Elvecruise på Volga 4* Moskva – Astrakhan

/ Elvecruise fra Moskva til Volgadeltaet

  • Reis komfortabelt på nyrenoverte MS «Nikolay Chernyshevsky»
  • Spaser på Den røde plass
  • Reis med den verdensberømte metroen i Moskva, prydet med vakre mosaikker og prangende skulpturer
  • Russisk musikk ledsaget av smakfulle blinis, kaviar og vodka ombord!
  • Utflukter som bringer deg nærmere Russlands historie og kultur
  • Gled deg til underholdning og aktiviteter
  • Astrakhan – kaviarens hovedstad
  • Erfaren og trivelig reiseleder fra Escape Travel

Bli med førsteklasseskipet MS «Nikolay Chernyshevsky» på en enestående reise på Volga, Europas lengste elv, og opplev Russland utenfor turiststrømmen. Du blir kjent med russisk historie og kultur, besøker byer med hvert sitt særpregede Kreml og ser historiske minnesmerker som står på UNESCOs verdensarvliste. Cruiset starter i verdensmetropolen Moskva og ender i Astrakhan 100 km fra Det Kaspiske hav. Om bord kan du lytte til foredrag om russisk kultur og historie, språkopplæring, russisk te-seremoni og musikalsk underholdning.

Last ned reiseprogram
  • Pris fra 26 980,-
  • Første tilgjengelige avreisedato 24.09.2019 (1 avreisedatoer)
  • Varighet 14 dager
  • Mange utflukter inkludert
  • Renovert 4*- skip
  • Kun en avgang i 2019
Reiseleder
Elbjørg Haugsdal

Avreiser

  • Avreisedato 24.09.2019
  • Avreisested Oslo Lufthavn
  • Tilgjengelighet Ledig
  • Dager 14 dager
  • Priser fra 26 980,-
Skriv ut

Dag til dag program

Dag 1

Norge – Moskva

Escapes erfarne og hyggelige reiseleder møter på Oslo Lufthavn og reiser med gruppen til Moskva. Transport til skipet for innsjekk, informasjonsmøte og middag.

Vasilijkatedralen
Dag 2

Moskva

Etter frokost står Moskva sentrum og Kreml på programmet. Vi starter med en interessant bussrundtur i denne enorme byen med sine 12 millioner innbyggere, Europas største hovedstad – også kalt «Russlands hjerte».  Siden Sovjetunionens fall har byen gjennomgått en enorm forvandling, og er en blanding av gammelt og ultramoderne. Vi kjører gjennom de berømte avenyene, ser noen av høydepunktene som KGB-bygningen, store skyskrapere, kjente museer, gamle russiske kirker og ikke minst Den røde plass og det kjente varehuset GUM. Det blir også tid til å vandre litt på den berømte paradeplassen. Her troner Vasilijkatedralen med sine fargesprakende, løkformede kupler.
Etter lunsj på en av byen restauranter, skal vi besøke Kreml, byens historiske festningsverk som siden 1147 har spilt en sentral rolle i det gamle Russlands og Sovjetunionens historie, og som i dag er den offisielle residensen til Russlands president, men er sjelden brukt til dette formål. Innenfor Kremlmuren er også flere katedraler og palasser, vi går inn og besøker en av de rikt dekorerte katedralene. Retur til skipet for middag.
Om kvelden kan du blant annet bli med på bussrundtur (tilleggsutflukt) gjennom den opplyste byen, inkludert en reise med Moskvas vakkert dekorerte og berømte metro. 

Dag 3

Moskva

Etter frokost skal vi besøke det statlige Tretjakov-galleriet, museet som ved siden av Eremitasjen i St. Petersburg har verdens største samling av russisk kunst. Vi returnerer til skipet ved lunsjtid. Noen foretrekker kanskje å bli igjen i sentrum og gå rundt på egen hånd, retur med buss fås kjøpt mot tillegg. Andre vil gjerne ta en tur til Moskvas, kanskje mest berømte kloster: Novodevichy (tilleggsutflukt). Et fredelige sted i storbyen, grunnlagt av tsar Vasilij III i 1524. Her kan man beundre religiøs kunst fra 1500-1600 tallet og de praktfulle freskene av kunstneren Dmitry Grigorey. Lunsjpakker fra skipet både for de som ønsker å bli igjen i sentrum og de som drar til klosteret.  Skipet starter seilasen ut fra Moskva om ettermiddagen med kurs for Uglitsj. Etter avgang vil det bli gjennomgang av sikkerhetsrutinene om bord. I kveld tar vi på «finstasen» og møtes til kapteinens velkomstcocktail med presentasjon av besetningen.    

Moskva
Dag 4

Uglitsj

Vi tilbringer dagen om bord til vi ankommer Uglitsj om ettermiddagen. Start gjerne dagen med morgentrim ute på dekk, en god bok, hør et foredrag eller se en film.  Noen er  kanskje nysgjerrig på det russiske språk og blir med på en kort leksjon i russisk mens vi nærmer oss en av de tradisjonsrike byene ved Volga tilhørende Den gyldne ring. Denne betegnelsen blir brukt om den ringen av festningsbyer som i middelalderen ble oppført rundt Moskva som ekstra beskyttelse av hovedstaden. «Gylden» ble lagt til senere på grunn av de kunstneriske og arkitektoniske rikdommene som pryder byene. Den maleriske provinsbyen Uglitsj ble grunnlagt i middelalderen, og fikk sin plass i historien med det uoppklarte drapet på unge tsarevitsj Dmitrij, Ivan den grusommes eneste sønn. Drapet var foranledningen for Boris Godunov maktovertakelse av landet. 100 år etter, fikk tsarene i Romanovdynastiet ideen om å gjøre Dmitrij til helgen og Uglitsj til et mål for pilegrimsreiser. Før middag blir vi med på en guidet byvandring og får se byens Kreml (byborg) og den vakre Dimitrij-kirken, også kalt Blodskirken, som er bygget på stedet der Dmitrij ble drept. Om du får tid, stikk innom en butikk og kjøp et stykke av den lokalproduserte Uglitsj-osten! Vi seiler videre mot Jaroslavl i løpet av kvelden. 

Dag 5

Jaroslavl og Kostroma

Tidlig om morgenen legger skipet til kai i Jaroslavl, en viktig havneby med cirka seks hundre tusen innbyggere. Jaroslavl ble grunnlagt av prins Jaroslavl den vise i 1010, og er en av de eldste og flotteste byene i Den gylne ring. Det gamle sentrumsområdet ble i 2005 tatt med på UNESCOs verdensarvliste. Byrundturen med buss går forbi den vakre Eliaskirken og vi stopper for et besøk i den tidligere guvernørboligen som i dag er et galleri. Deretter blir det tid til å gå litt rundt på egen hånd på det lokale markedet. 

Før lunsj seiler skipet videre mot Kostroma, et av Russlands største kommersielle senter. Vi legger til kai om ettermiddagen, og drar på bussrundtur hvor vi passerer både det vakre Ipatjevskij-klosteret og Trinity-katedralen. Skipet seiler videre om kvelden.

Dag 6

Nizhnij Novgorod

Nizhnij Novgorod ble grunnlagt i 1221 og er et knutepunkt for Russlands vannveier. Elvene Volga og Oka møtes og forener vannveiene fra Kaspihavet, Ural, Sentral-Russland, Kvitsjøen og Østersjøen. I 1932 ble byen omdøpt til Gorkij, etter forfatteren Maxim Gorkij som ble født her i 1868. Under Sovjetregimet var byen forbudt område for utlendinger og fredsprisvinneren Andrej Sakharov satt i eksil her. Nizhnij Novgorod fikk tilbake sitt opprinnelige navn i 1991. På ettermiddagen blir vi med på en byrundtur og ser blant annet byens Kreml, med sine røde mursteinstårn. Etter byrundturen kan de som ønsker bli med på en utflukt (tilleggsutflukt) til byens kunstmuseum. Skipet seiler videre om kvelden.

Dag 7

Tsjeboksary

Tidlig om morgenen legger vi til kai i Tsjeboksary, som ligger ved Tsjeboksary-reservoaret. Tsjeboksary er hovedstaden i den russiske republikken Tsjuvasjia og er en vakker by med nesten en halv million innbyggere. Etter frokost blir det byrundtur i buss. Om ettermiddagen tilbys to utflukter (tilleggsutflukter); et besøk på ølmuseet inkl. smaking eller en tur til byen Josjkar-Ola. Skipet fortsetter mot Kazan om kvelden.

Tradisjonell bakst
Dag 8

Kazan

Idag anløper vi byen Kazan før frokost. Byen ble grunnlagt på 1200-tallet og er i dag hovedstad i delprovinsen Tatarstan ved Kazankas utløp i Volga. Byen er et gammelt handelssenter, der folk fra alle fire verdenshjørner kom for å gjøre forretninger. I byen finner man ortodokse kirker, moskeer, synagoger og en katolske kirke. Byen har cirka 1,2 millioner innbyggere, og er en viktig handels- og industriby med oljeraffineri, kjemisk industri, produksjon av maskiner, tekstiler og skotøy. Byen har også et universitet grunnlagt i 1804, en gren av Det russiske vitenskapsakademi og flere høyskoler. Etter frokost tar vi en rundtur med buss og lokalguide. Vi ser blant annet byens Kreml, opprinnelig en tatarfestning som ble delvis ødelagt av Ivan den grusomme.  Her ligger domkirken fra 1552, regjeringsbygningen og det 77 meter høye Sjumbekatårnet. Etter byrunden kjører vi tilbake til skipet og forlater Kazan ved lunsjtider med kurs mot Samara. I dag seiler vi hele ettermiddagen, og det tilbys mange forskjellige aktiviteter om bord. Kapteinen inviterer blant annet til brobesøk, de som ønsker kan lære litt russisk språk og russiske sanger før det igjen blir tid for middag og påfølgende hyggelig samling.

Dag 9

Samara

Etter frokost legger vi til kai i Samara, som er den 6. største byen i Russland med over 1,1 million innbyggere. Samara er en betydelig industriby med rike oljekilder i nærheten. Den kalles gjerne «det andre Baku», og fra Samara går en viktig oljeledning til Øst-Europa. I tillegg til oljeraffinerier og petrokjemiske anlegg, produseres det fly, lokomotiver, jernbanevogner og landbruksmaskiner i Samara. Den store Samaradammen nær byen, er en av verdens største kunstige innsjøer. Samara ble grunnlagt i 1586, og het i perioden 1935- 1991 Kujbysjev etter Stalins nære medarbeider Valerian Kujbysjev. Byen ble tidlig et viktig handelssenter og gikk sterkt frem etter byggingen av jernbane til Sibir i 1896 og til Tasjkent i 1906. Under 2. verdenskrig var byen midlertidig regjeringssete, da Moskva var truet av tyskernes fremstøt. Vi skal på byrundtur i Samara, og etterpå kan man være med på en utflukt til Stalins bunker (tilleggsutflukt). Da tyskerne invaderte Sovjetunionen i 1941, rykket de raskt mot Moskva. Det ble besluttet at den sovjetiske regjeringen skulle evakuere til Kujbysjev (Samara) og flytte inn i en bunker, hermetisk lukket, nesten 40 meter under bakken. Bunkeren ble bygd som en kopi av Stalins bunker i Moskva. Om ettermiddag setter vi kursen for Saratov. Det blir også denne ettermiddagen muligheter til å være med på ulike aktiviteter om bord før vi møtes til middag.

Dag 10

Saratov

Ved frokosttid ankommer vi storbyen Saratov, hvor vi skal på en byrundtur. Saratov ble en viktig og moderne havneby på 1800-tallet, og utviklet seg til en industriby etter at jernbanen, som knyttet byen til Moskva, var ferdigstilt i 1870. Under sovjettiden og frem til 1991 var Saratov en «lukket by» – forbudt for utlendinger på grunn av produksjonen av militærfly som foregikk her. Saratov-regionen er rik, ikke bare på naturressurser og industrielle ressurser. Regionen er også kjent som et av de største kulturelle og vitenskapelige sentrene i Russland. Cruiset fortsetter tidlig om ettermiddagen mot Volgograd, og etter lunsj nyter vi en rolig ettermiddag om bord. Delta på noen av aktivitetene som tilbys eller finn en stol på soldekket og nyt utsikten til elven og landskapet vi passerer. I ettermiddag kan dere også lære hvordan man dekorerer de fargerike matryoshkadukkene (tilleggsutflukt).

Saratov
Dag 11

Volgograd

Millionbyen Volgograd het opprinnelig Tsaritsyn, men ble omdøpt til Stalingrad i 1925. Under annen verdenskrig ble byen kjent for slaget ved Stalingrad, regnet som et av krigens blodigste. Slaget ved Stalingrad var et viktig vendepunkt, og fikk stor militær og politisk betydning. Byen ble totalt ødelagt under krigen. Etter at det sovjetiske regimet fordømte Stalins forbrytelser, endret byen navn til Volgograd (Volga by) i 1961. Etter frokost skal vi på en byrundtur hvor vi blant annet får se den store Moderland-statuen på Mamajev-høyden, Russlands seierssymbol. Statuen er 52 meter høy og støpt i betong. De 200 trappetrinnene opp til statuen symboliserer de 200 dagene slaget varte. Om ettermiddagen tilbys en utflukt til museet som er viet «Slaget om Stalingrad» (tilleggsutflukt). Cruiset fortsetter om kvelden med kurs for Astrakhan.

Mamayev Hill
Dag 12

Om bord

I dag tilbringer vi hele dagen om bord. Når vi seiler på dagtid mellom to havner tilbys det mange ulike aktiviteter, blant annet russisk språk- og sangkurs og danse-leksjoner. Gruppen samles også til informasjonsmøte om vårt siste anløp på denne turen: Astrakhan. Delta på det du ønsker eller finn deg en god stol og slapp av på soldekket eller i salongen. I kveld pynter vi oss og deltar på «Kapteinens middag». Etter middag samles vi i baren og lar oss underholde av ulike opptredener. 

Dag 13

Astrakhan

Astrakhan ligger i det fruktbare Volgadeltaet, 100 kilometer nord for Kaspihavet. På 1600-tallet var byen en viktig russisk innfallsport mot Orienten. Handelsmenn fra Armenia, Persia og India bosatte seg her og ga byen en multinasjonal atmosfære. I dag er de særlig kjent for kaviarproduksjon, samt sine astrakhanskinn (lammeskinn). Byens Kreml ble oppført mellom 1580 og 1620, og to store katedraler ble bygget på 1700-tallet. Sentrum av Astrakhan er ellers preget av sovjettidens byggestil, med høyhus av betong. Om morgenen skal vi på byrundtur og besøker blant annet Kreml. Etter sightseeingen er det anledning til å besøke byens kunstgalleri (tilleggsutflukt).  På ettermiddagen eller tidlig om morgenen arrangeres det en utflukt til Volgadeltaet (tilleggsutflukt). Volgadeltaet består av ca 500 kanaler og små elver, og størsteparten fryser i tre måneder hvert år. Her finner man et særpreget og verdifullt økosystem med arter som pelikaner, flamingoer og lotusrot. Skipet ligger i Astrakhan over natten.

Astrakhan
Dag 14

Astrakhan-Norge

Det blir tidlig utsjekk fra skipet, og vi får med frokostpakker på bussturen ut mot flyplassen. Med gode minner og opplevelser fra denne eventyrlige reisen flyr vi tilbake til Gardermoen, og lander på ettermiddagen.

Reisebetingelser

Dag Sted Inkludert utflukt Valgfri utflukt
1 Moskva
2 Moskva Byrundtur til fots og med buss Moskva by night + metro
3 Moskva Tretjakov galleriet Busstransfer fra byen til skipet eller Novodevichy klosteret
4 Uglitsj Byvandring
5 Jaroslavl Kostroma Byrundtur til fots og med buss
6 NizhnyNovgorod Byrundtur til fots og med buss Besøk i det lokale kunstgalleriet
7 Tsjeboksary Byrundtur med buss Ølmuseet m/smaking eller tur til Joshkar-Ola
8 Kazan Byrundtur med buss
9 Samara Byrundtur med buss Besøk i Stalinbunkeren
10 Saratov Byrundtur med buss Kurs i dekorasjon av matryoshkadukker
11 Volgograd Byrundtur med buss Besøk i panoramamuseet «Stalingrad battle»
12 Om bord
13 Astrakhan Byrundtur med buss Besøk i kunstgalleri eller tur til Volgadeltaet
14 Astrakhan

 

SKIPET
MS Nikolay Chernyshevsky (4*+)
Rederi Vodohod
Byggeår 1981 (renovert 2017/2018)
Lengde 125 m
Antall dekk 5
Passasjerer 254

Våre lugarer er fordelt på de tre øvre dekk (hoved-midt- og øvre dekk) og er alle utvendige med vindu som kan åpnes. Unntaket er en 3-sengslugar som ligger på nedre dekk, utvendig med ko-øyne som ikke kan åpnes. Lugarene har flislagt bad med dusj og hårføner, aircondition, kjøleskap, safe og TV med internasjonale kanaler. Gratis wi-fi er tilgjengelig i fellesområdene, noe ustabilt, i enkelte områder ingen dekning. Fellesområdene består av 2 restauranter, konferanserom m/bar, soldekk og 2 barer. Om bord finnes også strykerom, sauna, et lite trimrom og souvenirbutikk. Det er lege om bord, muligheter for massasje, samt frisør. Twin-lugarene på midtdekk og øvre dekk (10 m2) har to enkeltsenger, det har også deluxe lugarene på hoveddekk (13 m2). Deluxe lugarene på midtdekk (13-15 m2) har enten 2 separate senger eller 2 senger som kan settes sammen. Deluxe lugarene på øvre dekk (15 m2) har to enkeltsenger som kan settes sammen til en dobbeltseng. Juniorsuitene på midtdekk (23,5  m2) har dobbeltseng og sittegruppe.
PS! Enelugarene har ikke nyrenovert bad. 2-roms suitene på midtdekk er heller ikke renovert. Strømstyrken ombord er 220 volt.

PRISEN INKLUDERER

  • Fly Oslo-Moskva/Astrakhan-Moskva-Oslo (pris fra andre byer i Norge på forespørsel)
  • Transport mellom flyplass og skip
  • 13 netters cruise på valgt dekk
  • Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag
  • Kaffe og te til alle måltidene om bord
  • Ett glass drikke til middag (vin/øl/minralvann/juice)
  • Kaffe-/testasjon ombord
  • Utflukter og aktiviteter iht. program
  • Audioguide på alle utflukter
  • Foredrag og underholdning om bord
  • Kapteinens velkomstcocktail
  • Norsk reiseleder

PRISEN INKLUDERER IKKE

  • Drikkevarer utover det som er nevnt over
  • Valgfrie utflukter nevnt i programmet
  • Tips til besetningen om bord
  • Tips til lokale guider og sjåfører
  • Visum til Russland
  • Avbestillings- og reiseforsikring

PASS OG VISUM
Det kreves visum for reise til Russland. Vi samarbeider med Visumservice som tar seg av søknadsprosessen.
For mer informasjon, gå inn på nettside: www.visumservice.no/escapetravel157985

Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minimum seks måneder etter hjemreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Escape Travel er ikke erstatningsansvarlig for passasjerer som ikke har dette i orden.

TIPS
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets anbefaling er cirka syv euro pr. person pr. dag til besetningen om bord. I tillegg er det vanlig å tipse cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. På utfluktene går man ofte over lengre avstander, både i trapper og på ujevne underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje.
Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip ved siden av hverandre. Det er ikke heis ombord. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser.