Seil mellom Göteborg og Stockholm
Publisert: 22. juli 2021
Göta kanal – kanalcruise hos söta bror
Som et blått bånd går vannveiene gjennom hjertet av Sverige, og du kan oppleve vårt vakre naboland i sommerskrud mens vi seiler på én elv, tre kanaler, over åtte innsjøer og gjennom 58 sluser!
Tilbake i tid
Endelig er den tilbake på programmet: Göta kanal – eller «Sveriges Blåa Band» som den også blir kalt på folkemunne.
«Bandet» som strekker seg fra Skagerak til Østersjøen er en unik seilas. Vi blir sendt tilbake til begynnelsen av 1800-tallet, hvor det meste av byggingen foregikk med hakke, spade og håndmakt. Lenge før den tid – ja i Gustav Vasas tid var det planer om å bygge en vannvei gjennom landet for å unngå tvungen toll og avgifter fra Øresund-tollen og Hansaene.
Men nå er det vi som får muligheten til å seile på kanalen som binder disse to sjøer sammen.
Jeg storgleder meg!
Seilasen går gjennom kanaler og naturlige innsjøer. Kan jo nevne den tredje største etter Ladoga og Onega – nemlig Väneren, og så Vätteren.
I Trollhättan skal vi besøke Kanalmuseet og få med historien om dette byggverket. På Karlsborg festning hører vi mer om Baltazar von Platen, som fikk æren av å bygge kanalen sammen med 58 000 soldater. På østsiden av Vätteren besøker vi byen Motala som hvor graven til Baltazar von Platen finnes og Sveriges første mekaniske verksted ligger. Her ble vår egen Skibladner bygget i 1856.
Høydepunktene står i kø, liksom slusene – og det er hele 58 av dem. Men de mest spektakulære er vel Berg Sluser hvor vi sluser 40 meter ned fra Vättaren til innsjøen Roxen.
Jeg har seilt på Göta kanal tidligere og storgleder meg til igjen å ta dere med dit igjen.
Historisk skip med lange tradisjoner
Det er en riktig så gammel og ærverdig dame av et skip vi skal seile med – M/S Juno ble bygget allerede i 1874, så hun fyller hele 147 år i år!
Opprinnelig var hun svartmalt med en hvit stripe, med en lang, smal skorstein, og det var bare én passasjerlugar som lå på øverste dekk. I 1904 ble skipet bygd om, og i 1956 ble dampmaskinen erstattet av to dieselmotorer. I 1963 fikk hun sitt nåværende utseende, og i 2004 ble hun fredet.
På mellomdekket ligger restauranten hvor du kan spise lekre måltider i elegante omgivelser, og på øvre dekk finner du det overbygde akterdekket hvor du kan sitte og bare nyte.
Lugarer, salong og restauranten ble renovert i 2003- 2004. Lugarene er sjarmerende, men små – og har kun håndvask. De ble restaurert med tanke på å beholde atmosfæren på skipet og bevare det opprinnelige, så dette er også en liten tidsreise! Det er felles dusj og toaletter på hvert dekk, og her er det ryddig og rent til enhver tid.
Skuta i åkeren
«Skuta i åkeren» kan reisen også kalles da vi mange steder er så nære land at vi kan gå langs med. Det som gjør meg så fascinert er stemningen, nostalgien, susen fra storhetstiden, slusene som blir åpnet med håndmakt og landskapet vi seiler gjennom. Hele tiden kan vi være en del av seilasen, historien men også dagliglivet på land. Det er sommer i Sverige, flagg og blomster pryder ruten, voksne og barn ønsker oss velkommen og farvel.
Alt dette nyter vi sammen med god hjemmelaget mat på «hvite duker».
Mat, prat og nye venner
Det er en helt spesiell stemning om bord på en reise som dette. Siden det er så få gjester er det gode muligheter til å bli kjent med hverandre – og maten er selvsagt en viktig del av reisen.
Her får du velkomponerte menyer med to-retters lunsj og tre-retters middag i den flotte restauranten. Dette blir også en kulinarisk reise gjennom Sverige som gjenspeiler det miljøet vi reiser gjennom.
Jeg ønsker dere velkommen om bord!
Visste du at ...
* Göta kanal er en av Sveriges største anleggsprosjekter – noensinne!
* Byggingen ble påbegynt i 1810 og kanalen ble innviet i 1832
* 58 000 soldater var med å grave ut kanalen
* Kanalen er 190 km lang og har 58 sluser
* 87 km av kanalen er gravd ut for hånd
* Göta kanal stekker seg fra Sjötorp ved Vänern til Mem ved Østersjøen