Firmatur
Publisert: 1. oktober 2024
Gjør firmaturen til en del av employer branding-strategien
I kampen om å ansette gode hoder i bedriften – og beholde dem – er det viktig å ha en attraktiv arbeidsplass å tilby. En firmatur kan være en solid byggestein for godt miljø og sterk lagånd.
Hva gjør du for å være en attraktiv arbeidsgiver?
Employer branding – eller arbeidsgiverprofilering – handler om å skape en arbeidsplass hvor folk har lyst til å jobbe, yte sitt beste og bli over lengre tid. Det er konkurranse om å ansette de beste – uansett bransje – og der det tidligere kanskje var nok å tilby bedre lønn enn konkurrentene, er det nå flere kriterier som bør være på plass.
Pandemien førte med seg varige endinger i samfunnet, og mange arbeidstakere vil gjerne ha mer fleksibilitet i både arbeidssted og arbeidstid. Mange søker en bedre balanse mellom jobb og fritid, samt goder som muligheter for videreutvikling – og ikke minst et godt arbeidsmiljø.
Firmatur som kulturbygging
De viktigste ambassadørene for å profilere bedriften, er de ansatte som har arbeidshverdagen sin der. Fornøyde ansatte som snakker godt om arbeidsplassen sin, kan være gull verdt for å tiltrekke seg nye, kloke hoder. Har dere en sterk bedriftskultur med gode verdier og samhold mellom de ansatte, vil det skape gode ringvirkninger.
En firmatur er en gyllen mulighet til å styrke nettopp lagånd og samhold. Å være på reise sammen kan være den beste form for teambuilding – og folk på tvers av avdelinger blir også bedre kjent. Det er sosialt og gøy på firmatur, og effekten varer lenge etter at dere er hjemme. Mindre silo-tenkning, bedre kommunikasjon og økt produktivitet kan være hyggelige følger av en vellykket firmatur.
Les mer: 7 tips til teambuilding
Motivasjon og medarbeidertilfredshet
Å reise på firmatur kan være en ypperlig måte å belønne ansatte på – og «betalingen» som kommer i form av økt motivasjon og høyere medarbeidertilfredshet kan i stor grad veie opp for kostnaden.
Fornøyde ansatte som har et godt forhold til kollegene sine, vil også bytte jobb sjeldnere.
En bransje som opplever spesielt mange fordeler ved firmatur er konsulentbransjen. Konsulenter tilbringer ofte mye tid ute hos kunder, noe som kan føre til mindre samhold innad i konsulentselskapet. Firmaturer gir derfor en unik mulighet til å "komme seg bort" og bli bedre kjent med kollegaene, samtidig som det bygger et sterkt fellesskap. Flere konsulenter ser på firmaturer som en av de beste arenaene for å vedlikeholde det sosiale samholdet i firmaet, noe som ellers kan være utfordrende når man sjeldent møtes.
Firmatur som rekrutteringsverktøy
Et selskap som verdsetter sine ansatte med å gi dem opplevelser og utviklingsmuligheter, blir mer attraktivt som arbeidsgiver. Å sette firmaturer på lista over goder firmaet kan tilby i stillingsannonser eller på karrieresider, er et absolutt pluss.
Employer branding bør være en helthetlig strategi som gjør bedriftens kultur synlig utad via for eksempel sosiale medier og karrieresider. Interne utviklingsprogrammer og sosiale tiltak er goder som kan tiltrekke seg søkere. Interessante, innholdsrike og morsomme firmaturer kan kanskje faktisk være prikken over i-en?