MS Spitsbergen med kaptein Oddleif Engvik med mannskap

Hurtigruten i vikingenes kjølvann med Halvor Tjønn

/En seilas til Shetland, Færøyene og Island

  • Reis med forfatter, historiker og journalist Halvor Tjønn
  • Lær mer om vikingenes spennende historie
  • Smakfulle måltider og god komfort om bord på eksplorer skipet MS «Spitsbergen»
  • Flere landinger og aktiviteter inkludert
  • Interessante foredrag med Halvor Tjønn og skipets ekspedisjonsteam

Vikingtiden i Norden var i tidsrommet fra ca. 800–1050 (tidlig middelalder). Det var angrepet på klosteret Lindisfarne i Nord-England i 793 som fikk den tvilsomme æren av å starte vikingtiden. Arkeologisk materiale tyder på at nordmenn, trolig fra Sør-Vestlandet, hadde slått seg ned på Orknøyene i ca. år 800. Utover på 800-tallet kom innvandringen i gang også på Shetland, Hebridene, Man, Færøyene og Island. De skotske øyene tjente nok som baser for skip som deltok i de første plyndringstoktene mot England og Irland, der kirker og klostre utgjorde et lett bytte.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 38 995,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 08.05.2019 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 11 dager
Reiseleder
Halvor Tjønn

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 08.05.2019
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 11 dager
  • Priser fra 38 995,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Onsdag 8. mai - Oslo - Bergen

Vår hyggelige og dyktige reiseleder, Halvor Tjønn, møter du på Gardermoen. Vi flyr til Bergen på ettermiddagen, der blir vi hentet av en buss og kjørt inn til sentrum for å gå om bord i Hurtigruten MS «Spitsbergen».
Båtreisen starter i Bergen, byen som ble grunnlagt i 1070 av vikingkongen Olav Kyrre. Han kalte byen Bjørgvin, som betyr «den grønne engen mellom fjellene».

Når vi seiler ut fra Bergen, tar vi samme rute som vikingene brukte da de dro ut på vikingtokt.

Bryggene i Bergen. Foto: LydiaBonitz/HR
Dag 2

Torsdag 9. mai - Værlandet/Bulandet

Vi befinner oss i Norges vestligste øygruppe. Her ved Sognefjordens munning, under det majestetiske fjellet Alden, ligger øyene som perler på en snor, vakkert bundet sammen av 6 broer og 5 240 meter vei – Nordsjøporten. Vi forsøker å gå i land både på morgenen og ettermiddagen, slik at vi kan vise deg noen av områdets mest interessante steder som vikingene brukte da de dro ut på vikingtokt.

I Værlandet bor det ca 200 innbyggere. Fiske og oppdrett er de viktigste næringsveiene, men reiseliv og eksport av naturstein til Italia er i sterk vekst. Bulandet er det vestligste aktive fiskerisamfunnet i Norge, og omfatter 365 øyer og har ca 260 innbyggere. Ytterst i dette vakre øyrike kan man finne en sjelden blomst – Blåstjerne – i liljefamilien. Hvordan har så denne sjeldne blomsten havnet her? Det mest sannsynlige er at vikingene har tatt den med da de hentet for fra blåstjernerike trakter som Orknøyene, Shetland og Skottland.

Dag 3

Fredag 10. mai - Lerwick, Skottland

Lerwick som ligger på øya Mainland er Shetlandsøyenes viktigste havneby og hovedstad med ca 7 500 innbyggere. Shetland består av ca 100 øyer, men kun 16 av disse er bebodde. Geologisk er øyene en fortsettelse av Skottland med kupert terreng og bratte skrenter. Det finnes lite trær på øyene, i høyden vokser lyng og mose og i lavlandet gress. Det er milde vintre og kjølige somre.
En av verdens minste hesteraser, Shetlandsponnien og hunderasen Shetland sheepdog stammer fra Shetland.
I og rundt Lerwick finner vi noe av det vakreste landskapet på Shetland og utrolig mange arkeologiske funn, blant annet Europas best bevarte rundhus og to fascinerende landsbyer fra jernalderen.

Shetland
Dag 4

Lørdag 11. mai - Kirkwall, Skottland

Dagens anløp er Kirkwall, den største byen og hovedstaden på Orknøyene med ca 7 000 innbyggere. Byen er et handelssenter med litt mekanisk industri, whiskyproduksjon og turisme. De får hvert år besøk av mange cruiseskip.
En stor del av byen har et gammeldags preg med trange gater. Bybildet domineres av den kjente St. Magnus-katedralen fra 1100-tallet. Første gang det ble nevnt bosetning her, er i en saga fra 1046, og navnet Kirkwall kommer av det norrøne Kirkjuvagr (Kirkevika). Kirkwall var også norsk bispesete under kirkeprovinsen i Nidaros til 1272. I byen finnes ruinene av bispeborgen der Håkon Håkonsson måtte trekke seg tilbake og ble syk og døde i 1263 etter å ha vært i kamp mot skottene ved Largs.

Ruiner av gammel bosetting, Shetland, foto Chelsea Claus/HR
Dag 5

Søndag 12. mai Tórshavn, Færøyene

I dag legger vi til i Tórshavn som er hovedstaden på Færøyene, en øygruppe midt i Nord-Atlanteren. Her bor det litt over 20 000 mennesker og de fleste jobber innen fiske og fiskeforedling og noen med industri. Byen ble grunnlagt på 900-tallet og er kanskje Nord-Europas eldste hovedstad. Tórshavn har aldri vært rammet av omfattende bybranner, derfor finner man i dag hus fra 1500-1600 tallet der. Vikingene stiftet sin lovgivende forsamling på halvøya Tinganes i år 850, og Tórshavn ble hovedstaden på Færøyene, noe den har vært helt siden den gang.

Thorshavn, foto Barbara Schoog
Dag 6

Mandag 13. mai - Færøyene

Hurtigrutens erfarne kaptein, ekspedisjonsleder og lokale eksperter vil koordinere en unik naturlanding.

Færøyene. Foto: ChelseaClaus/HR
Dag 7

Tirsdag 14. mai - Eidi, Færøyene

På 800-tallet slo vikingene seg ned i Funningur i nærheten av Eiði. Eiði er et tettsted med ca 700 innbyggere, og ligger nordvest på øya Eysturoy. Her har de en moderne fiskehavn med flere hjemmehørende trålere og fiskevirksomheter. I sentrum finner man også et lokalmuseum, lokalisert i et tradisjonelt færøysk gårdshus kalt «Roykstovan».  Mens vi er her, kan du få med deg noen spennende historier. Eiði er også et flott sted å bli med ekspedisjonsteamet på fottur i området. Her ligger Færøyenes høyeste fjell, Slættartindur på 882 moh.

Eidi, Færøyene
Dag 8

Onsdag 15. mai - Mykines, Færøyene

Mykines er den vestligste av Færøyene i Sørvágur kommune, den er 10 km2 og hadde i 2013 kun 11 innbyggere. For tusen år siden kunne vikingene som bodde i Mykines, gå over åsen og besøke samfunnet på den andre siden til anledninger som dåp, bryllup og begravelser. Dette var fotturer slik de var før i tiden: ingen oppgått sti, ingen utlagte steiner eller rekkverk. Bli med oss i land her hvis du liker å gå på tur, og få sjansen til å se den berømte lundefuglen. Her er et rikt fugleliv med lundefugl, lomvi og suler. Mykines er et yndet feriested for turister og ornitologer.

Panorama of Gasadalur village and cloudy Mykines island in sunset, Faroe Islands
Dag 9

Torsdag 16. mai - Nordsjøen

En avslappende dag til sjøs. Nyt utsikten fra dekk eller hør på et foredrag mens vi seiler mot Island. Vårt ekspedisjonsteam holder workshops og deler sin kunnskap og erfaring.

I vikingetiden søkte også nordboerne ubygd land. I perioden 870–920 ble Island kolonisert, vesentlig av nordmenn eller nordboere bosatt i Irland og på Hebridene. Island ble så utgangspunkt for oppdagelsen av og bosetningen på Grønland.

Hurtigrutens eksperter vil oppsummere reisen så langt og presentere planene for de kommende dagene.

På vei mot Island. Foto: Karsten Bistrup/HR
Dag 10

Fredag 17. mai - Heimaey, Vestmannaeyjar

Vestmannaeyjar – eller Vestmannøyene – er en gruppe med 15 spektakulære øyer og rundt 30 steinsøyler utenfor sørkysten av Island. Øyene har fått navnet sitt fra de gæliske slavene som nordboerne tok. Det norrøne ordet «vestmenn» betyr naturlig nok menn fra vesten (selv om Irland ligger lenger øst enn Island). Navnet ble bevart på islandsk, og de heter fremdeles Vestmannaeyjar i dag. Vi besøker fiskesamfunnet Heimaey, her bor 4 500 innbyggere og øya er den største og eneste bebodde i øygruppen . På babord side ved innseilingen til Heimaey kan du se Heimaey stavkirke. Stavkirken ble bygd i Lom i Norge, og ble deretter fraktet med båt til Island og bygd opp igjen der. Kirken sto ferdig 30. juli 2000 og var en gave fra Norge til Island i forbindelse med tusenårsjubileet for den første kirken som ble bygd på Island av Olav Tryggvason i år 1000. Et vulkanutbrudd startet 23. januar 1973 og varte til 26. juni samme år, og ødela 417 hus på øya. Nesten samtlige av øyas 5 300 innbyggere ble evakuert til fastlandet i det som var en av Islands største naturkatastrofer. Under utbruddet ble det produsert så mye lava at det gjorde Heimaey to kvadratkilometer større enn den hadde vært før utbruddet.

MS "Spitsbergen" Vestmannaeyjar-foto-KarstenBidstrup-HR
Dag 11

Lørdag 18. mai - Reykjavik, Island

Da er vi kommet til reisens siste dag, og vi legger til i Reykjavik – Islands hovedstad, samt økonomiske- og kulturelle senter.  Her var den første vikingbosetningen på Island. I dag kan Islands hovedstad by på mange severdigheter for turister. Ikke langt fra Reykjavik finner du isbreer, fosser, geysirer og fjell. Reykjavik har også et stort utvalg av restauranter, museer og butikker. Nede ved havnen ligger det vakre konserthuset Harpa, hvor Islands symfoniorkester og den islandske operaen holder hus. I år 2000 ble Island utnevnt til Europeisk kulturby. Fiskerelatert industri, samt en stadig voksende turisme er viktige næringsveier. Flertallet av turistene kombinerer  en mellomlanding på Island med en reise mellom USA og Europa. I dag tar Halvor dere med på en byvandring i hovedstaden og forteller dere om hvordan byen ble til. Hvis tiden tillater det, blir det også et besøk på museet 871 pluss/minus 2, altså om året 871 og bosettingen på Island. På ettermiddagen flyr vi fra Reykjavik og lander sent på kvelden i Oslo.

Reykjaviks sky line. Foto: Karsten Bidstrup/HR

Reisebetingelser

 

ALT DETTE ER INKLUDERT:

  • Fly Oslo-Bergen og Reykjavik-Oslo
  • Transfer mellom flyplass-skip-flyplass
  • Erfaren og dyktig reiseleder med på hele turen
  • Foredrag underveis med reiseleder Halvor Tjønn
  • Reise med Hurtigruten i valgt lugarkategori med helpensjon om bord
  • Vind- og vannavstøtende jakke
  • Landinger med polarsirkelbåter og utvalgte aktiviteter om bord og på land
  • Erfarent ekspedisjonsteam som holder faglige foredrag, samt deltar på ilandstigninger og aktiviteter om bord
  • Kaffe og te om bord

DETTE ER IKKE INKLUDERT:

  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Valgfrie utflukter
  • Bagasjeservice

Hurtigrutens ekspedisjoner går til steder der elementene rår. Sikkerhet er viktig, derfor kan vær-, vind-, sjø- og isforhold endre reiseruten. Kapteinen bestemmer den endelige reiseruten underveis ut i fra forholdene. Derfor er hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten unik, og beskrivelsen på denne siden er kun en indikasjon på hva du kan oppleve.

 

SPESIELLE AVBESTILLINGSBETINGELSER:

  • Ved avbestilling mer enn 180 dager før avreise, gebyr tilsvarende innbetalt depositumsbeløp
  • Ved avbestilling mellom 60-179 dager før avreise, er gebyret 50 % av pakkeprisen.
  • Ved avbestilling mindre enn 60 dager før avreise, 100 % gebyr

 

OM SKIPET:

Byggeår: 2009, ombygd 2016
Kapasitet: 243 passasjerer i internasjonal fart
Lenge: 100,5 m
Bredde: 18 m
Fart: 14,5 knop

MS Spitsbergen er oppkalt etter øygruppen Spitsbergen. Hurtigruten har tatt med gjester til Svalbards villmark siden 1896. Da ble denne seilingen kalt ”Sportsruten”.

Skipet ble totalrenovert i 2016 og har i dag høy standard, skandinavisk design og komfortable, moderne fellesområder og lugarer. Oppgraderingen har gjort MS Spitsbergen til et mer miljøvennlig skip, tilpasset for å optimalisere drivstoffutnyttelsen og minimere utslipp – og vi kommer til å fortsette med slike oppgraderinger i fremtiden. Dette gjør MS Spitsbergen enda mer rustet for reiser i polare farvann.

MS Spitsbergen har et eget ekspedisjonsteam om bord, noe som gjør skipet til et slags flytende universitet. Her kan du delta i interessante forelesninger og aktiviteter inne på skipet og ute på dekk. Dette gjør reisen både spennende og læringsrik! Temaene i forelesningene varierer fra sesong til sesong, og områdene de seiler i. Det er ekspedisjonsteamet som er ansvarlige for forelesningsprogrammet.

FASILITETER OMBORD:

  • Ekspedisjonsteam
  • Explorer lounge og panoramabar
  • Panoramasalong
  • Kompass servicesenter
  • Brygga bistro
  • Butikk
  • Torget restaurant
  • Trådløst nettverk (dekning varierer)
  • Badstue og trimrom
  • Boblebad
  • Heis
  • Vaskeri
  • Utvendig explorerdekk
  • Utvendig bar for ulike arrangement, dekk 7/8

 

Halvor Tjønn

Reiseleder

HALLVOR TJØNN – REISELEDER

Forfatter, foredragsholder og journalist Halvor Tjønn er utdannet cand. philol. i historie fra universitet i Oslo. Han har jobbet som utenriksmedarbeider for Aftenposten og Stavanger Aftenblad, og gitt ut flere bøker blant annet om russisk historie. I den populærhistoriske bokserien «Sagakongene» har han skrevet biografier om kongene Harald Hardråde og Olav Tryggvason. I 2006 skrev han en bok om Vikingenes Russland. Tjønn er en meget populær reiseleder og dyktig foredragsholder.