Middag
13 km
4 t
Avreise fra Oslo tidlig morgen med mellomlanding på Arlanda før vi lander i Sveriges nordligste by som ligger 17 mil øst for Narvik. Kiruna ble til fordi man på 1600-tallet fant rike jernmalmforekomster her. Da Ofotbanen ble bygget rundt 1900 og man kunne transportere malmen til en isfri havn i Narvik, ble det fart på utvinningen.
Etter ankomst venter vår buss som skal bringe oss til Nikkaluokta, en times kjøring fra flyplassen. Vi ankommer på ettermiddagen og skal nå ta fatt på fotturen til Kebnekaise Fjellstation.
Vi legger i vei på turstien innover i bjørkeskogen, og til tider ser vi egentlig ikke så veldig mye mer annet enn bjørk og mygg. Myggspray er en god ting å ha nå, det demper angrepene markant, og kan bli vår store lettelse. Stien er lett gått, med flatt terreng og utstrakt bruk av impregnerte sviller, men også en del stein.
Etter en god times frisk gange kommer vi frem til en innsjø. Her går det båt over vannet, og siden det er sent på dag hopper vi ombord her. Båtturen er et fint avbrekk fra ruslinga i tett bjørkeskog, og ikke minst får vi en flott utsikt til toppen vi skal bestige. Båtturen tar seg etter hvert opp en elv som går i slyng, frem til en brygge som ligger 525 meter over havet.
Vi har nå spart 1,5 times gange i bjørkeskogen, og kan ta fatt på de siste 8 km fram til hytta. Å gå denne stien er en likeartet opplevelse som før vi tar båten, lett gått, men med noe stigning mot slutten opp til Kebnekaise Fjellstasjon. Vi bruker rundt 2 timer på siste etappen. Om en går hele etappen er distansen 19 km.
Fjellstasjonen består av en rekke bygg, og kan sammenliknes med Spiterstulen i Jotunheimen (om en har vært der) på mange måter i størrelse og funksjon. Vi blir innkvartert i firesengs rom og samles til felles middag.