Laos – Elvecruise på øvre Mekong

Bli med oss på Asias vakreste elvecruise (…ifølge forfatter Torbjørn Færøvik)!

  • Vi har hele skipet for oss selv – med maks 18 gjester om bord
  • Seil på den mest eksotiske delen av Mekongelven
  • Opplev den vakre naturen i Nord-Laos
  • Besøk lokale stammefolk i Det gylne triangel
  • Møt munkene i sjarmerende Luang Prabang – også på UNESCOs verdensarvliste
  • Utforsk den tidligere kongebyen Vientiane

hvor vi vil tilbringe flere dager i det fantastiske landskapet langs den øvre delen av Mekongelven. Cruiset går fra Det gylne triangel, via den tidligere kongelige hovedstaden Luang Prabang på UNESCOs verdensarvliste – til Vientiane.
Vi ønsker deg velkommen til Laos – i hjertet av Indokina!

Herlig tilbakemelding fra en av våre gjester på denne turen i 2019;
«En opplevelse av de sjeldne. Tusen takk! Gleder meg til neste tur. Eneste minusfaktor måtte være at jeg kom hjem i en forstørret utgave på grunn av alle gode måltider.​..»

 

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 42 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 26.02.2022 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 13 dager
  • Liten, eksklusiv gruppe (maks 18 gjester)
  • 10 netters cruise
  • Mekongs vakreste strekning

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 26.02.2022
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 13 dager
  • Priser fra 42 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Oslo – Bangkok

Så er endelig dagen kommet og vi er klare for nye eventyr! Reisen starter om bord på Thai Airways fra Oslo midt på dagen, direkte til Bangkok. Ankomst neste morgen.

Dag 2

BANGKOK – CHIANG RAI – CHIANG SAEN

En kort flytur videre fra Bangkok bringer oss til Chiang Rai, nordøst i Thailand. Her venter vår lokalguide og buss, som skal ta med oss til Mekongelven og skipet i Chiang Saen, en kjøretur på cirka to timer.
På veien besøker vi Det gylne triangel, det vanskelig tilgjengelige grenseområdet i fjelltraktene mellom Thailand, Laos og Myanmar. Her finnes nærmere førti forskjellige minoriteter med mange ulike språk og kulturformer, så triangelet er et innfløkt etnisk lappeteppe.

Navnet «Det gylne triangel» oppstod i forbindelse med et møte som fant sted her i regi av USA mellom Laos, den gang Burma og Thailand. De lokale beboerne kaller området for Sop Ruak, da det er her Mekongelven møter elven Ruak. En stor del av verdens illegale opium og heroin ble produsert i her i det 20. århundre – og vi besøker det beryktede opiummuseet, som gir et grundig innblikk i opiumhandelens historie.

Vel fremme i Chiang Saen om ettermiddagen, går vi om bord på RV Champa Pandaw – og starter vår spennende reise ned mot den Myanmarske grensen i det solen går ned.

Dag 3

THAILAND - LAOS

Ny dag og nye opplevelser; vi krysser grensen mellom Thailand og Laos. Ved grenseovergangen må alle passasjerer gjennom passkontrollen og kjøpe visum for innreise til Laos.

Vi går om bord igjen på skipet og seiler videre nedover den øvre delen av Mekongelven. Vi nyter en god lunsj ombord, og hvis tiden tillater det legger vi ut på en liten vandring i en av Laos sine landsbyer i denne delen av jungelen.
Vi seiler gjennom provinsen Bokèo i Laos – og det er bare å nyte ettermiddagen og utsikten fra soldekk. Med litt hell får vi se elefanter i arbeid langs bredden.

Dag 4

KHAMO VILLAGE

Denne morgenen spaserer vi inn til landsbyen Khamo og hilser på de fastboende før vi «setter seil» og reiser videre. Resten av dagen nytes i sin helhet om bord.
Landskapet er skiftende og hverdagens kjas og mas er byttet ut med total ro, mens vi sakte men sikkert seiler videre nedover Mekong. Om kvelden ankrer skipet opp og ligger til ro for natten ved en sandbanke.

Dag 5

PAK OU GROTTENE & LUANG PRABANG

Skipet kaster loss om morgenen og vi seiler sørover gjennom det vakre landskapet. Utpå formiddagen går vi over i mindre båter, som tar oss inn på den smalere Nam Ou elven.
Etter en kort tur gjennom jungelen, besøker vi de berømte Pak Ou-grottene som er fylt med spektakulære kalkstensklipper og hundrevis av små Buddhastatuer som er skjært ut i mange forskjellige positurer.

Vi befinner oss nå 25 km nord for Luang Prabang og dette naturskjønne landskapet, i denne delen av Laos, brytes en sjelden gang opp av små landsbyer og kvegflokker.

Dag 6

LUANG PRABANG

Luang Prabang ligger der elven Nam Khan renner ut i Mekong og byen har cirka hundre tusen innbyggere. Inntil kommunistene overtok makten i landet i 1975, var Luang Prabang hovedstad i kongedømmet Laos. I tillegg til de mange templene og klostrene, er byen beriket med flere kvartaler med fransk koloniarkitektur. Etter frokost drar vi på byrundtur med tuk-tuk (motorsykkeldrosjer) og utforsker denne unike og godt bevarte byen. Den er erklært bevaringsverdig av UNESCO på grunn av sin vakre arkitektur og sine mange buddhisttempler.

Resten av dagen er til fri disposisjon. Besøk gjerne det kongelig slott, Nasjonalmuseet eller det berømte Wat Xieng Thong tempelet fra 1600-tallet. Opplev den avslappende atmosfæren som råder i byen. Ved solnedgang anbefaler vi en spasertur til toppen av byens landemerke, Phou Si-åsen, som byr på fantastisk utsikt over Mekong og Khan-elven.

Om kvelden kan vi på skipets soldekk overvære en tradisjonell dans utført av lokale dansere. Skipet ligger til kai i Luang Prabang over natten, så kanskje et besøk ved det fargerike nattmarkedet til den lokale Hmong-minoriteten kan friste?

Dag 7

KUANG SI-FOSSEN

I dag må vi tidlig opp, kanskje også før solen! Vi skal i land for å oppleve den daglige prosesjonen i byen. Vi vil være vitne til munker, kledd i sine okerfargede drakter, som vandrer rolig rundt i Luang Prabangs gater for å samle inn almisser i den tradisjonelle almisseseremonien. En helt spesiell seanse som må oppleves!

Vi returnerer til skipet og spiser en god frokost før vi setter kursen mot den vakre Kuang Si-fossen, som ligger i naturskjønne omgivelser rett utenfor byen. Fossen starter i noen grunne bassenger på toppen av en bratt bakke hvor vannet føres nedover i forskjellige vannfall. Det høysete vannfallet er ikke mindre enn 60 meter høyt.
Her er det muligheter for å ta en forfriskende dukkert i de turkisfargede dammene som skapes av vannmassene fra fossen – så husk å ta med badetøy!
Vi besøker også en sommerfuglfarm, før vi returnerer til skipet for lunsj.

Dag 8

XAYABURI-DEMNINGEN

Vi seiler i dag forbi Xayaburi-demningen. Myndighetene i Laos startet byggingen i 2010 og det hydroelektriske vannkraftverket vil fra 2019 produserer store mengder strøm.
Men demningen er svært kontroversiell, da den ødelegger økosystemet og har negativ innflytelse på livet til millioner av mennesker som bor i dette området. Flere er under planlegging, så den er nok dessverre bare den første av mange.
Vi er heldige som får oppleve denne delen av Mekong før flere demninger bygges i området.

Om ettermiddagen besøker vi en liten lokal landsby og får høre om det livet de lever og hvordan dagliglivet er langs elven.

Dag 9

XANAKHAM

Denne morgenen starter vi med å besøke Ban Pha Leab, med sine spektakulære kalksteinsfjell.

Vi fortsetter til Pak Houng, som ligger ved den Thailandske grensen. Her skal vi besøke en landsby, hvor vi får møte de lokale innbyggerne som livnærer seg på jordbruk.

Dag 10

VIENTIANE

Vi seiler nå på en del av elven som flyter vilt og vakkert forbi imponerende bergformasjoner i dette dramatiske jungel- og fjellandskapet, før vi ender ut ved de dyrkede slettene i Vientiane-provinsen.

Tidlig ettermiddag ankommer vi den franskinspirerte Vientiane, som er den største byen i Laos og ligger tett på grensen til Thailand. Byen har vært landets hovedstad siden 1563 og med et innbyggertall på rundt 200 000 mennesker, er den en av verdens minste hovedsteder.
Mange av de viktigste templene i Laos ligger her og er verdt et besøk. Vi legger til kai om ettermiddagen, og det det er mulig å utforske Vientiane på egen hånd. Skipet ligger til kai over natten.

Dag 11

VIENTIANE

Etter frokost skal vi utforske byen sammen og se noen av byens største severdigheter. Det gylne Pha That Luang Stupa var ifølge folket i Laos oppført i det første århundre som et Hindu tempel. Det ble ombygd på 1300-tallet som et Khmer tempel, men ble senere ødelagt.

Wat Si Saket Tempelet ble bygget i 1818 på anbefaling av Kong Anouvong, og er sannsynligvis det eldste tempelet som fremdeles er intakt i Vientaine. Wat Phra Kaeo Tempelet ble bygget i 1565-1566, på befaling av Kong Setthathirath etter at han flyttet hovedstaden fra Luang Prabang til Vientiane. Tempelet var bygd på ruinene til det kongelige slottet for å huse Emerald Buddha statuen som kongen tidligere hadde fått fraktet fra Chiang Mai. Statuen er nå tilbake i Thailand – og vi så den i Bangkok.

Vi ser også President Hall og Patouxai monumentet, som ble bygget under en av Laos turbulente perioder, i tiden da Laos var et konstitusjonelt kongedømme. Navnet Patouxai betyr «seierens gate». Monumentet er dedikert til minne om landets soldater som døde under andre verdenskrig og den franske uavhengighetskrigen i 1949.

Om ettermiddagen kan du utforske byens mange hyggelige kafeer og restauranter i dette sjarmerende lille hjørnet av L’Indochine. Vi avslutter kvelden med avskjedsmiddag og noen deilige cocktails på skipet.

Dag 12

VIENTIANE - BANGKOK

Etter frokost besøker vi  Wat Xieng Khuan Buddha Park, beliggende ved Mekongelvens bredder 24 km sør for Vientiane. Parken er ikke et tempel, men omtales allikevel som dette på grunn av sin store samling med buddhistiske og hinduistiske skulpturer som er spredt utover i en vakker park.  Det er mer enn 200 religiøse skulpturer her, inkludert en stor liggende buddha. Figurene ser ut som de daterer seg flere århundrer tilbake i tid, men de fleste er faktisk laget og plassert her etter at parken ble åpnet av en shaman i 1958.

Vi returnerer til skipet etter lunsj på en lokal restaurant. Ettermiddagen kan du bruke til å utforske Vientiane videre på egenhånd – eller kanskje bare slappe av på skipet frem til avreise. Ved 18-tiden sjekker vi ut fra skipet og sier farvel til våre nye venner – mannskapet som har tatt så godt vare på oss siden vi kom. En kort busstur bringer oss til flyplassen, og vi setter kursen hjemover igjen. Fly fra Vientiane til Bangkok om kvelden.

Wat Xieng Khuan, Buddha Park utenfor Vientiane
Dag 13

BANGKOK - OSLO

Vi bytter fly i Bangkok og flyr videre rett over midnatt. Direktefly til Norge, med ankomst Oslo tidlig samme morgen.

RV Laos Pandaw

Rederi Pandaw
Byggeår 2015
Antall dekk 2
Passasjerer 20

Elvecruiseskipet RV Laos Pandaw ble bygget i 2015 er et flytende boutiquehotell i historisk stil – og atmosfæren om bord er uformell og avslappet. Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong/bar og et overbygget soldekk med sittegrupper og liggestoler. Frokost serveres som buffet, lunsj som buffet eller ved bordet og middag (4 retter) serveres alltid ved bordet. Kaffe og te er alltid tilgjengelig på soldekk, også for morgenfuglene…

Skipet har 10 like lugarer, alle på hoveddekk. Lugarene (cirka 14 m²) er utvendige og vakkert innredet i teak. Lugarene har stort vindu, privat bad med dusj, badekåper og slippers, hårtørker, safe – og to enkeltsenger med gode madrasser, som kan settes sammen til en dobbeltseng. Det er mulig å få vasket klær om bord (mot betaling).

  • Champa Pandaw Laos Thailand
  • Champa Pandaw Laos Thailand

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo – Chiang Rai/Vientiane – Oslo med Thai Airways (økonomiklasse)
  • 10 netters cruise (Chiang Saen – Vientiane) i utvendig lugar på skipet RV Laos Pandaw
  • Helpensjon på cruiset (frokost, lunsj og middag)
  • All lokal drikke om bord på skipet (øl/mineralvann/drinker/kaffe/te)
  • Alle utflukter og lokal transport iht. program
  • Lokale engelsktalende guider
  • Obligatorisk tips til mannskapet om bord på skipet
  • Skatter og avgifter
  • Erfaren og trivelig reiseleder fra Escape Travel

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Tips til lokale guider og sjåfører
  • Visum til Laos (pt. USD 35 pr. person)
  • Eventuelt tillegg for oppgradering til businessklasse på fly
  • Avbestillings- og reiseforsikring

PASS OG VISUM
Norske statsborgere trenger visum til Laos, som koster USD 35 og ordnes ved innreise. Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat eller kontakte oss. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede og få skip har handikaplugarer og heis. Enkelte rederiet tillater heller ikke gjester å ha med gåstoler og rullestoler, av hensyn til sikkerhet.
Det er på de fleste utfluktene mye vandring og det forventes at du kan følge gruppen i vanlig tempo.
Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje, det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.

Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre – fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.
Informasjon om flyselskap, tidspunkt og klokkeslett i programmet er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.

Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet/Escape Travel seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.
Se forøvrig «Reisevilkår for Escape Travel».

Det tas forbehold om trykkfeil i programmet og på nettsiden.

AVVIKENDE REISEVILKÅR
Vi tar normalt et depositum på kr 2000 pr. person på våre gruppereiser. På denne turen betales imidlertid et depositum på kr 3500 pr. person.

  • Bangkok Thailand

Vil du oppleve mer...?

Denne reisen går med rutefly og det er fullt mulig å utvide oppholdet i Asia dersom du vil oppleve mer på egenhånd.

Kanskje noen dager på en hvit sandstrand med azurblått hav? Shopping i Bangkok i Thailand…?  Noen hotellnetter i den sjarmerende byen Hoi An i Vietnam på UNESCOs verdensarvliste…? Eller kanskje du lenge har hatt en drøm å se Angkor Wat og de andre fantastiske templene i Siem Reap i Kambodsja?

Ta kontakt med oss – så hjelper vi deg gjerne med å utvide reisen.