Den Røde Plass i Moskva

Elvecruise fra Moskva til Rostov

/ Elvecruise på Volga og Don

Seil på mektige Volga, videre på Don gjennom en del av det enorme Russland og kom tett på russisk kultur og natur. Dette er landet for rykende te fra vakre samovarer, verdens beste kaviar, fargesprakende folkedrakter, matruska-dukker og kosakker.

Dette kan du oppleve:

  • Hør Russlands historie og opplev det moderne Russland
  • La deg imponere av Den røde plass og den fargerike Vasilij-katedralen i Moskva
  • Vi besøker den tidligere «lukkede» byen Nizjnij Novgorod
  • Slaget om Stalingrad – vi opplever Mamayev-åsen der de hardeste kampene fant sted
  • Russiske landsbyer og dagligliv langs elvebredden

Og dessuten:

  • Bo komfortabelt i utvendig lugar på MS Ivan Bunin
  • Russisk musikk sammen med smakfulle blinis, kaviar og vodka
  • Stort utfluktsprogram som gir deg et nærmere innblikk i russisk historie og kultur
  • Helpensjon
  • Språkkurs, dansekurs og musikk om bord
  • Vår erfarne reiseleder Halvor Tjønn er med under hele reisen.

Forfatter og journalist Halvor Tjønn er utdannet cand. philol. i historie fra universitet i Oslo. Han har jobbet som utenriksmedarbeider for Aftenposten og Stavanger Aftenblad, og gitt ut flere bøker blant annet om russisk historie.

Tjønn er en meget populær reiseleder og dyktig foredragsholder.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 28 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 05.08.2021 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 14 dager
  • Stort utfluktsprogram inkludert
  • Utvendige lugarer og helpensjon
Reiseleder
Halvor Tjønn

Avreiser

Ditt utvalg
  • Avreisedato 05.08.2021
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 14 dager
  • Priser fra 28 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Norge-Moskva

Vi møter reiseleder Halvor Tjønn på Oslo Lufthavn og flyr direkte til Moskva. Her blir vi hentet med buss og kjørt til skipet MS Bunin, vårt hjem på reisen. Før middag og servering ombord forteller vår reiseleder mer om programmet. Skipet ligger ved kai over natten.

Eventyret har startet.

Dag 2

Moskva

Moskva har vært Russlands hovedstad siden 1918 (og før 1712). I dag har byen nesten tretten millioner innbyggere, og er landets største by der den ligger mellom elvene Oka og Volga. Moskva var hovedstad i Storfyrstedømmet Moskva og Tsar-Russland, før hovedstaden ble flyttet til St. Petersburg. Ved etableringen av Den russiske sovjetiske føderative sosialistrepublikk i 1917 ble hovedstaden flyttet tilbake til Moskva, og byen var også hovedstad i Sovjetunionen. Gjennom sentrum av byen renner Moskvaelven. Blant byens kjente bygg er Vasilijkatedralen, Lenins mausoleum, Kreml og Bolsjojteateret.

I løpet av dagens panoramatur med buss får vi se flere av byens kjente severdigheter. Blant annet stopper vi ved Pushkin Museum of Fine Arts, som er det største museet i Moskva og byr på europeisk kunst, og Frelseren Kristus-katedralen – verdens høyeste ortodokse katedral. Katedralen ble opprinnelig reist på 1800-tallet til minne om Russlands seier over Frankrike under Napoleonskrigene. Under sovjettiden ble katedralen ødelagt. I februar 1990, etter kommunistenes fall, fikk den russiske ortodokse kirken tillatelse fra myndighetene til å rekonstruere katedralen. Gjenoppbyggingen ble fullført i 2000.

Viste du at… en stor del av den lokale passasjertrafikken i Moskva går med den verdensberømte metroen.  Flere millioner reiser daglig med metroen og får oppleve noen av de rikt marmordekorerte stasjonene fra siste del av Stalinperioden. 

Det er vel ikke så mange andre byer hvor metrostasjonene er attraksjoner. Det er de i Moskva! Her fra stasjonen Novoslobodskaya.
Dag 3

Moskva

Etter frokost besøker vi Kreml – maktens sentrum i verdens største land. Byens historiske festningsverk inkluderer flere katedraler og palasser omgitt av Kremlmuren. En spasertur i dette området er et must for alle besøkende i Moskva!

Moskvas Kreml ble grunnlagt så tidlig som i 1156 da fyrsten Jurij Dolgorukij bygde en trefestning hvor to elver slo seg sammen. De høye tårnene og utsmykkede kuplene er i stor grad skapt under den store prinsen Ivan Kalitas på 1300-tallet. Tanken var å herliggjøre Moskvas uavhengighet utad. Selv om Kreml hadde utspilt sin rolle som festningsverk allerede på 1600-tallet, fortsatte den å ha stor betydning. Gjennom hele den russiske historien har Kreml vært sentrum for den russiske stat og kirke.

Det sies at dersom Moskva og Kreml er Russlands hjerte er katedralplassen i Kreml dens sjel. Den så kalte «Guds stad» består av seks bygninger, hvorav tre er enorme katedraler beliggende rundt et torg. En av de mest iøynefallende bygningene rundt dette torget er Ivan den Stores Klokketårn, som sies å ligge nøyaktig i sentrum av Moskva og opprinnelig ble brukt som et militært utsiktstårn med alarmfunksjon. Tårnets 21 klokker kunne høres over hele byen når en fiende nærmet seg.

På ettermiddagen legger skipet fra kai og fortsetter mot byen Uglich. Etter avgang blir det gjennomgang av sikkerhetsrutinene ombord. Før middag blir vi invitert til kapteinens velkomst cocktail og presentasjon av mannskapet.

Vi skal på rundtur i Moskva og se de største severdighetene.
Dag 4

Uglich

Etter frokost har du muligheten til å koble av på dekk eller delta på aktiviteter som rederiet organiserer ombord.

På ettermiddagen kommer vi frem til en av Russlands eldste og vakreste steder, Uglich. Byen, som vanligvis omtales som en av de mest elskede byene i det gamle Russland, inntok sin plass i historien med det uløste drapet på Tsarevich Dmitry, Ivan den grusommes yngste sønn. Drapet var et påskudd for Boris Godunovs overtakelse av landet. 1100 år etter Dmitris død bestemte szarene fra Romanov-dynastiet seg for å helgenforklare Dmitri og gjøre Uglich til et reisemål for pilegrimsreiser.

Vi gjør en guidet byvandring og opplever den historiske bykjernen, Oppstandelseskirken samt den vakre Dmitrijkirken, også kalt Blood Chruch, som er bygget på stedet der Dmitri ble drept.

Skipet fortsetter mot Jaroslavl mens vi inntar middag ombord.

Fun fact… Det russiske kjøkken er kjent for Biff Stroganoff, smetana og ikke minst blinis. Små russiske pannekaker med lange tradisjoner vanligvis servert med kaviar, rømme og rødløk. I følge den russiske forfatteren Aleksandr Kuprin er de «et symbol på sol, vakre dager, gode avlinger, lykkelige ekteskap og sunne barn».

Dag 5

Jaroslavl

Vi seiler videre på Volga og legger til i den 1000 år gamle handelsbyen Jaroslavl tidlig på morgenen. Byen er en av de velkjente Volga-byene i den såkalte Golden Ring. Bak dette begrepet skjuler det seg en sirkel av byer rundt Moskva, spesielt interessant på grunn av sin historie og arkitektur. Byen med sine ca. 600 000 innbyggere ble grunnlagt av prins Jaroslavl den vise i år 1010. Den gamle bykjernen ble med på UNESCO´s verdensarvliste.

Jaroslavl ligger rett ved samløpet av elvene Volga og Kotorosl. Byen er kjent for sine mange kirker fra 1600-tallet og er et enestående eksempel på by reformen som keiserinne Katarina den store bestilte for hele Russland i 1763.

I løpet av vår guidede busstur ser vi blant annet verdensarvbeskyttede nabolag, Spassky kloster med Oppstandelseskirken samt den hvite Eliaskirken. Vi stopper ved det lokale markedet hvor du har muligheten til å rusle rundt på egenhånd.

På ettermiddagen vender skipet snuten mot neste destinasjon, Nizhny Novgorod.

Jaroslavl har mange arkitektoniske skatter og står på Unescos verdensarvliste.
Dag 6

Nizhny Novgorod

Byen Nizhny Novgorod ble grunnlagt i 1221 og var en kjent møteplass der mennesker fra Orienten, Sibir og Turkistan kom for byttehandel og handel. Byen ligger der elven Oka renner ut i den større elven Volga og var med sin beliggenhet en strategisk viktig by for den russiske erobringen av Volga på midten av 1600-tallet. I 1932 ble byen døpt om til Gorky etter forfatteren Maxim Gorkij som ble født her i 1868. Byen har lenge vært stedet for en militærbase og var tidligere ikke åpen for besøkende fra andre land. Nizhny Novgorod fikk tilbake sitt opprinnelige navn i 1991.

I løpet av vår bytur ser vi flere av byens berømte landemerker, inkludert byens Kreml, som regnes for å være den mest majestetiske middelalderske festningen som er funnet i sentrum av Russland.

Nizhny Novgorod er Russlands mest utgravde by, så her er det mange godt bevarte arkeologiske funn fra svunnen tid.

Skipet seiler videre i løpet av kvelden.

Dag 7

Kazan

Kazan ble grunnlagt på 1200-tallet av den Gyllene Hordens khan og er i dag hovedstad i delprovinsen Tatarstan. Byen preges av både øst og vest og spiller nå en stadig viktigere rolle som et internasjonalt handelssenter.

Vi tar en busstur og ser byens praktfulle bygninger, monumenter, boulevarder og attraksjoner. Kazan er også et viktig historisk og kulturelt sentrum med mange museer, utstillinger, orkestre og teatre. Byen har et av Russlands eldste universiteter og ytterligere tolv institusjoner for høyere utdanning. Vi ser blant annet byens Kreml, som opprinnelig var en tatarisk festning og delvis ble ødelagt av Ivan den grusomme.

Seilingen fortsetter mot Uljanovsk.

Moské i morgenlys i Kazan.
Dag 8

Uljanovsk

Dagens anløp er Lenins fødested, Uljanovsk. Byen fikk navnet Uljanovsk i 1924 etter Lenins opprinnelige etternavn Uljanov. En rekke SPA-anlegg har kommet til og folk fra hele Russland kommer hit for å rehabilitere seg. I løpet av 1800-tallet ble byen kalt «Nobles Nest» fordi mange velstående menn trakk seg tilbake her etter å ha pensjonert seg.

Vi tar en rundtur i byen som i 2001 fikk tittelen kulturhovedstad. På byens mange museer finner du utstillinger om byens historie, kultur og dens arkitektur. Uljanovsk er også en populær by for studenter, og det finnes tre ulike universiteter å velge mellom.

Holy Ascension Cathedral in Ulyanovsk
Dag 9

Samara

Vi legger til i Samara som er en viktig industriby med rike oljekilder i nærheten. Byen ble grunnlagt i 1586 og etter at Stenka Razins erobret byen i 1670 vokste den til en stor handelsby. I perioden 1935-1991 het byen Kujbysjev etter Stalins nære medarbeider Valerian Kujbysjev. Kujbysjev-reservoaret, som ligger nær byen, er en av verdens største kunstige innsjøer. Under vår guidede busstur får vi se mange forskjellige historiske bygninger som gjør byen viktig i et arkitektonisk perspektiv.

En av byens berømte attraksjoner er blant annet strandpromenaden Samara – en 5 km lang gågate langs Volga elven. En annen er Stalins bunker, beliggende 40 meter under bakkenivå og bare 100 meter fra byens teater. Den ble bygget i hemmelighet og hastverk i 1941, da Moskva var i fare og Kujbysjev var den sovjetiske hovedstaden. Moskva overlevde og Stalin valgte å forbli i byen selv under de farligste øyeblikkene. Bunkeren ble nylig åpnet for publikum.

På ettermiddagen setter skipet kurs mot Saratov.

Kaien ved Volga i Samara
Dag 10

Saratov

Vi legger til i byen Saratov og gjør en bytur i byen som nå kombinerer arkitekturen til en gammel handelsby med en moderne by.

Navnet Saratov stammer fra tatariske sara´ og tau´ som betyr vakkert fjell og ble grunnlagt i 1590. Byen ble en viktig havneby på 1800-tallet og utviklet seg til en industriby etter at jernbanen som forbinder byen med Moskva ble fullført i 1870.

I løpet av sovjettiden og frem til 1991 var Saratov en «lukket» by for utlendinger fordi militære fly ble produsert her.

Cruiset fortsetter tidlig på ettermiddagen. Ta del i rederiets ulike aktiviteter eller slapp av på soldekket og nyt utsikten over elven og landskapet vi passerer.

Saratov var forbudt for utlendinger fram til 1991.
Dag 11

Volgograd

Millionbyen Volgograd ble opprinnelig kalt Tsaritsyn, men ble døpt om til Stalingrad i 1925. Slaget ved Stalingrad ble utkjempet under andre verdenskrig mellom Tyskland og Sovjetunionen i byen Stalingrad (i dag Volgograd) og regnes som et av de blodigste slagene i verdenshistorien. Slaget var et tap for Tyskland og et av de viktigste vendepunktene under krigen.

I 1961 ble byen omdøpt til Volgograd (Volga by).

Vi tar en guidet busstur hvor vi blant annet ser den store statuen «Mother Russia», beliggende på høyden Mamayev. Statuen som har en høyde på 52 meter og er støpt i betong regnes som en av verdens 15 høyeste statuer. Cruiset fortsetter om kvelden.

Mamayev Hill
Dag 12

Vi seiler

I dag tilbringer vi hele dagen om bord. Nyt en herlig dag på soldekk eller ta del i rederiets forskjellige aktiviteter som russisk språk- og sangkurs, dansetimer, russisk teseremoni og visning av dokumentarfilmer (dagens program kunngjort ombord).

Volga på dekk
Dag 13

Rostov

Rostov, også kalt «porten til Kaukasus», er den største byen i Sør-Russland med store vakre parker og strender ved elven Don som renner ut i Azovhavet like ved siden av. Vi tar en bytur og ser flere av byens historiske monumenter og severdigheter. Som et kulturelt, industrielt og administrativt utdanningssenter er Rostov et av de mest populære reisemålene i den sørlige delen av landet. Det varme klimaet, mange sports- og rekreasjonssentrene, historiske attraksjoner og parker med musikkfontener bidrar også til populariteten. Byens botaniske eiendom spenner over 160 dekar og er en av de vakreste og største i denne delen av verden. Skipet ligger ved kai om natten.

The classical view of the monastery in Rostov the Great and Nero lake
Dag 14

Rostov - hjemreise

Vår reise er nå slutt. Etter frokost forlater vi skipet og setter kursen mot flyplassen og Norge.

Vi takker Russland for denne gang!

  • Nizjnij Novgorod, Russia

MS Ivan Bunin 4*

Om skipet

Rederi Orthodox
Byggeår 1988, Skipet har blitt total renovert de siste årene
Lengde 129,1 meter
Passasjerer 200

Ombord finner du en restaurant, 3 barer, konferanserom, suvenir butikk, skjønnhetssalong og solterrasse med et lite basseng og solsenger. Skipets restaurant byr på kontinentalt kjøkken kombinert med russisk mat og spesialiteter fra områdene rundt.

  • Junior Suite

    Ca 18 – 20 kvadratmeter

    Lugarene er utstyrt med to separate senger som kan settes sammen til en dobbeltseng. Et lite bord med to stoler, privat dusj/ toalett, minikjøleskap, aircondition, TV, telefon, radio og vinduer som kan åpnes. Junior Suitene ligger på henholdsvis øvre dekk (Boat Deck) og midtdekk (Upper Deck).

  • Standard Dobbeltlugar

    Ca 9 kvadratmeter

    Lugarene er utstyrt med to separate senger, privat dusj/ toalett, minikjøleskap, aircondition, TV, telefon, radio og vinduer som kan åpnes. Standard lugarene ligger på henholdsvis midtdekk (Upper Deck) og hoveddekk (Main Deck).

Reisebetingelser

PRISEN INKLUDERER

  • Fly Oslo-Moskva/Rostov-Moskva-Oslo (pris fra andre byer i Norge på forespørsel ved bestilling)
  • Flyskatter og havneavgifter
  • Transport mellom flyplass og skip t/r
  •  13 netters cruise i utvendig lugar
  • Helpensjon (frokost, lunsj og middag) fra middag første dagen, til frokost siste dagen
  • Utflukter i henhold til program
  • Daglig program ombord
  • Engelsktalende lokale guider
  • Reiseleder fra Escape Travel

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer
  • Tips til besetningen
  • Tips til lokale guide og sjåfører
  • Visum til Russland
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Valgfrie utflukter (kjøpes ombord)
  • Wifi mot tillegg

PASS OG VISUM
Det kreves visum for reise til Russland. Vi samarbeider med Visumservice som tar seg av søknadsprosessen og skaffer deg invitasjon. For mer informasjon, gå inn på nettsiden: https://visumservice.no Ønsker du å ordne visum via den russiske ambassade, må Escape Travel sørge for invitasjonsbrev. Det er noe arbeid rundt dette, og vil medføre et gebyr på kr 200,- pr. person. Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minimum seks måneder etter hjemkomst. Vi forholder oss til reisende som er norske statsborgere. Hvis du ikke er norsk statsborger og har et utenlandsk pass, er du selv ansvarlig for å sjekke gjeldende visumregler og om du må ha andre tillatelser/bevis med på turen. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og visum er gyldig ved avreise. Escape Travel er ikke erstatningsansvarlig for passasjerer som ikke har dette i orden.

TIPS
Tips er frivillig, men også forventet i store deler av verden. Rederiets anbefaling er cirka syv euro pr. passasjer pr. dag til besetningen om bord. I tillegg er det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede og få skip har handikaplugarer og heis. Enkelte rederier tillater heller ikke gjester å ha med gåstoler og rullestoler, av hensyn til sikkerhet.

Det er på de fleste utfluktene mye vandring og det forventes at du kan følge gruppen i vanlig tempo.
Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje, det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.

Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre – fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.
Informasjon om flyselskap, tidspunkt og klokkeslett i programmet er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.

Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet/Escape Travel seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.
Se våre «Reisevilkår for Escape Travel».
Det tas forbehold om trykkfeil i programmet og på nettsiden.

MEDISINER
Husk å pakke all livsnødvendig medisin i håndbagasjen i tilfelle innsjekket bagasje blir forsinket eller blir borte underveis. Har du med flytende medisin bør du ha med resepten eller brev på engelsk fra din lege. Vi anbefaler at medisinen du tar med ligger i originalemballasjen, der står ofte innholdsdeklarasjon på latin og kan forstås internasjonalt.

FORSIKRING
Som deltaker på våre reiser, er det en forutsetning at man har avbestillings- og reiseforsikring. En reiseforsikring som omfatter kostnader ved behandling av sykdom og medisinsk hjemtransport om det skulle bli behov. Sjekk også at forsikringen dekker skadet eller bortkommet bagasje. En reiseforsikring kan ha en rekke begrensninger, for eksempel begrensninger på grunn av kroniske sykdommer, alder, reiser til risikoområder osv. Er man i tvil om hva forsikringen omfatter, les nøye gjennom eller ta kontakt med ditt forsikringsselskap.I tilfelle noe skulle skje, er det viktig at du tar med ditt forsikringsbevis/kort på reisen.

MOBILTELEFON/INTERNETT
Mobildata er dyrt å bruke i Russland. Mot tillegg kan man benytte seg av skipets wifi. Prisene i 2020 er 5 euro pr. dag/24 timer, eller 50 euro for å være tilkoblet hele cruiset. Prisene for 2020 vil ikke være klare før tidligst februar 2020. Du kan kontakte din mobilnettleverandør i Norge for å høre om de har en god pakkepris på mobildata som du kan benytte underveis. Det er også dyrt å ringe/motta samtaler på mobiltelefonen.

BEKLEDNING
Ombord kler man seg praktisk og uformelt og etter årstiden. Ta med gode sko til utfluktene. Når man deltar på kapteinens middag anbefaler vi skjorte/jakke til herrene og til damene kjole eller bukse/skjørt med pen overdel. På utflukter hvor vi besøker russiskortodokse kirker, er skikken at kvinner dekker til håret og bare skuldre.

VAKSINASJONER
Kontakt gjerne din lege eller nærmeste vaksinasjonskontor for informasjon om eventuelle nødvendige vaksinasjoner, da krav og anbefalinger vedrørende vaksinasjon endres løpende.

Det tas forbehold om trykkfeil i programmet og på nettsiden.