REISEVILKÅR FOR CRUISE.NO & ESCAPE TRAVEL AS
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter
kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre gruppereiser med mindre det
foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med
særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen
kontrakt.
Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr.
telefon. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling
og inne- bærer aksept av turens reisevilkår. Kontroller
bestillingsbekreftelsen grundig straks du mottar den. Vennligst påse at
navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal
rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil medføre
gebyr.
Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil du få tilsendt en
reisebekreftelse/faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager.
Depositumets størrelse settes på grunnlag av våre betalingsforpliktelser
til underleverandører. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før
avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes
faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2
dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen.
Reisedokumentene sendes på e-post cirka to uker før avreise.
Endret/avvikende flyreise
Ved bestilling av annen flyreise enn det som inngår i pakkereisens
pris, skal tillegget som blir avtalt med ET betales innen syv dager og
er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre
gruppebilletter er ET ikke ansvarlig for ekstrautgifter ved eventuelle
forsinkelser, som f.eks. ved for sent oppmøte til transferbuss. Vi gjør
også oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen
dersom utreisen ikke benyttes.
Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum
gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse
gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 120 dager før avreise: kr 1500 pr. person
- Fra 120 til 65 dager før avreise: Depositum
- Fra 64 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Under 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
I noen tilfeller kan avbestillingsreglene avvike fra dette som følge
av garantier og betalingsforpliktelser til underleverandører. I så fall
er dette oppgitt i den aktuelle turens program på vår nettside.
Avbestilling ved force majeure
Den reisende har rett til å avbestille dersom det på reisemålet eller
i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager før reisen tar til,
konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme
sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles, og det er rimelig
grunn til å anta at disse forhold også vil gjøre seg gjeldende når
reisen skal ta til. Ved avbestilling av årsaker nevnt foran,
tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles
av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for
avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
Reise- og avbestillingsforsikring
Alle reisende skal ha gyldig reiseforsikring, samt Europeisk
Helsetrygdekort for reiser i Europa. ET anbefaler også å tegne en
avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve
reiseforsikringen. Avbestillingsforsikring bør tegnes hos ditt
forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Den reisende
er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.
Pass og visum
Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at
passet må være gyldig minst seks måneder etter hjemreisedato. Dette
gjelder også reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt
på nettsiden. Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere.
Hvis du ikke reiser med norsk pass, må du selv sjekke visumregler for
ditt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes
ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise.
Pris
Det tas forbehold om prisendringer på grunn av forhold som ligger
utenfor vår kontroll. Dette gjelder i første rekke valutaendringer, samt
økning av skatter og avgifter. ET forbeholder seg rettentil å fakturere
tillegg som følge av eventuelle endringer. Dette går begge veier, så
den reisende har dermed rett til prisreduksjon dersom kostnadene
reduseres. Et eventuelt tillegg vil bli varslet senest 20 dager før
avreise. Ved prisforhøyelse på mer enn 8% har den reisende anledning til
å heve avtalen og få det innbetalte beløp refundert.
Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppetur basert på
minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere har ET anledning til
å avlyse reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder.
Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten
er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på
nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles
den reisende skriftlig. Uforutsette hendelser utenfor vår kontroll, som
streik, stengte veier, vær- og seilingsforhold kan føre til
programendringer på en gruppereise. ET forbeholder seg i slike tilfeller
retten til å foreta programendringer som f.eks. omlegging av reiserute,
bytte av transportmiddel, overnattingssted i samarbeid med våre lokale
samarbeidspartnere uten at erstatningsansvar oppstår.
Den reisendes plikter
Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten
assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det
opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiselederne ikke
kan yte særskilt assistanse til noen av deltagerne under reisen. Den
reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige
myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for
medreisende eller andre. Den reisende må være i tilstrekkelig god fysisk
form og ellers skikket til å kunne delta på reisen. Dersom den reisende
grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller
utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve tilbakebetaling
fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den
reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller
uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de
bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Mangler ved reisen
Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom han
oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har
startet, må den reisende reklamere på stedet (til ETs reiseleder eller
kontor i Oslo), slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp
mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet,
kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis
klagen ikke løses tilfredsstillende for passasjer eller ET, kan saken
henvises til Reklamasjonsnemnda for Pakkereiser.
Generelle vilkår
ET opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og
flyselskap, agent og hoteller på den andre siden. Det vises ellers til
Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for Pakkereiser
av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er
gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som
arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av
avtalen».
Din trygghet
Escape Travel AS er medlem av Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
Alminnelige vilkår for pakkereiser finner du her.