Avreise ved lunsjtid fra Oslo Gardermoen med Turkish Airlines, noen timer transitt i Istanbul, og så nattfly mot øst.
Måltider inkludert: Enklere måltider på flyene

Den blå moske i Istanbul.
På solsiden av himmelfjellene
Det sies at Himmelfjellene, Tienshan, har en utstrekning som fra Skagen til Paris og Wien. Deler av Tienshan dekker den østlige del av Kasakhstan, omfatter hele Kirgisistan, går i sydøst inn i Kina og i sydvest i Tadsjikistan mot Pamir.
– Vår tur langs Himmelfjellenes solside fører oss over høye pass, ned i dype daler og krysser vide vidder. Ligg lavt, med nesen ned i mosen og gresset, og finn gråhvite edelweiss og himmelblå gentiana. Løft blikket og se Himmelfjellenes snødekte topper som hever seg over grønne koller og dype daler. Dette er deler av Silkeveiens mange traseer som er minst besøkt og minst utviklet for moderne turister. Veiene er ikke gode, de tar ikke store kjøretøyer, så vi vil ha minibusser – og mange stopp for å nyte landet og strekke bena. Bra hoteller i de store byene, enkel og grei innkvartering i “pensjonater” underveis.
Dette er en av de store reisene! Litt ekspedisjon, som krever en sporty innstilling og en forståelse for at uforutsette utfordringer kan komme – og gleder. Vårt vertskap vil fylle våre dager – lange, noen av dem – med opplevelser. Vær med å utforske ruiner av gamle kongedømmer og khanater, og gå langs fine avenyer i storbyer bygget av sovjeterne og gjenreist i vår egen tid: Dushanbe, Bishkek, Almaty. Merk undertonen av «The Great Game» – det store spillet» mellom stormaktene på 1800-tallet – og den dag i dag.
Sentral-Asia er reisegleder med mange fasetter, og vår tur på solsiden av Tienshan Himmelfjellene vil gi mange og sterke inntrykk. Velkommen!
Det er for tiden ingen reiser som er tilgjengelig for bestilling. Turen kan være under planlegging, eller dette kan være en tur som har gått tidligere. Sett deg på liste, så vil du være blant de første som får vite om det dersom turen blir satt opp på nytt.
16 frokoster, 16 lunsjer og 16 middager inkludert
Avreise ved lunsjtid fra Oslo Gardermoen med Turkish Airlines, noen timer transitt i Istanbul, og så nattfly mot øst.
Måltider inkludert: Enklere måltider på flyene
Den blå moske i Istanbul.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst i grålysningen, til sengs til fuglesang. Etter noen timer på øyet er vi klare for å utforske Dushanbe. Sovjeterne og så det selvstendige Tadsjikistan har skapt en moderne storby under snedekkede fjell. Nasjonalmuseet gir en god introduksjon til natur, historie og kunst. Tre mil vest for byen ligger Hissar-festningen. Ikke veldig mye å se, bare porten til festningen overlevde Den rød hærs angrep. Utenfor ligger to madrassaer, koranskoler, den eldste fra femtenhundretallet, og her står et morbærtre med historie, eller legender, helt tilbake til Alis tid, profeten Muhammeds svigersønn. Tilbake i Dushanbe vil vi flanere i byens botaniske have, gamle trær, mer enn 2000 arter fra planteriket – et godt sted for å være sammen med lokale folk.
Panoramautsikt mot Hissar-festningen i Dushanbe, Tadsjikistan
Frokost, lunsj, middag
Vi kjører gjennom Fann-fjellene med et pass der drøyt fem kilometer lange Ansob-tunnelen fører oss gjennom dypt mørke til nytt lys 2700 moh. Nede i dalen på den andre siden følger vi Zerafson-elven. Elvebreddene er frodige og grønne, her og der skimter vi festninger etter sogdianerne, et persisktalende folk som kontrollerte mye av handelen på Silkeveien i flere århundreder rundt Kristi tid. I Penjikent skal vi høre mer om dem, og se rester av deres by fra perioden mellom rundt 400 f.Kr. til 700-tallet etter, da araberne la den i ruiner. Her er funnet veggmalerier som skildrer livet og religionen, og noen av dem kan vi se i museet på stedet, andre så vi i Dushanbe i går.
Fontene og nasjonalbiblioteket i Dushanbe, Tadsjikistan
Frokost, lunsj, middag
Vi begynner dagen med stopp i Sarazm, «stedet der landet begynner», et sted som var bebodd for mer enn 5500 år siden. Grunnmurer etter bybebyggelse er godt bevart, og et lite museum dokumenterer handel med Iran og India. – På UNESCOs verdensarvliste. Vi kjører dypere inn i Fann-fjellene til Haf kul, «sju sjøer», som ligger som et perlebånd, hver med sin farve, og inviterer til små gåturer om man vil. Eller å bare sette seg ende ned og nyte landskapet.
« – Den kinesiske munk Hsuan Tsang på 600-tallet siger om Tien Shan: Disse bjerge strækker seg over tusinder av mil. Der er talrike høje toppe mellem dem. Dalene er dunkle og fulde av avgrunde. Sneen, som har samlet sig på bjergene siden verdens skabelse, har forvandlet sig til isbjerge, som ikke smelter hverken om foråret eller om sommeren. Det går en sterk kold vind, og den rejsende bliver forulempet av drager.
Fra Hans Scherfig: Hos Kirgiserne
De majestetiske Fann-fjellene i Tadsjikistan.
Frokost, lunsj, middag
På morgenen kjører vi østover, langs Zerafson-elven. Dalen er vill og vakker. Veien klatrer opp i Turkestan-fjellene, dramatiske landskaper, til Shakhristan-passet (3378 moh) og så ned gjennom skoger til Fergana-dalen. Underveis besøker vi Istaravshan, i sin tid en viktig skysstasjon på Silkeveien. Alexander den store herjet den, mongolene la den i ruiner, og tsarens tropper på 1800-tallet viste ingen nåde. Men byen har monumenter: En minaret fra Timur Lenks tid, 1400-tallet, viser vei til et kompleks av mausoleer og en moske bygget i tre. Har vi tid til et besøk i basaren også? Khodjent, på bredden av Syr-Darya, er grunnlagt to ganger: Av persernes kongens konge Kyros på 500-tallet f. Kr. og av Alexander den store, et par hundre år senere. Byens festning, et stort areal med voller og vollgraver, utbygget og forsterket gjennom århundreder, måtte imidlertid gi seg for Genghis Khan og hans beleiring. Senere gjenreist og utbygget. Byen har den største basaren i Sentral-Asia, her møter vi smak og behag og hører folk med mange tungemål.
Det gamle mausoleet i Khodjent.
Frokost, lunsj, middag
Vi er i den vestlige delen av Fergana-dalen. På formiddagen forlater vi Tadjikistan og kjører over grensen til Usbekistan. Underveis besøker vi byen Rishtan som er berømt for keramikk. Her er lerjord som er rik på mineraler, vel egnet for keramikkproduksjon. Folk i Rishtan har produsert keramikk i tusen år, byen var et knutepunkt på Silkeveien. Flisene på khanens palass i Khodjent er laget i Rishtan. I sovjet-tiden ble all produksjon statlig, nå er den privat, og keramikk fra Rishtan med intrikate mønstre i blått og grønt er kjent i hele Usbekistan. Vi overnatter i byen Fergana, Nye Margilan, som russerne kalte byen.
Fargerik keramikk i Rishtan
Frokost, lunsj, middag
Tradisjonelle Margilan var en viktig by på Silkeveien, ikke bare som transittpunkt, men også fordi byen selv produserte førsteklasses silke. Det gjør den fortsatt – silkefabrikken Yodgorlik viser oss alle stadier i tradisjonell silkeproduksjon, som de «lærte» av kineserne for lenge siden. Vi begynner med et halvannet hundre år gammelt morbærtre, mat for silkeormer, og følger hele prosessen frem til tepper blir knyttet og silkestoffer blir vevet med ikat-teknikk. Khan atlas, kongelig silke, glitrer!
Vi fortsetter ferden gjennom den vakre Fergana-dalen, et landskap av grønne åser, vidder og dyrket mark. Ved Dostlik krysser vi grensen mellom Usbekistan og Kirgisistan, og når frem til Osh – i tide for en hvil før middag.
Flerfargede tekstilmaterialer i silke som flagrer mot den blå himmelen i Margilan.
Frokost, lunsj, middag
Vi har hele dagen til å utforske Osh – og kanskje få en pust i bakken. Bybildet domineres av en fjellformasjon kalt Salomos trone, et pilegrimssted gjennom århundrer for muslimer som sier at profeten i sin tid forrettet bønner her. Her er flere grotter med kraftfulle stener som sies å gi kvinner fruktbarhet dersom de gnir og gnukker på dem. Ved foten av fjellet ligger Baburs hus, et bønnerom som den lokale lokale gutten Zahiruddin Babur bygde. Her ba han for å få styrke til det livsverk han skapte ved å erobre India og grunnlegge moghul-dynastiet. Osh har selvfølgelig også en farverik basar her i byen hvor kirgisere, tadjiker og usbeker møtes.
Salomos trone i Osh, Kirgisistan
Frokost, lunsj, middag
Turens lengste kjøreetappe, det kan ikke bli annerledes. Landet er øde og tomt. På vei ut mot de store, vide landskapene skal vi besøke Uzgen, en viktig by på gamle silkevei-traseer allerede et par hundreår før Kristus. Her er tre mausoleer fra karakhan-tiden, sist på 1100-tallet. En minaret hever seg 44 m over byen, et fyrtårn i landskapet. Ja nettopp, et fyrtårn som karavanene kunne se på store avstander og manøvrere etter. Veien fører oss gjennom lite befolkede, men desto mer uberørte og vakre, områder. Her er det langt til naboen! En og annen jailoo, sommerbeiter med yurt-leirer. Vi følger veien, over bølgende, grønne landskaper, gjennom fjell og daler, til Toktogul-sjøen, det største vannreservoaret i Sentral-Asia. Mange stopp for å fotografere og strekke bena. Herfra foretar vi en ny oppstigning gjennom Talas Ala-too-fjellene, til Ala Bel-passet (3175 moh). På vei ned møter vi Suusamyr-elven og følger den inn i dalen med samme navn. Her ligger en turistlandsby hvor vi tilbringer natten.
« – Hun stirret lenge mot solnedgangen. Langt der bort, på den andre siden av elven, et eller annet sted ved den kazakhiske steppe, glødet slåttetidens utmattende aftensol som åpningen på en tent bakerovn. Den seilte langsomt ned bak horisonten, mens den farvet de lette skyene på himmelen i et purpurrødt ildskjær og kastet et siste gjenskinn ned på den fiolette steppen, der de dypeste partiene allerede lå hyllet inn i skumringens blålige halvmørke. Dsjamilja så mot solnedgangen med en stille henrykkelse, som sto hun foran en åpenbaring fra eventyret. Ansiktet lyste av ømhet; et barnlig, mykt smil spilte på hennes halvåpne lepper. Og hun vendte seg mot meg ….
Fra Tsjingiz Ajtmatov: Dsjamilja
Vakker utsikt mot Toktogul-sjøen
Frokost, lunsj, middag
Suusamyr er et bra sted å våkne – dalen er frodig og rik, godt for øyet, godt for en liten morgentur til fots. Nye hårnålssvinger fører oss opp i Kirgiz-kjeden, som vi krysser i Too Ashu-passet (3180 moh.). På vei ned til lavere strøk følger vi den mektige Kokomeren-elven. Den roper på utbyggere, og kinesere er i ferd med å følge kallet. Formiddagens kjøretur bringer oss til Kirgisistans hovedstad, Bishkek. Opprinnelig lå her en festning bygget av usbekiske prinser som ville beskytte Silkeveien. Byen ligger i en dal i Tien Shan-fjellene, så på godværsdager er bybildet preget av fjell – og av at byen ble bygget av tsar-tidens russiske arkitekter, med brede bulevarder flankert av vannkanaler, monumentalbygg med marmorfasader, og boligblokker i sovjet-stil. Byen roser seg av sitt ungdommelige folkeliv. Vi skal vandre langs Eke-alleen til et friluftsgalleri for skulptur. Vi skal også se monumentet over Manas, en kirgisisk sagahelt som forente førti stammer til å stå imot arvefienden, uigurene.
På reise i Too Ashuu-passet
Frokost, lunsj, middag
På formiddagen fortsetter vi å utforske Bishkek, tidligere kalt Frunze, etter den sovjetiske general som la store deler av Sentral-Asia inn i Samveldet. Litt ut på dagen kjører vi til Chuy-dalen øst for Bishkek, der vi finner Burana-tårnet, en minaret reist av konger av en turkumen stamme på slutten åttehundretallet. Dette var et landemerke på Silkeveien, et «fyrtårn» for karavanene. Tidens tann har kuttet toppen, men det reiser seg fortsatt 25 meter over landskapet, og har naturligvis sine legender å fortelle. – Herfra opp i Chon-Kemin-dalen, en nasjonalpark som ligger oppunder 2000 meter over havet. Meget variert flora og fauna, inkludert snøleopard, lever i parken, men kan vel være vanskelig å få øye på. – Overnatting i et hyggelig gjestehus.
Burana Tower nær Bishkek, omgitt av vakre omgivelser.
Frokost, lunsj, middag
Vi kjører ut av dalen og langs nordbredden av Issyk Kul-sjøen, verdens nest største fjellsjø. Issyk Kul betyr den varme sjøen. Til tross for dyp på opptil 668 meter og en beliggenhet på over 1600 meter over havets overflate, fryser sjøen ikke om vinteren. Dypt inne i Tienshan var den som en oase for slitne reisende på Silkeveien, og innbyr vår tids reisende til en båttur eller en dukkert.
« – Vores vej går langs Issyk-Kuls nordlige kyst. Vi har øde bjerge til venstre og det blå hav til højre. Man kan ikke se den modsatte kyst, men et stykke over horisonten står en hvid bræmme af skyer, som ikke skifter form og ikke bevæger sig. Det er sneen på bjergkæden Terskei-Alatau, som strækker sig syd om søen. Bjergkæden på vores side hedder Kungei-Alatau. Kungei skal betyde «med ansigtet mot Solen», og Terskei betyder «bortvendt fra Solen».
Fra Hans Scherfig: Hos Kirgiserne
På bredden av sjøen ligger Cholpon Ata, der vi finner en stor slette hvor det er hundrevis av stener med helleristninger, noen fra skyternes tid, halvannet turen år f. Kr., andre langt nyere. På ettermiddagen utforsker vi byen Karakol, opprinnelig Przhevalsk, oppkalt etter den russiske oppdageren Nicholay Przhevalsky som døde her i 1888 mens han forberedte en ekspedisjon til Tibet. Vi skal se hans grav og et museum viet hans minne.
« – Vi kører igen mellem popler på den gamle vej, hvor karavanerne for et par tusind år siden transporterede silke og krydderier fra Kina og Indien til Rom, og hvor røvere og erobrere og utallige folkevandringer har bevæget sig, og hvor de døde i årtusinder er blevet begravet ved vejkanten. Silke-vejen går her gennem et frugtbart landskab. Det er rigeligt vand i floderne og bjerg-bækkene, og det risler i små kanaler ud i merkerne og frugt-plantagerne. Kirgisiens bedste landbrugsjord er i denne østlige del av Issyk-kul-bækkenet, og her tog de første russiske nybyggere land og fordrev de indfødte fra fruktbarheden.
Fra Hans Scherfig: Hos Kirgiserne
Ved bredden av innsjøen Issyk-Kul, Kirgisistan.
Frokost, lunsj, middag
På formiddagen laster vi om til russiske militærkjøretøyer for å utforske Altyn Arashan-kløften, en mil inn i fjellene fra byen Karakol. Plutselig åpner kløften seg og åpenbarer enger av blomster og planter omkranset av tette skoger, og snøkledde Palatka (5260 moh) hever seg over landskapet. Vi skal ikke klatre, men vi skal gå litt for å virkelig å oppleve landet. Vi skal også se både Karakols russisk–ortodokse kirke og moskeen, begge bygget av kineserne som et goodwill-prosjekt på tidlig 1900-tall. Alt er i tre, uten bruk av jernspiker.
Vi besøker også Jety Oguz-kløften, med utrolige fjellformasjoner. Mange legender knytter seg til stedet, og til formasjoner som Det knuste hjerte, og Sju okser.
Altyn Arashan- kløften
Frokost, lunsj, middag
Ikke den store dramatikk i grenseland mellom Kirgisistan og Kasakhstan, og grenseformalitetene er vanligvis enkle. Vel over grensen besøker vi en kløft der elven Charyn gjennom millioner av år har gravd seg gjennom loess, sedimentære bergarter og ned i vulkansk fjell, og skapt noe som sammenlignes med Grand Canyon, men er betraktelig mindre. I det fjerne ser vi Aktau-fjellene der kalksten, sandsten og rød leire skaper underlige formasjoner i mange farver. Vi er nå inne i Altyn Emel nasjonalpark, og finner oss til rette på et familiedrevet gjestehus.
Aktau-fjellene i nasjonalparken Altyn Emel
Frokost, lunsj, middag
Vi begynner dagen med å utforske Altyn Emel, der kazakhene snakker om «de syngende sanddyner». – Ta av skoene, klatre opp på en 150 m høy sanddyne, sett deg nedpå og skli. Sanddynene ligger stille, men når sanden er tørr og kommer i bevegelse, lyder det som et jetfly i lav høyde. Det begynner som en lav brumming og når flere mennesker sklir nedover føler man vibrasjonene og lyden øker i styrke inntil den ligner et tordenvær, sies det.
« – Sidene fjern oldtid har der gået vigtige karavane-veje gennem Himmelbjergenes dale og pas. Folkevandringer og erobrere har fulgt disse veje mellem Europa og Kina og Indien. Kirgisere nævnes for første gang i kinesiske dokumenter to hundrede år før vores tidsregning. Hvornår de er kommet til Himmelbjergene ved man ikke. Herodot skriver om en skytisk samme i det indre af Asien, som «bærer stive, spidse hatte lavet af fast-vævet filt». Vi har set den slags hatte i Frunzes gader.
Fra Hans Sherfig: Hos Kirgiserne
Vi kommer så ut på de store kazakhstanske steppene og når fram Almaty, «Eplenes far», Kasakhstans største by og tidligere hovedstad, en storby med en drøy million innbyggere. Almaty ligger ved foten av Trans-Ili Alatau-fjellene, som danner bakteppe for en ekspansiv storby.
Sanddyner i Altyn Emel nasjonalpark.
Frokost, lunsj, middag
Vi vil se Almaty! Statsmuseet gir oss lærdom om regionens historie, og museet for musikkinstrumenter gir innsikt i lokale musikktradisjoner med moderne high-tech hjelpemidler. Voznesenski-katedralen skal være den eneste katedral i verden som er bygget i tre, og det uten bruk av en eneste spiker eller skrue. Kirken ligger fint i hjertet av byens grønne lunge, Panfilov-parken. Vi skal også besøke et av byens markeder for en smak av det lokale folkelivet. På ettermiddagen kjører vi ut til landsbyen Issyk, der gravhauger fra noen hundre år før Kristus er åpnet og har gitt rike funn fra saka-kulturen, et folk grekerne kalte scytere. De var gode gullsmeder, og det lokale museet har fine smykkesamlinger og kopier av «gullmannen», som er nasjonal-ikon for Kasakhstan. Snødekte fjell hever seg bak uåpnede gravhauger.
Fontene i Almaty.
Frokost, lunsj, middag
For mange er Almaty nærmest synonymt med Medeo, et stadion der norske og andre skøyteløpere satte verdensrekorder. Fra skøytebanen går det gondolbaner opp i fjellene, vi tar et siste farvel med Himmelfjellene, breene og blomstene. Vi skal hilse på en mann som trener jaktfalker dersom han er i byen, og fyller dagen med det vi ennå ikke har sett av Almaty. Vi håper på en liten pust i bakken før middag.
Medeo-banen i Almaty
Flyavgang fra Almaty ved soloppgang, mellomlanding og flyskifte i Istanbul, og ankomst Oslo lufthavn på ettermiddagen.
Måltider inkludert: Enklere måltider på flyene
Kveldsstemning i Almaty.
Avstandsangivelser og kjøretider er estimater, avhengig av «godt og tjenlig vær».
Det er visumplikt til Tadsjikistan og Kasakhstan per juli 2020. Nærmere informasjon om dette vil bli sendt ut.
Overnatting:
4 – 5. juni: Atlas Hotel, Dushanbe
5 – 7. juni: Gjestehus i Penjikent
7 – 8. juni: Khujand Delux Hotel, Khujand
8 – 9. juni: Asia Fergana Hotel, Fergana
9 – 11. juni: Rayan or Classic Hotel, Osh
11 – 12. juni: Baitur Complex, Suusamyr
12 – 13. juni: Plaza eller Park Hotel, Bishkek
13 – 14. juni: Ashu gjestehus, Chon-Chemin
14 – 16. juni Amir Hotel eller Green Yard Hotel
16 – 17. juni: Gjestehus i Altyn Emel
17 – 20. juni: KazZol Hotel, Almaty
Det tas forbehold om nødvendig bytte av hoteller og eventuelle endringer i program – både før avreise og etter at turen har startet.
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom/lugar eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor ETs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkårDet vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Prisen er basert på minimum 15 deltakere. Skulle det bli færre deltakere forbeholder vi oss retten til å kansellere turen eller øke prisen noe. Se forøvrig våre reisevilkår.
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler benyttes til å samle informasjon anonymt, for eksempel til web- og brukerstatistikk. Informasjonen vi innhenter benyttes for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre, til webutvikling samt til markedsføring.