Blogg

Publisert: 18. juni 2024

Elvecruise i Provence – mellom lavendelåkre og steinbyer

Jeg hadde et Marilyn Monroe-øyeblikk i en lavendelåker, forelsket meg i en gammel by og blitt skjemt bort så grundig at det nesten ble krise å komme hjem.

Å seile gjennom Provence i juni – det høres jo ut som en drøm. Sammen med mannen min, Mats, var jeg på en ukes elvecruise på Rhône og Saône i Sør-Frankrike med elvecruiserederiet VIVA Cruises, og det bød både på overraskelser og makeløse opplevelser.

Elvecruise på Rhône i Provence.

Første gang på elvecruise – litt spent på reisen.

Vi har fransk balkong på lugaren, så her kan vi nyte seilingen.

En landkrabbe går om bord

Dette var vårt første elvecruise, og siden det var en helt ukjent reiseform for oss, visste vi ikke helt hva vi gikk til. Jeg var litt spent, siden jeg er en skikkelig pyse på vannet, men det var det ingen grunn til! Elvecruise er en nydelig måte å reise på, og ikke minst ble vi tatt godt imot av verdens blideste crew. Kunne ikke fått en hyggeligere start!

Elvecruise på Rhône i Provence.

Cruisedirektøren Stefan Zinkgraf gjorde virkelig cruiset vårt ekstra bra!

En liten dupp i bassenget på dekk gir luksusfølelsen.

Flott skip, fantastiske folk

Skipet MS Voyage tar maks 152 passasjerer og har 36 ansatte om bord. Og hvilke ansatte! Jeg skal komme tilbake til dem. Men først: Skipet har blant annet et stort og koselig loungeområde, en fransk bistro og vinbar og restauranten Riverside.

Skipet var fint og nytt, føltes veldig trygt og hadde delikate interiørvalg. Vi bodde på en 19 kvm lugar, og hadde sjøen og naturen tett på med fransk balkong – en visuell reiseform. Sengen var god å ligge i, og her kunne man nyte utsikten med en god bok eller bare litt tid for seg selv.

På dekk var det både sofagrupper, cafesett, boblebad og solsenger for late soldager, eller man ville følge med på utsikten når vi kom til disse eventyrlige slusene. Det var til og med et lite golfområde på dekk for dem som ønsket det. Et velværesenter med badstue og steambad kunne nytes på nedre dekk, noe vi aldri rakk å prøve.

«Vi har reist mye, men har aldri opplevd en service som var så genuin og ekte som her.»

Service til å bli rørt av

Servicen om bord var 5 stjerner, og helt fantastisk. Helt fra toppen til bunnlinjen var alt suverent. Cruisedirektøren Stefan Zinkgraf pratet med oss, smilte og var så behjelpelig under hele turen. Vi kunne også se at han daglig tok runder, satte seg naturlig ned med de som satt alene og passet på at alle hadde en god dag. Det var faktisk ganske rørende, snakk om å ha rett mann på rett sted.

Crewet og servitører var så herlige, vi ble rett og slett glad i dem. De gjorde hver dag helt fantastisk, en unik service – de var dyktige i sine fag og var gode menneskekjennere.

Fra hvite duker til matkrise

Men altså – det kanskje aller beste var jo maten. Jeg har hatt matkrise etter at vi kom hjem! På skipet var alt inkludert, det var stor fleksibilitet i henhold til måltider – og det var helt genialt.

Den ene deilige retten etter den andre trillet inn på bordet med nøye valgt vin ut fra vindistriktene vi seilte gjennom. Det var så stemningsfylt å spise måltider mens skipet seilte, og utsikten forandret seg.

Det var fantastiske desserter og mye god snacks til kvelden. Det stod alltid tilgjengelig mat, så her gikk man ikke sulten til sengs. Det var «high tea» en gang i løpet av uken, og da var kapteinen, direktører, chef og crew alle til stede. Alle var pent kledd og flygelet satte stemningen, som det ofte gjorde hver kveld.

Elvecruise på Rhône i Provence.

En nydelig, fransk frokost mens lanskapet i Provence glir forbi.

Ettermiddagssnacks - ikke rart vi savner dette når vi kommer hjem.

Hester og flamingoer

Vi var på tre utflukter i løpet av cruiset, og det var virkelig høydepunkter – neste gang vil jeg være med på enda flere. Første utflukt var til våtmarksområdet Camargue, sør for byen Arles. Her fikk vi se hvite hester, okser, ulike fuglearter (tenk, over 400 ulike fuglearter i dette området) og de fascinerende flamingoene. Gøy å høre og se hvite flamingoer, og at jo mer kreatin (skalldyr) de spiste, jo mer rosa ble de i løpet av sesongen.

Vi stoppet ulike steder med buss for å se dyrene, men holdt de på avstand for å gi dem fred. Fantastisk tur. Videre dro vi til strandbyen St. Maries-De-La-Mer. Her var det marked med frukt, grønnsaker, oster, oliven, lavendel, krydder og klær. Byen var pittoresk og sjarmerende med egen strandlinje.

Elvecruise på Rhône i Provence.

Jeg har et Marilyn-øyeblikk i lavendelåkeren.

Elvecruise på Rhöne i Provence

Nydelig med en lavendelis!

Er vi i en fransk komedie?

På neste utflukt besøkte vi et pittoresk lavendelmuseum med en vakker lavendelåker i Viviers. Lavendelblomsten er i full blomst i midten av juni, så litt tidlig for full blomstring ennå, men en stor opplevelse. Jeg hadde pyntet meg med hvit kjole, og siden jeg har drømt om å danse og bli båret gjennom en lavendelåker i åresvis, måtte det jo gjennomføres.

«Før vi gikk, tok vinden hele kjolen opp og et Marilyn Monroe-øyeblikk ble et faktum. Alle klappet igjen, og en fransk herre med bart og sigar i 80-årsalderen med sixpence på snei sendte et smellkyss.»

Da min Mats bar meg i hvit kjole i lavendelåkeren, begynte alle å ta bilder og det var umulig å forklare på fransk at vi ikke giftet oss. Så vi levde på bølgen, takket for alle gratulasjoner og humret med lavendel-is i hånda. Før vi gikk, tok vinden hele kjolen opp og et Marilyn Monroe-øyeblikk ble et faktum. Alle klappet igjen, og en fransk herre med bart og sigar i 80-årsalderen med sixpence på snei sendte et smellkyss. Ikke bare trodde de vi var gift, men vinden gjorde sitt ytterste for å underholde også.

Og jammen så vi ikke en blå lavendelåker i full blomst lenger ned i dalen, sukk, for en dag – som en fransk, rar komedie.

Slott og vin

Etter en natt på cruiset med god mat, var neste stopp Macon. Før vi ble hentet med buss, rakk vi en liten titt innom den skjønne byen. Turen gikk til det kjente klosteret Cluny, som er et av de mest prestisjefylte klostrene i Europa, før det ble plyndret under den franske revolusjonen. Det var som om man kunne kjenne historiske vinder, et flott skue.

Vi fikk også oppleve det vakre slottet og vingården Pierreclos, det anbefales på det sterkeste. Herlig vinsmaking, vakkert slott, nyyydelige vingårder og her rakk jeg jommen meg en tur ut mellom vinrankene. For et sted!

Byen som traff meg i hjertet

I tillegg til utfluktene var det et par byer som virkelig traff meg midt i hjertet. Avignon blir også kalt «perlen i Rhône» – og dette var virkelig en perle! Vi ble helt starstruck. Her yret det av liv, det var pittoreskt og autentisk – akkurat som vi drømte at en fransk småby skulle være. Jeg ville ikke dra fra Avignon, byen traff meg rett i hjertet.

Høytidsstemning i Lyon

Et annet nydelig minne er det vi opplevde i Lyon. Frankrikes tredje største by regnes som en av Frankrikes mathovedsteder, og byen er i to deler av eleven Rhône, hvor den ene delen er pittoresk med smale sjarmerende gater, trange smug og middelalder preg. Den nye delen er mer moderne. med restauranter, butikker og brede bulevarder. Midt i alt dette sildrer eleven Rhône, som vi cruiser oss gjennom.

Vi tok taubanen opp til basilikaen i Lyon, som er kjent for sin fantastiske arkitektur og panoramautsikt. I basilikaen kom vi til en messe med et vakkert barnekor som sang fransk liturgi med sakrale stemmer og vakre øyne, her rant det nok en tåre både hos meg og Mats. Det var vakkert, og vi kjente på en ordentlig høytidsstemning.

Elvecruise igjen? Definitivt!

Noe av det som virkelig overrasket oss, var hvor romslig skipet var. Vi var spente på om det kom til å føles altfor tett på andre mennesker, men det føltes veldig avslappende.

Vi ble også helt målbundet av servicen og kvaliteten på hele oppholdet fra start til slutt. Kofferten ble båret til rommet, og fra første sekund var man i en egen verden av velvære, gastronomiske matretter, pittoreske byer og naturopplevelser på nært hold.

Hva som var aller best? All inclusive, maten, vinen, de ansatte og utfluktene. Det blir jo egentlig alt! Jeg anbefaler absolutt elvecruise – også for landkrabber.