Red River og Halong Bay i Vietnam med Torbjørn Færøvik

  • For første gang kan du seile på Red River
  • 10 netters cruise med tradisjonelt førsteklasseskip
  • Store kontraster og opplevelser
  • Fantastiske Halong Bay på UNESCOs verdensarvliste
  • Besøk kongebyen Hue
  • Bo sentralt i Hoi Ans sjarmerende gamleby – også på UNESCOs verdens
  • Foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik

En rundreise fylt med opplevelser og eventyr – som gir deg et innblikk i kontrastene i nordlige og sentrale Vietnam.  Som eneste operatør i Norge, kan vi nå tilby et flott ti netters cruise på Red River – gjennom dette vakre landet og dets mangfold av natur, historie og kultur. Fra fjellfolket og rismarkene i Nord-Vietnam, via det pulserende livet i Hanois gamleby og roen i den ubeskrivelige vakre Halong-bukten, til naturskjønne og historiske Hue. Nyt den vakre naturen mens vi seiler forbi idylliske landsbyer og la deg fortrylle av dette vakre landet og de vidunderlige menneske som bor her. Vi avslutter reisen i den sjarmerende og historiske kystbyen Hoi An.

Last ned reiseprogram
  • NYHET - Elvecruise på Red River
  • Alle utflukter inkludert
  • 10 netters cruise med helpensjon og drikke inkludert
Foredragsholder
Torbjørn Færøvik
Reiseleder
Svein Rune Eriksen

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 20.10.2019
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Utsolgt
  • Dager 17 dager
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

OSLO - BANGKOK

Avreise fra Oslo Lufthavn midt på dagen, med Thai Airways til Bangkok.

Dag 2

BANGKOK - HOA BINH

Vi bytter fly i Bangkok, og flyr videre til Hanoi. Ved ankomst Hanoi venter lokalguide og buss, som tar oss med til Hoa Binh, en kjøretur på cirka 2 ½ time. Vi stopper for lunsj underveis. Vel fremme i Hoa Binh sjekker vi inn på skipet i tre tiden og setter seil nedover Da-elven for å nyte solnedgangen og vår første natt i Vietnam.

Dag 3

HOA BINH

Hoa Binh er en fjellprovins i Vietnam og befinner seg i den nordvestlige delen av landet. Før andre verdenskrig var Vietnam kolonisert av Frankrike, men mistet dette til Japan under krigen. Etter krigen forsøkte franskmennene å gjenvinne sin kontroll over landet men tapte. Historisk var Hoa Binh et av områdene hvor slaget fant sted tilbake i 1951-52. Hoa Binh er også hjemsted for den etniske folkegruppen Muong.
Hoa Binh-demningen ved Black River er den største vannkraftdemningen i Vietnam og Sørøst-Asia.

Om ettermiddagen tar vi en båttur rundt på reservoaret som tilhører kraftverket i Hoa Binh. Kvelden avsluttes med tradisjonell underholdning utført av personer fra Muong-folket om bord på skipet.

Dag 4

DA

Etter frokost besøker vi et museum dedikert til Muong-folket, og en liten landsby hvor beboerne fremdeles bærer tradisjonelle klesdrakter. Resten av dagen seiler vi nedover Da-elven og beundrer den uberørte skjønnheten ved denne vakre elven.  Området her er en del av Ba Vi nasjonalpark, som har en rik og mangfoldig tropisk flora og fauna. Kokken om bord er en mester i fruktutskjæring og vil dele sine ferdigheter på dette området med oss. Vi får også demonstrert hvordan man lager vietnamesiske vårruller. Vi ankommer Trung Ha, hvor vi ankrer opp for natten.

Dag 5

VIET TRI

Vi nyter en deilig frokost om bord før vi setter oss i bussen som tar oss gjennom det vakre landskapet frem til den historiske landsbyen Duong Lam, hederlig omtalt av UNESCO. To av Vietnams konger ble født i Duong Lam og har gitt status til denne landsbyen. De fleste av bygningene i landsbyen er laget av murstein og leire – og er over 400 år gamle.

Vi fortsetter vår seilas ned til Viet Tri. Nyt den fantastiske utsikten og lytt til lydene fra den travle elvens aktiviteter, hvor handel av forskjellige slags håndverk finner sted. Mens vi seiler vil vår lokalguide gi oss en innføring i Vietnams historie og geografi, samt historien om regionens båtfolk.

Dag 6

LO - RED RIVER

Elven Lo har sitt utspring fra Yunnan i Kina og renner gjennom de nordligste fjellene i Vietnam ned til lavlandet og slutter seg til Red River i Viet Tri. I løpet av den franske krigen som varte fra 1945 – 1954, var fjellene og jungelen rund vannet til elven Lo tilholdssted for den nasjonale uavhengighetskoalisjonen Viet Minh og ga dem skydd i selve krigssonen. I 1947 ble 2 franske skip beskutt med artilleriet til Viet Minh og skipene sank i elven Lo. Selve triumfen og elven har blitt opphøyet og udødeliggjort i både poesi og i sanger. Den mest kjente sangen er «Epic of Lo River» som er blitt høyt verdsatt som det første symfoniske verket i Vietnams moderne musikk historie. Sangen er skrevet av Van Cao, som også har skrevet Vietnams nasjonalsang.

Vi ankommer Tien Du, hvor vi besøker Hung Lo tempelet. Videre med buss til landsbyen Gia Thanh, hvor de tradisjonelle asiatiske spisse hatter (også kalt «non la») blir laget. Hattene er alle håndlaget, av palmeblader og bambus. Det å lage slike kunstverk av noen hatter, som har sin opprinnelse cirka 3000 år tilbake i tid, er et eget håndverk. Retur til skipet for lunsj. Om ettermiddagen besøker vi en landsby som er berømt for sine eksklusive utskjæringer og trearbeidsteknikker.

Dag 7

NEDRE DEL AV RED RIVER

Fra sideelven Lo har vi seilt inn på Red River (Den røde elven), den største og mest imponerende elven i nordre Vietnam. Dette er hovedløpet til andre store elver som slutter seg til underveis, blant annet elvene Da og Lo. Deltaet som elven renner gjennom var hjem til Vietnams tidligere sivilisasjoner. Red River har sitt utspring fra Yunnan-provinsen i Kina og har en lengde på 1 149 km, hvorav 510 km renner gjennom Vietnam før den ender ut i Gulf of Tonkin. Elven har fått navnet sitt med bakgrunn i den røde fargen vannet får i flom sesongen. Duong og Luoc er de to viktigste utløpselvene til Red River og til Thai Binh elvene.
Vi seiler nå i et vakkert og idyllisk landskap, med smaragdgrønne rismarker adskilt med formasjoner laget av kalkstein. Vi går i land og tar det hele nærmere i øyensyn. Området har også en rekke utsøkte templer fra det 8. og 11. århundre, som huser noen flotte buddhistiske statuer skåret ut fra frukttrær. Vi besøker to templer, som begge er av spesiell interesse; Thay og Tay Phuong. Thay Phuong pagoden ligger 237 trinn opp for en bakke ved en liten pittoresk dam som bringer fred og ro til sjelen. Tay pagoden er dedikert til tre Buddha-statuer; fortid, nåtid og fremtid.

På vår vei mot Hanoi stopper vi denne ettermiddagen på Bat Trang, en landsby kjent for sine keramiske produkter (ordrett betyr «bat» bolle og «trang» verksted). Bat Trang er en keramisk landsby fra syvhundre tallet og ligger i et område med rik tilgang til leire. På vei tilbake til skipet stopper vi for å oppleve den tradisjonelle «enhjørningen og løven» – en dans som har sin opprinnelse fra Kina og senere spredte seg over til Sørøst-Asia.

Dag 8

HANOI

Vi ankrer opp i den travle hovedstaden Hanoi for å besøke noen av høydepunktene i denne Asiatiske metropolen. Noen av de severdighetene vi skal se er det Vietnamesiske krigsfengselet, kjent som Hanoi Hilton. Dette fengselet ble brukt av franskmennene under kolonitiden for å holde politiske fanger, og senere av Nord-Vietnam for å holde amerikanske fanger under Vietnamkrigen. Det var under Vietnamkrigen fengselet sarkastisk ble kalt «Hanoi Hilton». Litteraturtempelet er også verdt et besøk. Tempelet ble bygget i 1070, var Vietnams første nasjonale universitet og forbindes med filosofen Confucius. Ho Chi Minh mausoleet er det siste hvilestedet til Viet Minhs leder Ho Chi Minh. Bygget stod ferdig i august 1975 og var inspirert av Lenins mausoleum i Moskva. Det balsamerte legemet til Ho Chi Minh er bevart i et avkjølt rom midt i mausoleet og bevoktes av den militære æresgarden. Vi avslutter ettermiddagen med en spasertur i Hanois gamleby og besøker en kafe hvor vi får lære mer om Vietnams berømte kaffeindustri.

Dag 9

LUOC - THAI BINH - KINH THAY ELVENE

Ta deg tid til å observere og nyte synet av det livlige og interessante livet på elven mens vi seiler videre mot neste destinasjon. Vi legger til kai i nærheten av Hai Phong i kommunen Thanh Ha og legger ut på en ettermiddagsutflukt til en landsby i nærheten. Vi vandrer litt rundt i landsbyen og får overvære et dukkespill utført i en vakker dam med lotuser og liljer. Dukkespill i vann har lange tradisjoner i Vietnam og går helt tilbake til 1100-tallet. Spillene stammer opprinnelig fra landsbyer langs Red River deltaet og forteller historier om landsbylivet i Vietnam, med sterke referanser til Vietnamesisk folklore. Dukkene er laget av lakkert tre og utøverne står i ett midjedypt basseng skjult bak en skjerm.

Dag 10

HALONG BAY

Stå opp tidlig å få med dere den vakre morgenen langs elvebredden før vi seiler inn i Gulf of Tonkin, inn i det fantastiske øylandskapet Halong Bay med over 2 000 dramatiske klippeformasjoner som rager rett opp av havet. Denne innseilingen må du bare ikke gå glipp av! Det sies at disse ekstraordinære klippeformasjonene kan dateres 20 millioner år tilbake i tid. Hele området ble satt på UNESCOs verdensarvliste i 1994. Noen av grottene her i Halong Bay kalles «Dark and Bright caves» og er fantastisk vakre. De skiller seg ut fra de andre grottene i området med sitt smaragdgrønne vann og det fantastiske fjellet. Vi går inn i en av disse bemerkelsesverdige grottene, hvor massive stalaktitter henger ned fra taket og er et imponerende syn. Dere får også mulighet til å utforske grotten på egenhånd, enten ved å bruke kajakk eller med en lokal kurvbåt som blir rodd av lokale fiskere. Vi seiler litt rundt i naturskjønne Halong Bay før vi setter anker for kvelden i Rang Dua.

Dag 11

HALONG BAY

Vi nyter en deilig frokost mens vi fortsetter vår seilas mellom noen av de 2 000 kalksteins- og klippeformasjonene. Vi gjør et stopp i landsbyen Viet Hai og utforsker området på sykkel – enten elektrisk eller terrengsykkel. Landskapet her er uberørt og lokalbefolkningen er smilende og vennlige. Vi besøker noen typiske landsbyhus og landsbyens grønnsaksgård. Det er en fantastisk utsikt langs den smale og svingete veien vi sykler på.

Om ettermiddagen seiler vi videre mot Lan Ha Bay, hvor vi skal besøke fiskernes flytende hus. Lan Ha Bay ligger i et rolig område med rundt 400 små og store øyer, hvor det er mindre med turister. Det spesielle med disse øyene er at alle er dekket av frodig, grønn vegetasjon. Befolkningen her lever stort sett på båter og flåter og det er normalt at tre generasjoner lever sammen. Myndighetene i Quang Ninh provinsen legger nå planer for å flytte innbyggerne i de flytende landsbyene og bosette de langs kysten på fastlandet, slik at de kan bevare landskapet i dette verdensarvområdet.
Hvis været tillater det så avslutter vi dagen med cocktails på den stranden i Halong Bay – så ta med badetøy!

Dag 12

HALONG BAY – HANOI - HUE

Om morgenen setter vi kurs for havnen i Tuan Chau, som er cruisets endeholdeplass. Vi spiser frokost om bord, sier farvel til mannskapet og sjekker ut på formiddagen. Vår buss frakter oss fra Tuan Chau (havnen i Halong Bay) til flyplassen i Hanoi. Kjøreturen tar 4-5 timer og vi stopper for lunsj på en lokal restaurant underveis. Vi flyr fra Hanoi til Hue, hvor vi møtes av vår lokale guide som tar oss med til hotellet i Hue. Middag på en lokal restaurant.

Dag 13

HUE - HOI AN

Etter frokost på hotellet, står en båttur på den fredelige parfymefloden på programmet. Vi kjører oppover elven og besøker mot den mest kjente pagoden i midt-Vietnam; Pagoda of the Celestial Lady som er et historisk 7 etasjers tempel bygget i 1601. Vi besøker det imponerende gravkammeret til den tidligere Keiser Tu Duc som styrte landet fra 1848 til 1883 og virkelig levde et liv i keiserlig luksus. Vi besøker også den flotte haven som en gang tilhørte de kongelige. Vi nyter en «kongelig» lunsj på en lokal restaurant. Gode og mette reiser vi videre for å besøke festningen Hue, Moon gate, slottet Thai Hoa, de kongelige urner og ruinene av den forbudte by Purple City –  som står på UNESCOs liste. En formiddag fylt av spennende opplevelser!

Fra Hue kjører vi med buss til Hoi An, en kjøretur på cirka tre timer. Vi kjører gjennom den 21 km lange fjelldalen Hai Van med sine svingete veier, som noen mener er den vakreste veien i verden. Vi gjør et stopp på fjellovergangen. Tidlig kveld sjekker vi inn på vårt hotell i Hoi An og går for å spise middag på en lokal restaurant.

Dag 14

HOI AN

I dag skal vi utforske den gamle, sjarmerende og godt bevarte handelsbyen Hoi An – en by som har beholdt mye av påvirkningen de kinesiske, japanske, vietnamesisk og europeiske har hatt i byen opp gjennom historien. Så står da også byens eldste del på UNESCOs verdensarvliste. Vi spiser lunsj på en lokal restaurant. Etter lunsj får vi lære hvordan de lager de tradisjonelle lanternene, tar en båttur på Thu Bon-elven og besøker et keramikkverksted.

Kvelden til egen disposisjon i denne sjarmerende byen, som virkelig våkner til liv etter solnedgang, med vakre røde lanterner som gir oss en ekte og genuin følelse av Asia.

Japanese Bridge - Hoi An, Vietnam
Dag 15

HOI AN

Dagen til egen disposisjon. Utforsk gamlebyen i Hoi An videre – eller nyt en deilig og avslappende dag på stranden. Om kvelden samles vi til en hyggelig avskjedsmiddag på en lokal restaurant.

Dag 16

HOI AN – DANANG – HCMC – BANGKOK

Vi sjekker ut fra hotellet etter frokost og setter kurs for flyplassen i nærliggende Danang. Fly til Ho Chi Minh. Ho Chi Minh-byen er Vietnams største by med over 6,5 millioner innbyggere. Her finnes fremdeles bydeler som er preget av over sytti år med fransk kolonistyre, fra den gang Frankrike erobret byen i 1859. Byen blir ofte kalt Orientens Paris. Byen byr på et sydende folkeliv og et hav av fortausrestauranter og markeder, hvor alt selges og kjøpes. Helt frem til 1975 het byen Saigon, men ble da omdøpt og oppkalt etter den revolusjonære Ho Chi Minh. Vi blir vi med på byrundtur og besøker Det franske postkontoret som ble tegnet av Gustave Eiffels kompanjong, arkitekt Alfred Foulhoux. Vi ser også (fra utsiden) Notre Dame-katedralen på den andre siden av gaten, Presidentpalasset og Nasjonalmuseet. Vi spiser en sen lunsj i byen, før vi reiser ut til flyplassen for hjemreise. Fly fra Ho Chi Minh til Bangkok om kvelden.

Dag 17

BANGKOK – OSLO

Vi bytter fly i Bangkok og flyr videre rett over midnatt. Ankomst Oslo Lufthavn om morgenen.

RV Angkor Pandaw

Rederi Pandaw
Byggeår 2013
Antall dekk 2
Passasjerer 32

Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong/bar og soldekk med liggestoler. RV Angkor Pandaw er et flytende boutiquehotell bygget i historisk stil – og atmosfæren om bord er uformell og avslappet. Skipet har totalt 16 lugarer, fordelt på to dekk. Alle lugarene (cirka 14 m²) er utvendige, vakkert innredet i teak og har privat bad med dusj.

  • Angkor Pandaw VIetnam Elvecruise
  • Pandaw elvecruise Vietnam
  • Angkor Pandaw VIetnam Elvecruise
  • Pandaw elvecruise
  • Pandaw elvecruise
  • Pandaw elvecruise
  • Angkor Pandaw VIetnam Elvecruise

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Flyreise Oslo-Hanoi/Ho Chi Minh City-Oslo med Thai Airways
  • Innlandsfly  Hanoi-Hue/Da Nang-Ho Chi Minh City
  • 10 netters cruise i utvendig lugar (How Binh-Halong Bay) med RV Angkor Pandaw
  • Helpensjon under cruiset (frokost, lunsj og middag)
  • All lokal drikke om bord på skipet (øl/mineralvann/drinker/kaffe/te)
  • 1 natt på førsteklassehotell i Hue
  • 3 netter på førsteklassehotell i Hoi An
  • Helpensjon (frokost, lunsj og middag) i Hue
  • Frokost, en lunsj og to middager i Hoi An
  • Alle utflukter og lokal transport iht. program
  • Lunsj i Ho Chi Minh City
  • Lokale engelsktalende guider
  • Tips til mannskapet om bord på skipet
  • Skatter og avgifter
  • Foredrag med forfatter Torbjørn Færøvik
  • Dyktig norsk reiseleder fra Escape Travel

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Tips til lokale guider og sjåfører
  • Avbestillings- og reiseforsikring

PASS OG VISUM
Norske statsborgere trenger ikke visum til Vietnam for opphold inntil 15 dager. Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat eller kontakte oss. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene er det ofte mye gåing. Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang og skipet har ikke heis. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.

AVVIKENDE REISEVILKÅR
Vi tar normalt et depositum på kr 2000 pr. person på våre gruppereiser. På denne turen betales imidlertid et depositum på kr 3500 pr. person.