Middag
Vi ankommer Dubrovnik på morgenen. Her møter vi reiseleder Sonja og reiser til hotellet vårt for innsjekk. Vi skal bo de fire neste nettene på Hotel Adria, på høydene som ser over Dubrovnik og havnen Gruž.
Nyhet!
En smak av nabolandene Kroatia og Montenegro hvor byer med historie og kultur møter frodige nasjonalparker og fjelltopper med havutsikt. Turen starter med middelaldersjarm i Dubrovnik - hvor vi utforsker fjellene og øyene utenfor byen. I Montenegro, kanskje enda mer uoppdaget for mange, venter naturskjønn og rå natur. På denne reisen møtes Balkan og Middelhavet, og byr oss på en herlig tidlig sommertur med fjellsko på beina.
🍇🥾 Maten, vinen, sjarmen og gjestfriheten gjør dette til en uforglemmelig aktiv reise ved Adriaterhavet!
Direktefly
Med vinsmaking
Opplev to land
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Sonja Kotur Lovrekovic
7 frokoster, 4 lunsjer og 7 middager inkludert
Middag
Vi ankommer Dubrovnik på morgenen. Her møter vi reiseleder Sonja og reiser til hotellet vårt for innsjekk. Vi skal bo de fire neste nettene på Hotel Adria, på høydene som ser over Dubrovnik og havnen Gruž.
Frokost, lunsj, middag
12 km
6-7 t
Etter frokost på hotellet starter dagens tur rett fra hotellet. Stien tar oss til fjellet Srd som ligger på 412 moh. Fjellet har fått navnet sitt fra byens tidligere skytsengel; Sergius. Stien er gruslagt og tar oss til topps hvor vi kan nyte utsikten over Dubrovniks gamleby og Elafiti-øyene. Vi tar en pause på toppen før vi går ned til gamlebyen, hvor lunsj og guidet rundtur venter oss. Kanskje er det stemning for en dukkert i Adriaterhavet? Vi besøker den antikke forsvarsmuren som omkranser byen, og returnerer deretter tilbake til hotellet for litt hvile og middag.
Frokost, lunsj, middag
16 km
6-7 t
Vi spiser en god frokost før vi tar beina fatt ned til havnen. Her venter en katamaran ferge på oss, og skal ta oss over til øya Mljet. Overfarten tar ca 1,5 t. Når vi går i land starter vi fotturen vår fra havna og sirkler rundt innsjøen Veliko Jezero. Vi går stort sett på grussti, men litt ulent terreng må påberegnes. Underveis kan vi gjøre badestopp, og nyte omgivelsene. Mljet er en av de grønneste øyene i den kroatiske skjærgården, kjent for fredelig atmosfære og rik flora og fauna. Etter oppdagelsesferd her ute, tar vi hurtigbåt tilbake til Dubrovnik.
Frokost, lunsj, middag
7 km
+/- 650 m
4 t
Etter frokost busser vi sørover mot Konvale. Denne regionen, hvor Kroatia grenser mot Bosnia og Montenegro, er kjent for sine vakre fjell, flotte strender og bugnende vinmarker - midt i blinken for oss! Her tar vi fatt på fin grussti via den lille byen Obod. Noen bratte partier på sti tar oss til Konvales høyeste; Strazisce (701 moh). Utsikten er til å dåne av, med god sikt over den dalmatiske kysten. På klarværsdager ser vi kanskje helt over til nabolandene. Vi hentes like nedenfor utsiktspunktet, og busses videre til neste stopp; en vingård hvor lett lunsj og lokal vin serveres.
Frokost, middag
Etter frokost sier vi farvel til Kroatia, og setter kursen mot nabolandet Montenegro. Vi kjører omtrent 1,5 t før vi ankommer byen Igalo. Igalo er en sjarmerende kystby i Kotorbukta like ved grensen til Kroatia, og er kjent for sine medisinske kilder, rolige atmosfære og flotte beliggenhet ved Adriaterhavet. Det blir litt tid til å bli kjent i byen, og til å utforske noen av de hyggelige spisestedene nede ved havnen. Lunsj på egenhånd før vi sjekker inn på hotellet vårt Hotel Palmon Bay - hvor vi skal bo de siste 3 nettene. I ettermiddag besøker vi nabobyen Herceg Novi - en perle på Montenegros riviera, en by rik på historie og arkitektur, fjell og botaniske hager. Vi besøker byens gamle torg og nyter utsikten over Kotorbukta. vel tilbake på hotellet møtes vi til middag.
Frokost, lunsj, middag
9 km
+/- 450 m
Vi skal besøke det høyeste fjellet i Orjen-massivet, som ligger i Dinariske Alpene ved kysten i det sørvestlige Montenegro. Fjellområdet er kjent for sitt unike karstformasjoner og biologiske mangfold. Etter en liten kjøretur starter vi turen oppover i fjellkledd landsskap, før området åpner seg opp og utsikten møter oss. Vi nyter synet av kysten og de små landsbyene under oss mens vi spiser lunsj, før vi vender tilbake samme vei.
Frokost, middag
Dagen i dag står til fri diposisjon! Kanskje du vil hvile beina på torget, etter gårsdagen fjelltur. Eller kanskje du vil bruke dagen nede ved vannet, eller dra på oppdagelsesferd til Kotor by? Reiseleder er behjelpelig med tips til aktiviteter. Vi møtes til siste felles middag på en hyggelig restaurant i kveld.
Frokost
Etter frokost reiser vi til flyplassen i Kroatia, hvor vi tar farvel med reiseleder Sonja. Fly tilbake til Oslo, med ankomst på tidlig ettermiddag.
Fotturene er varierte, og vi går på ulikt underlag hele uken. Det kan være hardt underlag både i fjellene og på brosteinen i byene. Vi går også på sti, grusvei og litt rullestein. Gode sko med godt grep er gull verdt! Beskrivelse av distanser og stigning finnes i dag-for-dag programmet.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. Her har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen.
✔️Vaksiner og helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 27. mai 2024.
Prisen er basert på minimum 15 deltakere. Skulle det bli færre deltakere forbeholder vi oss retten til å kansellere turen eller øke prisen noe. Se forøvrig våre reisevilkår.
Deltakelse foregår på eget ansvar. Dette elementet er mer fremtredende på en aktiv ferie enn på de fleste pakkereiser. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege om man er i god nok form/har god nok helse til å delta på reisen. Det vises for øvrig til informasjon om vanskelighetsgrad for hver tur. Les derfor programmet nøye og kontakt oss gjerne om du har spørsmål knyttet til dette. Deltaker plikter å følge de instrukser, anvisninger og pålegg som turlederne og guidene gir på reisen.
Vi har deltakere i alle aldre på våre aktive turer. Har dufylt 75 årskal du på aktiv ferie i Norge og Europa senest 65 dager før avreise, fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre den aktuelle turen (for aktiv ferie utenfor Europa gjelder samme krav, men fra fylte 70 år).
Bekreftelsen skal inneholde:
Vær oppmerksom på at bekreftelsen ikke skal inneholde sensitive personopplysninger eller personnummer. Bekreftelsen skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra avreisedato. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra legen og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en vanlig avbestilling. Bekreftelsen sendes til post@escape.no. Se forøvrig våre Reisevilkår.
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom/lugar eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor ETs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her
Reisevilkår oppdatert 13. november 2023
For innreise til Montenegro kreves norsk pass (nødpass aksepteres også) eller nasjonalt ID-kort med reiserett. Passet må være gyldig i minst tre måneder fra planlagt utreise fra Montenegro. Kroatia er en del av Schengen.