

Esztergom–Budapest

I dag kan du nyte en avslappende dag om bord mens skipet seiler på vakre Donau fra Esztergom, mot Beograd. Alternativt tilbys en valgfri utflukt til Esztergom og Szentendre.

Om morgenen gjør skipet et kort stopp i den ungarske byen Esztergom, for å slippe av de som skal på utflukt. Utflukten starter i Esztergom, tidligere residens for ungarske konger og erkebiskoper. Her besøker du den imponerende basilikaen, den største katedralen i Ungarn, bygget tidlig på 1800-tallet. Men historien strekker seg enda lenger tilbake, for basilikaen inneholder blant annet et rødt marmorkapell med flotte utskjæringer, som står igjen fra en tidligere kirke.

Videre går turen med buss langs Donau, til de imponerende festningsruinene i Visegrad. Herfra har du også en fantastisk utsikt til Donaukneet, hvor elven svinger i nesten rett vinkel og fortsetter sørover. Neste stopp er den pittoreske, lille kunstnerbyen Szentendre fra 1600-tallet. Foruten det kjente Margit Kovács Museum, er byen er full av små gallerier og museer, som alle på sin måte reflekterer ungarsk kunsthistorie. Sørg også for å få med deg hovedtorget som er omgitt av imponerende bygninger fra rokokko og barokktiden.

Vi kjører de siste 25 km, gjennom vakkert landskap langs Donau, til Budapest. Her gjør skipet et kort stopp for å slippe oss om bord igjen for lunsj. Men frykt ikke – vi kommer tilbake og skal oppleve Budapest senere på cruiset. Så len deg tilbake i en stol på soldekk etter lunsj og nyt utsikten mens skipet seiler hele ettermiddagen og natten mot Beograd.

Cruiset fortsetter gjennom natten.

Dag 4

Beograd

Vi ankommer Beograd, Serbias livlige hovedstad, midt på dagen.

Etter lunsj tilbys en valgfri byrundtur i «den hvite» byen Beograd, en av Europas eldste byer. Først går turen til Kalemegdan-festningen, hvor utsikten til elvene Donau og Sava er storslagen. Du får også se rådhuset, Terazije-plassen og prinsesse Ljubicas palass. Og St. Sava-katedralen, verdens største ortodokse kirke, som er et av høydepunktene. Etter litt drikke på en lokal restaurant, blir det også litt tid til å utforske gågatene med butikker og gallerier på egenhånd. Vi anbefaler gjerne å prøve noen lokale spesialiteter langs Skadarilja, gågaten med et stort utvalg av lokale restauranter og vannhull.

Ved middagstider fortsetter skipet sin ferd på vakre Donau.

Utsikt over Donau og Beograd.
Dag 5

Vidin

Slapp av på soldekk og nyt utsikten mot det passerende landskapet. Vi ankommer Bulgaria og den historiske middelalderbyen Vidin ved lunsjtider. Byen er også sentrum for skipsbyggingen i Bulgaria.

Om ettermiddagen kan du utforske Vidin på egenhånd, kanskje en spasertur i byens gågate?

Eller du kan bli med på en valgfri byvandring i Vidin og utflukt til Belogradchik. Vidin er dekorert med en rekke kirker og bygninger fra renessansen, og vi tar en rusletur gjennom noen av byens gater. Videre skal vi besøke Baba Vida-festningen, byens historiske landemerke. Baba Vida er den best bevarte og viktigste middelalderfestningen i Bulgaria. Fra festningen er det fin utsikt over elven og området. Du ser også Kaleto, en annen imponerende festning som ligger like ved.

Så setter bussen kurs for fjellområdet Belogradsjik, som ligger cirka en times kjøring fra Vidin. Belogradsjik er kjent for sine vakre og spesielle steinformasjoner, men også for sitt store festningskompleks som er et av de viktigste historiske minnesmerkene i Bulgaria. Retur til skipet før middag.

Om kvelden legger skipet ut på strekningen som går langs grensen mellom Bulgaria og Romania, på vei mot Svartehavet.

Steinformasjonene Belogradsjik i Bulgaria er verdt et besøk.
Dag 6

Oltenita–Fetesti (utflukt til Bucuresti)

Etter en avslappende formiddag ombord, ankommer vi Oltentia etter lunsj. Her gjør skipet et kort stopp for å slippe av de som skal på utflukt. Utflukten som tilbys i dag er en heldagsutflukt til Bucuresti, Romanias hovedstad. I mellomtiden vil skipet seile hele dagen, før det gjør et kort stopp i Fetesti sent om kvelden. Så valget er ditt; Heldagstur til Bucuresti med middag på en lokal restaurant? Eller en hel dag om bord på skipet, hvor du kan slappe av i salongen eller på soldekk, lese en god bok – eller bare nyte utsikten?

Etter en drøy times kjøretur, befinner vi oss i det livlige og fargerike sentrum av Bucuresti. Den sentrale delen av Romanias hovedstad har brede boulevarder og imponerende bygninger fra belle epoque tiden, inspirert av Paris. Vi starter byrundturen med en kjøretur og ser blant annet Revolusjonsplassen, Nasjonalteateret og Athenaeum. Vi gjør et fotostopp ved Folkets Hus – Ceaușescus enorme prosjekt, som var verdens nest største administrative bygning etter Pentagon da det ble bygget på 1980-tallet. I dag huser palasset Romanias parlament. Vi spaserer sammen med guiden gjennom den trivelige gamlebyen, hvor de mange kafeene og restaurantene skaper en livlig og god atmosfære. Her ligger også Stravropoleos, en av byens eldste ortodokse kirker fra 1724, som vi avlegger et lite besøk.
Vi avslutter besøket i Bucuresti med middag på en hyggelig, lokal restaurant. Gode og mette returnerer vi til skipet som nå ligger til kai i Fetesti. Kjøreturen på snaut to timer går gjennom endeløse maisåkre og sjarmerende, små landsbyer i lavlandet Baragan.

Med alle vel om bord på skipet igjen, setter skipet kurs for Donaudeltaet sent om kvelden.

Bucuresti, Romania
Dag 7

Donaudeltaet–Svartehavet

I dag byr vi på noe helt spesielt, seilingen gjennom Donaudeltaet. Dette er det nest største elvedeltaet i Europa ved siden av Volga-elven, men det sies at Donau er bedre bevart. Donaudeltaet finnes hovedsakelig i Romania, med noe også i Ukraina. Deltaet er et av de største økosystemene i verden og står på UNESCOs verdensarvliste. Det er over 300 fuglearter registrert her og deltaet har det tredje største biologiske mangfoldet i verden, kun slått av Australias Great Barrier Reef og Galapagosøyene i Ecuador. Det er bare å nyte seilasen fra dekk og få med deg de vakre omgivelsene i dette helt spesielle området.

I motsetning til en rekke andre elver, måles Donau fra munningen til kilden. Donau renner hele 2845 km gjennom Europa – fra nullpunktet her ute ved Svartehavet, til Donaueschingen nord for Zürich. Vi seiler på den 70 km lange St. Georgarmen, den eldste og «villeste» av tre hovedarmer som går gjennom Donaudeltaet. St. Georgarmen starter cirka 2 kilometer øst for Tulcea og går sørvestover, helt ut til Svartehavet. Skipet legger til kai i fiskelandsbyen Saint George ved Svartehavet etter lunsj og blir liggende til sent på kvelden.

For de som ønsker å virkelig oppleve dette fantastiske våtmarksområdet, tilbys en utflukt med mindre båter i Donaudeltaet (kan kun kjøpes ombord). Båtturen tar deg over Sahalin-lagunen og på Ciotica-kanalen. Deltaet er et landskap av sand og mudder som dekker et areal på omkring 4300 kvadratkilometer og er Europas største våtmarksområde. Dette er verdens største areal med siv- og sumpplanter og på mange av deltaets sandbanker finnes det frodige skoger og vegetasjon som klynger seg til trærne i en evig kamp om plass i sollyset. Deltaet utgjør Europas største vannrensesystem og er i tillegg hovedsete for mer enn 300 fuglearter og mer enn 45 forskjellige arter av ferskvannsfisk.

Nyt middagen og solnedgangen over det unike Donaudeltaet, før skipet sent om kvelden startet på veien tilbake oppover Donau.

Dag 8

Hirsova–Fetesti (utflukt til Constanta og Svartehavskysten)

Ta gjerne med deg kaffekoppen ut og nyt formiddagen på dekk, mens skipet glir gjennom vakkert landskap. Ved lunsjtider gjør skipet et kort stopp i Hirsova for å slippe av de som skal være med på dagens utflukt.

Utflukten går til Constanta og Svartehavskysten, som ligger en drøy times kjøretur herfra. Constanta er Romanias eldste kontinuerlig bebodde – og landets største havneby. Byens historie kan spores 2500 år tilbake i tid. Den sjarmerende, eldgamle metropolen ble grunnlagt av greske kolonister under navnet Tomis i år 600-tallet f.Kr. og ble erobret av romerne i 71 f.Kr. og omdøpt til Constantiana av den romerske keiseren Konstantin den store til ære for søsteren hans. I løpet av den osmanske epoken ble navnet forkortet til Constanta. Fine herskapshus og hotell ble bygget på 1800-tallet da det ble bestemt å gjenopplive Constanta som en havn og badeby. I dag er Constanta Romanias tredje største by og den fjerde største havnen i Europa, etter Rotterdam, Antwerpen og Marseille. Byen er også et viktig kulturelt og økonomisk sentrum, verdt å utforske for sine arkeologiske skatter og gamlebyens arkitektur. Derfor legger vi også et besøk innom Det Arkeologiske Museum, som huser en imponerende samling av gjenstander fra greske, romerske og daco-romerske sivilisasjoner.

Det blir et stopp ved Svartehavets gylne sandstrender, hvor du kan kjenne sanden mellom tærne. Vi returnerer til skipet, som nå ligger i Fetesti og venter.

Det gamle casinoet i Constanta
Dag 9

Ruse–Svishtov (utflukt til Veliko Tarnovo)

Vi ankommer Bulgaria, og havnen Ruse før frokost, men her legger vi bare til for å kunne ta dere med til Veliko Tarnovo. Eller du kan velge å bli om bord – og kanskje nyte en massasje i skipets SPA-avdeling?

Det er ikke bare den dramatiske beliggenheten som gjør Veliko Tarnovo til en av Bulgarias største attraksjoner. Historisk har byen vært sentral i kampen for bulgarsk uavhengighet og den regnes ofte som den mest “bulgarske” byen i landet. Som gammel hovedstad finnes det en rekke kulturminner fra storhetstiden og gamlebyen har en helt spesiell arkitektur. Byen er ikke så stor, men det er likevel mye å se – inkludert et stort antall museer, særlig med forbindelse til Bulgarias kultur og kamp for selvstendighet. Gamlebyen er bygget i bulgarsk renessansestil (fra 1800-tallet) og skiller seg veldig fra hvordan andre byer i Øst-Europa ser ut.

Den mest iøynefallende attraksjonen i Veliko Tarnovo er nok den gamle middelalderborgen Tsarevets som ligger på en høyde rett utenfor den nåværende bykjernen. Det var herfra tsarene styrte landet under det andre bulgarske riket. Dessverre ødela ottomanerne hele festningen så mye er i ruiner, til tross for et omfattende restaurasjonsarbeid i den senere tid.

Etter å ha blitt bedre kjent med Veliko Tarnovo, setter vi kursen mot den lille landsbyen Arbanasi et par kilometer unna, og som er kjent for sine mange klostre og kirker. Her får du også en flott utsikt ned til Veliko Tarnovo.

Skipet gjør et kort stopp i Svishtov for å ta om bord de som har vært på utflukt, akkurat i tide for lunsj – og skipet setter kurs for Jernporten.

Veliko Tarnovo med den vakre middelalderborgen.
Dag 10

Jernporten

I dag tilbringer vi hele dagen om bord mens skipet seiler gjennom Jernporten, en 120 km lang naturskapt kløft som regnes blant de mest naturskjønne områdene langs Donau. Jernporten er en dal og et juv hvor Donau bryter igjennom fjellmassivet på grensen mellom Romania og Serbia. På nordsiden av elven ligger De transilvanske alpene og på sørsiden Balkanfjellene. Jernporten regnes som en av de mest imponerende gjennombruddsdaler eller juv i Europa. På det smaleste er elven 150 meter bred.

Strekningen var tidligere fryktet av skipstrafikken på grunn av skarpe klipper og farlige strømmer, men i 1972 ble farene fjernet da et nytt hydroelektrisk anlegg og avansert system av sluser ble åpnet.

Nyt ferden fra soldekket – og hold øynene åpne for de mange grottene og steinformasjonene som finnes her. Det vil også være foredrag om bord, om området vi seiler igjennom.

Ikke gå glipp av det bistre steinansiktet i fjellet når vi seiler gjennom Jernporten.
Dag 11

Novi Sad–Vukovar

I løpet av formiddagen ankommer vi Novi Sad, den nest største byen i Serbia – en historisk universitetsby med mange flotte parker, restauranter og butikker. Ta byen i nærmere øyesyn på egenhånd, eller bli med på en valgfri utflukt.

Vi starter utflukten i Novi Sad, hvor vi spaserer gjennom sentrum til markedet og den historiske bydelen. Etter litt tid på egenhånd fortsetter rundturen med buss forbi Vojvodinas parlament og universitetet til Petrovaradin-høyden. Vi går opp til festningen, byens landemerke som troner på en høyde over Donau. Festningen ble bygget av den franske arkitekten Vauban og var en av Europas største forsvarsverk på 1700-tallet, med 16 km med tunneler under bakken.

Byrundturen inkluderer også en utflukt til den lille byen Sremski Karlovci, beliggende 8 km fra Novi Sad. Sremski Karlovci kan by på en rekke kulturelle og historiske monumenter, og vi ser blant annet katedralen og teologiskolen, som begge ligger i den sjarmerende gamlebyen. Byen er også kjent for produksjon av den spesielle Bermet-vinen, som vi smaker på før vi returnerer til skipet for lunsj.

Om kvelden legger skipet til kai i Vukovar, Kroatias største elvehavneby. I romertiden fantes tallrike bosettinger og festningsanlegg i dette området og slaverne innvandret i det sjette århundret. Vukovar var tidligere en staselig by, med flotte bygninger fra den habsburgske perioden. Byen ble dessverre hardt rammet under «Vukovarslaget» i 1991, hvor den på kort tid ble reduserte til en ruinhaug.

Etter middag kan du bli med på en valgfri byvandring gjennom gågatene i sentrum.

Novi Sad ligger vakkert til ved begge Donaus bredder
Dag 12

Mohacs–Kalocsa

Vi ankommer den vakre, ungarske byen Mohacs om morgenen. Den lille byen ligger strategisk til like ved den kroatiske grensen, og er en smeltedigel av nasjonaliteter. Viktige slag mot osmanerne på 1500-tallet og habsburgerne på 1600-tallet har funnet sted her og hatt stor betydning for europeisk historie.

Utforsk byen på egenhånd eller bli med på en valgfri byvandring i Mohacs. Byvandringen byr på høydepunkter som havneområdet, markedsplassen og det kjente St. Rochus-kapellet.

Ifølge legenden kledde innbyggerne i Mohacs seg opp i skumle masker og kostymer og krysset Donau med støyende instrumenter for å jage vekk tyrkiske krigere. I dag arrangeres det en festival hvor innbyggere kler seg ut som skremmende, djevelske skapninger med tre-masker og store fåreskinnsdrakter, med målsetning om å skremme bort vinteren og ønske våren velkommen. På museet Busó kan du få et innblikk i tradisjonen og hvordan man lager disse fantastiske maskene. Det er også en butikk der, hvor du kan kjøpe din egen maske for å ta med hjem.

Etter lunsj kan du seile med skipet til Kalocsa – eller du kan bli med på en valgfri utflukt til Pusztaen.

Utflukten starter i Mohacs og tar deg med ut på den ungarske landsbygda. Vi besøker først Paprikahuset, hvor du får lære om det «røde gullet» denne regionen er så kjent for. Vi får smake kaker og andre produkter laget av og med paprika. Vi tar en titt på et av husene fra 1800-tallet, hvor det blir danseoppvisning og demonstrasjon av tradisjonelle håndverk, som brodering og eggmaling. Også topper vi det hele med et forrykende hesteshow på den ungarske Pusztaen – det enorme slettelandskapet sør for Budapest. Her blir vi ønsket velkommen med ungarske spesialiteter, før vi får se det fantastiske samspillet mellom hest og rytter. Kjøretur med hest og vogn for de som ønsker det. Retur til skipet, som ved middagstider gjør et stopp i Kalocsa for å slippe oss ombord igjen.

En av de fantasifulle maskene vi kan se under vårt besøk i Mohacs
Dag 13

Budapest

I løpet av natten har skipet lagt til kai i Budapest. Ungarns hovedstad består av de to bydelene Buda og Pest, som strekker seg utover på hver sin side av Donau. Bydelene bindes sammen av flere vakre broer over elven. Brede bulevarder, art nouveau-bygninger og tradisjonsrike kafeer preger denne historiske byen. Store deler av denne praktfulle byen er på UNESCOs verdensarvliste, blant annet Donaus banker, Andrassy avenyen og Budas slottskvartal. Byen som har hele 80 varme kilder, verdens tredje største parlamentsbygning og nest største synagoge, er virkelig en unik by.

Etter frokost kan du bli med på en valgfri byrundtur som starter med Pest-siden, forbi St. Stefan-katedralen og til Helteplassen med minnesmerket over Ungarns falne helter. Videre over en av de syv broene til Buda-siden med stopp i slottsdistriktet og en spasertur gjennom den gamle bydelen. Se Matthiaskirken og Fiskebastionen som har en imponerende utsikt over elven og den nygotiske parlamentsbygningen. Retur til skipet for lunsj.

Skipet ligger til kai i Budapest hele dagen og vil du heller utforske Budapest på egenhånd, har vi et par anbefalinger.
Budapests berømte markedshall som bugner av frukt, grønnsaker, bakervarer, ost, honning, kjøtt, fisk og drikkevarer i alle varianter. I hallens annen etasje er det suvenirer, håndverksprodukter og flere spisesteder.
Budapest er også kjent for sine varme kilder og mange bad. Opp fra jorden kommer det varmt vann som inneholder en mengde mineraler som skal være sunne og gode for kroppen. Av alle badene i Budapest er nok Gellért-badet, som er tilknyttet hotellet med samme navn, det mest kjente, men det finnes noe for enhver smak!

Om ettermiddagen har du mulighet til å bli med på en valgfri utflukt til Gödöllo Palace, som er det største barokkpalasset i Ungarn. Dette var sommerresidensen til landets konger og favorittpalasset til Dronning Elisabeth, Sissi. Museet som er dedikert til henne ligger i dette palasset, og teateret er det eldste steinteatret med kulisser som fortsatt eksisterer i Ungarn.

Tradisjonell ungarsk musikk skaper god stemning, og i kveld får vi besøk av musikere som vil underholde oss ombord. Etter middag kaster skipet loss og seiler gjennom den vakkert opplyste byen med kurs for Bratislava. Utseilingen fra Budapest er et av turens høydepunkt, så ta turen opp på dekk og nyt øyeblikket!

Budapest
Dag 14

Bratislava

Inntrykkene begynner å bli mange, så nyt denne avslappende formiddagen om bord.

Etter lunsj kommer vi til Slovakias hovedstad, Bratislava. Dette er en av Europas yngste hovedsteder, men likevel en by rik på historie som strekker seg tilbake til keltisk og romersk bosetting. Byen var kroningsby for ungarske keisere og har mange interessante bygninger fra den tiden.

Vi kan tilby en byrundtur med flere av byens severdigheter, blant annet Bratislava slott, som ligger på et platå 85 meter over Donau. Nyt den flotte utsikten over elven og byen. Rundturen avsluttes med en spasertur gjennom den gamle bydelen med brosteinstorg og trange gater. Her ligger St. Martins­katedralen – tidligere kroningskirke for de ungarske kongelige, det vakre rådhuset og St. Michaelstårnet.

Skipet ligger til kai sentralt i Bratislava, i gangavstand til den hyggelige gamlebyen. Så hvis du ikke ønsker å være med på utflukt, er mulighetene mange. Besøk gjerne Bratislavsky Mestiansky Pivovar, et klassisk slovakisk mikrobryggeri i flotte lokaler med god lokal mat. Sentralt plassert, rett utenfor gamlebyen og populært blant lokalbefolkningen. Eller hva med å ta en tur innom det lille konditoriet Kormuth hvor kaffe og et stort utvalg nydelige kaker serveres i historiske omgivelser. Det forventes at du betaler minimum 10 euro for å oppleve stedet og smake på fristelsene, men det er det vel verdt! Et annet tips er å besøke Klokkemuseet som befinner seg i et av Bratislavas flotteste rokokkohus, og rommer en unik samling av blant annet mobile solur fra 1600- og 1700-tallet.

I kveld inviterer kapteinen til festmiddag og dans om bord.

En paparazzi i Bratislava. Holder du øynene åpne, er det mye morsom gatekunst å se i Bratislava.
Dag 15

Dürnstein–Emmersdorf

Etter frokost gjør skipet et kort stopp i Dürnstein, i hjertet av vindistriktet i den vakre Wachau-dalen.

Herfra tilbys en valgfri utflukt til benediktinerklosteret i Melk, som ligger på andre siden av elven. Klosteret regnes for å ha en av Europas mest fullendte barokkbygninger, og troner på en høyde med utsikt over Donau. Spesielt imponerende er klosterkirken med sine fresker og biblioteket med sin store samling middelaldermanuskripter.
Vi befinner oss midt i et av Europas beste vindistrikter, så hva er vel mer naturlig enn å avslutte turen med en liten vinsmaking?! Retur til skipet, som i mellomtiden har forflyttet seg til Emmersdorf, før lunsj.

Om ettermiddagen og kvelden slapper vi av og hygger oss i salongen – det er elvecruisets siste kveld.

Dürnstein, Wachaudalen i Østerrike
Dag 16

Passau–Oslo

Vi ankommer Passau tidlig om morgenen og med mange gode minner om hyggelige opplevelser sier vi farvel til skipet og kjører til flyplassen i München. Direktefly fra München tilbake til Oslo om ettermiddagen.

 

Til slutt noen flere fakta om Donau:

  • Elven renner gjennom ti land; Tyskland, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Serbia, Bulgaria, Romania, Moldavia og Ukraina.
  • Den får tilsig av 120 elver underveis.
  • Fra begynnelse til slutt faller den 680 meter og har 32 sluser.
  • Hele 100 broer spenner over elven.

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Fly Oslo–München t/r  (pris på fly fra andre byer i Norge på forespørsel)
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Transport mellom flyplass og skip
  • 15 netters cruise i utvendig lugar
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Vin til middag ombord
  • Kaffe og te til alle måltidene
  • Norsk reiseleder med fra Oslo

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Utflukter
  • Tips til besetning, lokale guider og sjåfører
  • Avbestillings- og reiseforsikring

UTFLUKTER
Seks av utfluktene nevnt i programmet kan senest 35 dager før avreise forhåndsbestilles i en utfluktspakke til kr 2850 pr. person. For å være sikret plass på disse utfluktene, anbefaler vi at du bestiller utfluktspakken samtidig med cruiset. De forhåndsbestilte utfluktene vil være med engelsktalende guide. Det er også mulig å bestille utfluktene enkeltvis om bord, men da til høyere pris og med forbehold om ledig kapasitet. De andre utfluktene nevnt i programmet, kan kun bestilles og betales om bord.

Utfluktspakke (kan forhåndskjøpes)

Dag Sted Utflukt Pris om bord
2 Wien Byrundtur € 38
4 Beograd Byrundtur € 38
6 Oltenita Utflukt til Bucuresti med byrundtur og middag € 90
9 Rousse Utflukt til Veliko Tarnovo € 49
13 Budapest Byrundtur € 37
14 Bratislava Byrundtur € 37

Tilleggsutflukter (kjøpes ombord)

Dag Sted Utflukt Pris om bord
3 Esztergom Utflukt til Esztergom og Szentendre € 46
5 Vidin Utflukt til Vidin og Belogradchik € 30
7 St. George Utflukt til Donaudeltaet € 50
8 Hirsova Utflukt til Constanta og Svartehavskysten € 56
11 Novi Sad Byrundtur Novi Sad og utflukt til Sremski Karlovic € 38
11 Vukovar Kveldstur i Vukovar € 27
12 Mohacs Byvandring i Mohacs € 18
12 Mohacs Utflukt til Pusztaen € 67
13 Budapest Utflukt til Royal Palace of Gödöllö € 49
15 Dürnstein Utflukt til Wachaudalen og Melk Abby m/vinsmaking € 62

Med forbehold om endringer fra rederiets side.

TIPS
Tips er frivillig, men også forventet i store deler av verden. Rederiets anbefaling er totalt cirka 140 euro pr. reisende til besetningen om bord. I tillegg anbefales en euro pr. utflukt til lokale guider/sjåfører.

HELSE
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede, rederiet tillater ikke rullatorer eller rullestoler om bord av sikkerhetsmessige årsaker. På utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.
Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang, og få skip har heis. I flere havner er det vanlig at skip ene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.