A-kort rabatt kr 750,- Alfaz del Sol – et lite stykke Norge
Langtidsferie på Costa Blanca

Når dagene er mørke og kalde i Norge, trenger vi solvarme terrasser, appelsinlunder, blå svømmebasseng, milde kvelder og trivelig selskap. Derfor er det så populært å tilbringe tiden i Alfaz del Pi på Costa Blanca i Spania, og vi inviterer deg til å bli med tre ukers solferie. Garantert hålkefritt!
Mange nordmenn betrakter dette området som sitt andre hjem. Her er det et godt og stabilt klima og du har muligheten til å delta i et aktivt og sosialt liv. Det blir arrangert utflukter til sjarmerende landsbyer, du kan gå tur i fjell og skog, delta i et blomstrende kulturliv og bli med på mange forskjellige aktiviteter.
I åsen ovenfor Alfaz del Pi ligger Alfaz del Sol, hyggelig leilighetsanlegg bygget av det norske firmaet Selvaag. På området finnes det oppvarmet svømmebasseng (ca 25 grader) og et hyggelig serviceanlegg med resepsjon, restaurant, fysioterapeut (godkjent av Helfo) og fotpleier. Fra Alfaz del Sol til landsbyen Alfaz del Pi er det cirka en kilometer og til stranden i Albir er det fem kilometer.
En tur i samarbeid med Aftenposten
Leilighetene vi disponerer er 79 m² og består av stue med åpen kjøkkenløsning, et soverom med dobbeltseng, stort bad og fransk balkong, et soverom med to senger med et vindu høyt på veggen (gjesterom), lite bad samt vaskerom og balkong eller terrasse. Det er flislagte gulv over alt og varmekabler i gulvet på badet og i stue/kjøkken.
Alle leilighetene er utstyrt med aircondition, kjøleskap/fryseskap, komfyr, kaffetrakter, vannkoker, mikrobølgeovn, brødrister, hårtørrer, oppvaskmaskin, vaskemaskin og safe. Det er norske TV-kanaler og vanlige dyner i alle leilighetene, samt mulighet for internettilkobling. Leilighetene er av god standard og ligger i flere bygninger med to eller tre etasjer. Det er heis i alle bygningene. Gratis Wi-Fi.
Det er lagt opp til at man skal ordne seg selv med innkjøp av mat, den daglig rengjøring, samt skift og vask av sengetøy og håndklær. Ønsker du hjelp til dette er det mulig mot tillegg i prisen. Sluttrengjøring av leiligheten når du reiser hjem er inkludert i prisen.
Servicesenteret er et hyggelig møtested for alle beboerne i Alfaz del Sol og for nærmiljøet rundt. Resepsjonen er det naturlige møtepunktet, der det vennlige og serviceinnstilte norske vertskapet tar godt imot deg. I resepsjonen får man råd og hjelp til det meste. Resepsjonen er åpen mandag – fredag, kl. 09 – 16.
Restauranten er åpen alle dager, unntatt lørdager, og tilbyr både lunsj og middag. På ukedagene tilbyr de ”dagens meny” for en rimelig penge og selvsagt mulighet for å sitte ute når været tillater det. De har også à la carte meny med et variert utvalg. Restauranten er en fast møteplass med hyggelig atmosfære for fastboende og besøkende.
Alfaz del Pi Alfaz del Pi strekker seg fra Playa Albir (stranddelen av Alfaz del Pi), over klippete terreng, til fjellkjeden Sierra Helada. Midt i dette området ligger landsbyen, og spredt utover ligger de mange boligområdene.
Det er i overkant av 20 000 innbyggere i Alfaz del Pi, over 80 nasjoner er representert her og det sies at ca. 10 000 av innbyggerne er utlendinger – mange av disse er norske. Derfor finnes det bl.a. norsk skole, lege, tannlege, optiker og bokhandel her. Den norske klubben har lange tradisjoner som møtested og arrangerer fellesturer og aktiviteter for nordmenn langs Costa Blanca kysten. Man behøver ikke å være medlem for å delta.
Fra Alfaz del Sol til landsbyen er det cirka en kilometer. Her finner du nærmeste matbutikk og andre forretninger. Det går ikke lokalbuss fra Alfaz del Sol.
Nærliggende byer som Albir og Altea er populære å besøke. Albir er strandområdet i Alfaz del Pi kommune. Byen er kjent for sin fine rullesteinstrand og hyggelige strandpromenade, og byr på et stort utvalg av kafeer og restauranter. Det er også her Den norske sjømannskirken ligger. Alfaz del Sol tilbyr skyttelbuss tre dager i uken mellom leilighetsanlegget og Albir. Billett kjøpes i resepsjonen. Kanskje det frister med en tur til Albir gjennom vakre appelsinlunder?
Fiske- og kunstnerlandsbyen Altea, som ofte blir kalt Middelhavets kuppel, er kjent for kirken med den blå kuppelen som ruver på toppen av gamlebyen. I de trange brosteinbelagte gatene som leder opp til kirkeplassen finnes mange små kunstbutikker. Her er det storslagen utsikt over Middelhavskysten og mange koselige restauranter og kafeer.
Golf Costa Blanca er et eldorado for golfentusiaster og regionens gode klima gjør at man kan spille på noen av Spanias beste golfbaner hele året. I kort avstand fra Alfaz del Sol ligger det en rekke golfbaner av høy kvalitet, både langs kysten og i innlandet.
Flyreisen går med SAS eller Norwegian direktefly fra Oslo til Alicante. Vertskapet fra Alfaz del Sol møter deg på flyplassen i Alicante. Det er mulighet for å reise fra andre byer i Norge, kontakt oss for informasjon.
Program
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo – Alicante t/r med SAS eller Norwegian, avhengig av dato.
- Transport flyplass – Alfaz del Sol t/r
- Opphold i tre-roms leilighet
- Velkomstpakke i kjøleskapet (vann, juice, melk, brød, smør, ost og skinke)
- Velkomstlunsj inkl. vin
- Avskjedslunsj inkl. vin
- Norsk vertskap
Dette er ikke inkludert
- Øvrige måltider
- Drikkevarer
- Avbestillings- og reiseforsikring
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter kalt ET).
Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre.
Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her
Reisevilkår oppdatert 15. september 2022
Selv om grensene er åpne, så er det en del ting man må tenke på i forkant av reisen. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er ditt eget ansvar å holde deg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler, både for landet du skal til, og tilbake til Norge.
Vi anbefaler gyldig koronasertifikat
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte reiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa. Du finner mer informasjon om koronasertifikat her.
Har du bestilt tur med oss, vil du senest 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no. Vi anbefaler at du tar med deg en kopi av sertifikatet på reisen, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.Vær oppmerksom på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler vedrørende korona.
Oppdatert 13. september 2022
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Escape ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor tryggere med et gyldig koronasertifikat.
Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Enkelte samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat
Vær oppmerksom på at enkelte av Escapes samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat. Det kan gjelde elvecruise- og cruiserederier samt samarbeidspartnere for skreddersydde reiser. Er du i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
❔ Hvor finner jeg informasjon? Lurer du på noe?
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet.Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 24 14 94 00 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@escape.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.