Nyhet! Kanalcruise fra Göteborg til Stockholm

Den klassiske reisen på Göta kanal

Gøta kanal

En reise med de historiske Göta kanal-båtene er som å tre inn i en annen verden der opplevelser, avslapning, god mat og det sosiale livet om bord plasseres i høysetet. Den viktigste delen av cruiset er den spesielle atmosfæren om bord. Seilingsruten går fra kyst til kyst, fra Göteborg til Stockholm, som et blått bånd gjennom hjertet av Sverige.

Mellom Sveriges to største byer seiler du på én elv, tre kanaler, over åtte innsjøer og gjennom 58 sluser som til sammen løfter båten 91 meter over havet - og ned igjen.

Det var statsråden Baltzar von Platen som startet byggingen av Göta Kanal i 1810. Og den er et mektig syn; av strekningen på 190 kilometer er 87 av dem håndgravd – av 58.000 soldater som brukte over 20 år på arbeidet! Navnet skriver seg fra området kanalen går gjennom, Götaland.

Helpensjon ombord

Utflukter inkludert

Høydepunkter

Avreiser

10.06.2022
5 dager

Ledige plasser

Fra kr 17.980,-

Fra: Oslo Sentralstasjon

Med: Elbjørg Haugsdal

18.08.2022
5 dager

Ledige plasser

Fra kr 17.980,-

Fra: Oslo Sentralstasjon

Program

4 frokoster, 4 lunsjer og 3 middager inkludert

båt, kanal

M/S Juno

Rederi: AB Götakanal
Byggeår: 1874
Lengde: 31,5 m
Antall dekk: 3
Passasjerer 58

M/S Juno er verdens eldste registrerte cruisefartøy og ble bygget allerede i 1874 ved Motala Werkstad. Skroget til M/S Juno var først svartmalt med en hvit stripe, hun hadde en lang, smal skorstein, og skroget hadde firkantede ventiler. Det var bare én passasjerlugar, og den lå på øverste dekk. I 1904 gjennomgikk fartøyet en omfattende ombygging ved Motala Werkstad. I 1956 ble dampmaskinen erstattet av to dieselmotorer. M/S Juno fikk sitt nåværende utseende i 1963. I 2004 ble M/S Juno fredet, noe som betyr at svenske statens maritime museer anser at hun har kulturhistorisk verdi.

Restauranten ligger på mellomdekket (shelterdekk), og på øvre dekk (brodekket) finner vi det overbygde akterdekket som er det perfekte stedet for å slappe av og nyte landskapet som flyter forbi. Samtlige lugarer, salongen og restauranten ble renovert i 2003–2004. Lugarene er små og har kun håndvask. De fleste har køyesenger. Restaureringen er utført med tanke på å bevare den rette atmosfæren om bord på skipet, og rederiet har vært svært nøye med at interiøret harmonerer med skipets alder og historikk. Det er ikke radio eller TV om bord. Takhøyden om bord er lavere enn standardhøyde.

Dusj og toalett
Lugarene har ikke privat toalett og dusj; felles dusjer og toaletter finnes på hvert dekk. De ligger i nær tilknytning til lugarene. Besetningen vasker toalettene flere ganger om dagen, og er meget nøye på at både toaletter og dusjer skal være rene og ryddige til enhver tid.

Praktisk informasjon og reisevilkår

Dette er inkludert

  • Bussreise Oslo–Gøteborg
  • Flyreise Stockholm–Oslo (direktefly)
  • Flyskatter og havneavgifter
  • En natt på hotell i Gøteborg inkludert frokost
  • Tre netters cruise i valgt kategori
  • Helpensjon om bord fra frokost andre dag til lunsj siste dag
  • Omvisning på Karlsborg festning
  • Transport fra skipet til flyplassen
  • Svensktalende lokalguider om bord
  • Reiseleder fra Escape Travel ved minimum 20 personer

Dette er ikke inkludert

  • Måltider utover de som er nevnt
  • Drikkevarer
  • Tips til besetningen om bord
  • Tips til lokale guider
  • Avbestillings- og reiseforsikring

TIPS
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets gir ingen anbefaling, men informerer om at tipsen fordeles likt på mannskapet om bord.

VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede og få skip har handikapp lugarer og heis. Enkelte rederiet tillater heller ikke gjester å ha med gåstoler og rullestoler, av hensyn til sikkerhet.

Den reisende må være i tilstrekkelig god fysisk form og ellers skikket til å kunne delta på reisen. Det er på de fleste utfluktene mye vandring og det forventes at du kan følge gruppen i vanlig tempo. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje, det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette. Om bord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. I flere havner er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre – fire skip ved siden av hverandre. For å komme i land må man gå gjennom/over de andre skipene.

Informasjon om flyselskap, tidspunkt og klokkeslett i programmet er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene. Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet/Escape Travel seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.