Elvecruise på Red River

Publisert: 13. april 2023

Da jeg møtte det ekte Vietnam – på elvecruise

Plutselig sitter jeg der med en vilt fremmed baby på fanget som ser nysgjerrig på meg, mens faren stolt tar bilder av oss. Velkommen til det ekte Vietnam!

Jeg har vel aldri vært et sted der menneskene er så genuint interesserte og nysgjerrige på oss som kommer på besøk til dem. Ja, naturen i Vietnam er fantastisk – templene, byene, strendene og elvecruiseskipet også. Men det som sitter aller best igjen etter elvecruiset i Vietnam, er møtene med menneskene der.

Mor og datter på asiatisk eventyr

Jeg jobber med eksotiske elvecruise i Escape Travel, og i november var jeg så heldig å få prøve ut et av våre nyeste eksotiske elvecruise – nemlig cruiset på Red River (eller Den røde elv) i Vietnam. Jeg hadde med meg datteren min Nora (23), og hun skulle vise seg å bli et ekstra populært innslag på turen, hvor vi enn kom!

På forhånd visste jeg hvor mangfoldig denne turen er – jeg har jo produsert den! Du får seile mellom de små landsbyene i nord og møte menneskene som bor der, du får det spesielle klippelandskapet i Halong Bay, storbyen Hanoi, den gamle kongebyen Hue – og det som kanskje er min favoritt: Hoi An. Hele reisen er en smakebit av noe av det beste Vietnam har å by på, og det er ganske unikt.

Det jeg ikke var forberedt på, var hvor genuint og ekte alt føltes!

Man snakker og spøker med en gjeng vietnamesiske jenter.

Vet ikke om det var en spesielt god vits reiseleder Geir Toverud kom med her, men jentegjengen synes i hvert fall det var gøy med besøk!

«What's your name»

Så snart skipet legger til et nytt sted, kommer hele landsbyen løpende for å se på oss. De synes det er kjempestas! De vil ta selfier og snakke med oss, og særlig ungene er ivrige etter å øve på engelsken sin. Barna lærer engelsk på skolen, og nå vil de prøve seg! Om vi hadde hatt tid, kunne vi nok stått i timevis og snakket engelsk med dem. Det går mye i enkle fraser som «What's your name» og «How old are you», og av og til treffer du på noen som kan litt mer og som du kan ha en ordentlig samtale med.

Dame og lite barn.

Både voksne og barn er genuint nysgjerrige på oss – og veldig gjestfrie.

Ung, norsk dame og liten asiatisk jente.

Nora med sitt lyse hår var spesielt populær å bli tatt bilde av sammen med.

Det er relativt nytt med elvecruise på Red River, og du får virkelig oppleve det ekte, vietnamesiske dagliglivet. Jeg har vært på elvecruise på Mekong flere ganger – det er også en fantastisk reise – men der er de mer vant til besøkende, siden det har gått elvecruise der i årevis. Du får kanskje ikke helt den samme fryden over det nye og ukjente som vi representerer her.

«Det er en oppriktig interesse og glede – den kjenner du så vanvittig på!»

Og selv om de fleste vi møter i landsbyene kommer fra relativt enkle forhold, er det ingen nød her. Barna er velfødde og godt kledde – og flere kommer løpende med en ny iPhone for å ta bilde. Det ser ut som de lever gode liv, og det er en oppriktig interesse og glede – den kjenner du så vanvittig på!

Rett inn i stua

Vi får komme på besøk til mange mennesker underveis, og de viser oss mer enn gjerne hjemmet sitt og hva de driver med. De fleste har familiebedriftene sine hjemme, og vi kommer tett på! Noen steder må du dytte litt på klesvasken som henger til tørk for å komme inn, og vi sitter gjerne på senga deres mens de viser og forklarer.

Vietnamesisk mann sitter på gulvet og jobber med mat.

Denne mannen livnærer seg på å lage kjøtt og ris innpakket i grønne blader. Det er vel lunsj god som noen?

Pasta henger til tørk på stativer.

Glassnudler henger til tørk utenfor huset til pastamakeren i landsbyen.

Et sted satt en mann og lagde små matpakker med kjøtt og ris pakket inn i blader. Et annet sted lager de nudler som henger til tørk på stativer utenfor huset – nesten som vi i Norge tørker tørrfisk. En annen familie lager kniver, vi besøker en treskjærer, og et sted lager de halvannen meter høye krukker som de håndmaler, et utrolig håndverk!

Dame håndmaler krukke.

Krukkene er håndmalte, dette er presisjonsarbeid på høyt nivå!

Nærbilde av håndmalte blå og hvite krukker.

Ferdig malte krukker. Nydelig og detaljrikt.

Skal det være et bonsaitre?

Et veldig spesielt besøk er landsbyen Dien Xa Bonsai. Det eneste de jobber med her, er å dyrke fram bonsaitrær. Hele landsbyen er full av små og store hager hvor trærne vokser, og de jobber med å binde opp grenene med ståltråder og vaiere for å få de riktige formasjonene. Så vokser trærne seg store, og de kan selge dem for 20-30.000 kroner – eller kanskje enda mer– etter en ti års tid. Men konkurransen er stor, det er nok av bonasiprodusenter i denne byen!

Vårt flytende hotell

Men nå er det på tide å si noe om skipet vårt, vi er jo på et elvecruise! 10 netter tilbringer vi om bord i RV Angkor Pandaw. Det er et tradisjonelt skip, og det er slett ikke stort – her er det 16 dobbeltlugarer. 10 nede og 6 oppe.

Alle lugarene er like, så det er ingen klasseforskjell. I tillegg til lugarene er det kapteinens styrhus, et lite kjøkken på kanskje 10 m2 hvor de tilbereder den nydeligste mat, restauranten og en liten bar. Det er et lite observasjonsdekk foran og et uteområde med stoler og sofaer midt på øvre dekk.

Elvecruiseskip på elv.

Angkor Pandaw, et tradisjonelt skip med sjarm og sjel.

Å sitte på dekk er helt nydelig, det er så stille! Du kan høre en og annen motorbåt som putrer forbi, men stort sett er det bare stille. Så sitter du der i skyggen i en liggestol med en drink og bare tar inn omgivelsene. En grønn åker, steinformasjonene i Halong Bay – da er livet bare herlig.

Dekkstoler på elvecruiseskip i solnedgang med fjell ibakgrunnen.

Hva med en kveldsdrink her?

Cabin double

Lugar på RV Angkor Pandaw.

Rangert 4 stjerner

RV Angkor Pandaw

Rederi Pandaw River Cruises
Byggeår 2013
Antall dekk 2
Passasjerer 32

RV Angkor Pandaw er et flytende boutiquehotell bygget i historisk stil – og atmosfæren om bord er uformell og avslappet. Fasilitetene om bord inkluderer restaurant, salong/bar og soldekk med liggestoler.

Skipet har totalt 16 lugarer, fordelt på to dekk.
Skipet har ikke enkeltlugarer, men tilbyr et begrenset antall dobbeltlugarer til bruk alene.

Folka som ikke kan si nei

En ting er skipet i seg selv – enda viktigere er menneskene som jobber om bord.

De er nesten like mange som oss, og de vet nesten ikke hva godt de kan få gjort for deg. Er det noe de kan få til, sier de ja – uansett hva du spør om. Når du har vært på utflukt og kommer tilbake, så står de der med kalde kluter og en drink til deg – og det deilig når du har vært ute og blitt svett og varm. Du føler deg bortskjemt. Det ER det gode liv.

Menn stilt opp på rekke under palmeblader.

Her er gutta som ga oss en uforglemmelig tur på elvecruise!

Folk går om bord i elvecruiseskip i Vietnam.

Ikke alltid det er en kai å legge til ved når du seiler på Red River.

Maten om bord er også nydelig. Det er buffet til frokost, og til lunsj og middag kan du velge mellom fire retter på menyen – og du må gjerne velge flere. Det er god blanding av asiatisk og vestlig mat, og kokken er av ypperste klasse. Lokal drikke er inkludert, men vin kjøper du i tillegg. Dette er gode viner til hyggelige priser.

Rotur med beinkraft

Utfluktene, som alle er inkludert, er små eventyr i seg selv. Når vi er i våtmarksområdet Ninh Binh, blir vi tatt med ut i små robåter gjennom det spesielle landskapet, som også blir kalt «Halong Bay på land». Grønne rismarker, elver og kalksteinsklipper – det er bare å nyte roturen.

Vietnamesisk dame i robåt med to menn, hvor hun ror med beina.

Her ror damene med beina, og de har teknikken inne!

Alle som ror båtene er damer, og her tas både armer og bein i bruk! Noen ror med armene, som vi er vant til, men de fleste ror faktisk med beina. Så dette er jammen gjennomtrente damer.

Dette er for så vidt er bærekraftig system, alle som bor i landsbyen står på en liste, og det rullerer slik at alle damene får komme og ro hver sin gang. Dermed blir det rettferdig, og alle får litt inntekt.

Flinke hattemakere

Vi fikk også se hvordan de tradisjonelle, koniske hattene blir til. Våre hattemakere var et par eldre damer som satt på huk – en stilling jeg knapt hadde kunnet sitte i i to minutter en gang – og laget hatter av bambusblader. Etterpå fikk vi alle hver vår hatt, og den kom godt med. Disse hattene er slett ikke bare en «turistgimmick», her brukes de daglig både som paraply, solskjerming, handlekurv og til å vifte bort fluer med... Virkelig et praktisk plagg!

Halong Bay

Et av turens høydepunkter er selvsagt Halong Bay. Du finner jo lignende landskap med kalksteinklipper i Thailand, som Phuket og Phi Phi, med det som er så unikt her er at det er så enormt stort! Her seiler vi i flere dager, mellom tusenvis av øyer.

Øyer i Ha Long-bukten, Vietnam

For et øyrike!

Skipet dropper anker, så blir vi tatt med inn til stranda hvor de har laget til med litt mat, drikke og musikk, og du kan bade og kose deg noen timer. Og når du er ute i vannet og bader, kommer kanskje cruisemanageren vassende ut i vannet med et fat med drinker til deg. Den lille gesten der, den husker du!

Flytende landsby i Halong Bay.

Dette er hjemmet til en familie i en av de flytende landsbyene i Halong Bay.

Vietnamesisk mann og norsk dame.

På besøk hos en fiskeoppdretter i Halong Bay.

I Halong Bay bor mange i flytende landsbyer. Her er det skoler, butikker, et helt lite samfunn. Vi besøkte en familie som drev med fiskeoppdrett, de hadde huset sitt ute i vannet og fiskemerdene rundt. Andre driver for eksempel med perler eller østersfarmer. Så har de kanskje slektninger på fastlandet som kommer ut til dem og jobber om dagen, før de drar inn igjen. Et spennende innblikk i et liv som er ganske så annerledes enn våre ...

Byen som kryper inn under huden på deg

Hoi An er bare helt enestående. Byen er delt av elva, så du har by på begge sider med broer over. Hoi An har vært bebodd av både franskmenn og japanere, og byen og bygningene bærer preg av det. Med sine fargerike hus og hyggelige stemning er dette bare en helt unik by, og for meg var det et av de store høydepunktene.

Japanese Covered Bridge, også kalt Lai Vien Kieu

Japanskinspirert bro i Hoi An.

Nærbilde av asiatiske lykter.

Lykter i alle farger og fsonger. Fantastisk stemningsfullt.

Vi tilbringer flere dager i Hoi An, dette er en nydelig by å bare rusle rundt i på egen hånd også. Den er så stemningsfull med alle lyktene om kvelden. Lykter finner du jo overalt i Asia, men det er spesielt mange av dem i Hoi An. Og her fikk vi også lage våre egne lykter.

Folk rundt et bord lager asiatiske lykter.

Skikkelig workshop, her skal det bli lykter!

Ung dame holder opp to asiatiske lykter.

Slik ble resultatet. De fikk bli med hjem.

Vel, vi ble hjulpet et stykke på vei. Vi fikk utdelt selve trerammen på lyktene, så fikk vi velge stoff og klippe opp i remser og lime på. Selve trerammen kan slås sammen, så den ikke tar all verdens plass i bagasjen – det ble slett ikke så verst, og er et fint minne å ha!

Elvelangs i kurvbåt

En spennende utflukt i Hoi An er tur med små kurvbåter på kanalene rundt. Det er nesten som en liten tekopp på vannet, og her sitter du tørt og trygt mens du blir ført langs de frodige kanalene.

Etter hvert kommer vi ut på en større elv, og der er det laget et lite show for oss, med partymusikk og menn som shower med kurvbåtene sine. Eksotisk!

Tre mennesker bakfra i kurvbåter.

På vei innover kanalene i kurvbåtene.

Mann i i fargerik kurvbåt.

Et heftig kurvbåtshow til slutt!

Dette ble bare en liten smakebit av alt du får oppleve på denne turen. De fleste nettene bor vi selvsagt om bord på skipet, men vi har en natt på hotell i Hanoi, en i Hue, tre netter i Hoi An og en i Ho Chi Minh City. Både skipet og alle hotellene er førsteklasses, så her får du det beste hele veien.

To damer foran svømmebasseng.

Ikke noe å si på hotellene heller, de var førsteklasses!

Så uendelig mange opplevelser og inntykk, men det som kanskje gjorde størst inntrykk, var de nære møtene med menneskene underveis, og opplevelsen av å være om bord. Du får virkelig smaken på det gode liv, dette er luksus i slow motion. Jeg anbefaler det på det sterkeste!

Se alle våre eksotiske elvecruise

Januar 2025

Februar 2025

Mars 2025

Oktober 2025

Desember 2025

Januar 2026

Februar 2026