Lunsj, middag
Vi møtes på Gardermoen for avreise til New Zealand. Vi ankommer Doha rundt midnatt, og har en mellomlanding før vi fortsetter mot Auckland.
Cruise med reiseleder Pulserende storby og paradisøyer
Blir du med på en eventyrlig reise omtrent så langt bort hjemmefra som det er mulig å komme? På den andre siden av verden venter Celebrity Eclipse på oss, og i løpet av det som fort kan bli de mest minnerike ukene i livet, skal vi oppleve blant annet verdensmetropolen Sydney, paradisøyene på Fiji, Samoa og Tonga, samt storslagen natur på New Zealand.
På Fiji, Samoa og Tonga kan vi virkelig bruke ordet "eksotisk" med god grunn. Her finner du krystallblått hav, kritthvite sandstrender og et rikt og variert dyreliv, både over og under vann.
Kombinert med luksuslivet om bord i skipet, hvor du virkelig kan nyte sjødagene og lade opp til neste store opplevelse, er dette en reise som kommer til å skinne i minneboka.
Det er for tiden ingen reiser som er tilgjengelig for bestilling. Turen kan være under planlegging, eller dette kan være en tur som har gått tidligere. Sett deg på liste, så vil du være blant de første som får vite om det dersom turen blir satt opp på nytt.
Reiserute
28 frokoster, 28 lunsjer og 27 middager inkludert
Lunsj, middag
Vi møtes på Gardermoen for avreise til New Zealand. Vi ankommer Doha rundt midnatt, og har en mellomlanding før vi fortsetter mot Auckland.
Frokost, lunsj, middag
I Auckland blir vi hentet på flyplassen. Vi kommer på natten og blir så kjørt direkte til hotellet for innsjekk. på morgenen etter frokost blir det utflukt for å se nærmere på denne spennende byen. Her er det viktig å holde seg i vigør sånn at vi kommer inn i døgnrytmen. Etter er det tilbake på hotellet slik at man får dusjet, skiftet og gjør oss klar til en felles middag.
Etter middag er tid til å slappe av, finne senga og få seg en god natts søvn.
Frokost, lunsj, middag
Avreise Kl. 18:00
Etter en god frokost på hotellet, utstrekk av kropp og sjel og litt avslapping, er vi klare for ombordstigning på Celebrity Eclipse. Vi sjekker inn oss selv og bagasjen vår, og går om bord.
Etter innsjekk kan du legge fra deg håndbagasjen på lugaren og gå rett til lunsj. Det er alltid sikkerhetsøvelse før skipet seiler. Dette er obligatorisk for alle gjester, og det vil bli gitt informasjon når og hvor dette foregår.
Så er vi klare for å kaste loss og begi oss ut på et fantastisk eventyr! Vi samles på dekk for å skåle ved utseilingen, og etterpå går vi til middag.
Frokost, lunsj, middag
I dag skal vi nyte skipet og alt det har å tilby. Du velger om du vil ha frokost på den private balkongen din, i buffeten eller à la carte-restauranten.
Bruk gjerne også dagen til å finne ut av alle aktivitetene som faktisk tilbys om bord. Her kan du være med på alt fra spinningtimer til kor, serviettbrettekurs. Her blir det ikke lett å finne et kjedelig øyeblikk! Men om du bare vil slappe av og hvile øynene på horisonten eller lese ei god bok, er det selvsagt opp til deg.
Frokost, lunsj, middag
Etter et av verdens lengste flystrekk, og sikkert litt jetlag, er det greit å ha enda en dag i totalt fred og ro. Det er dette sjødager er til for.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 08:00
Avreise Kl. 17:00
En vennlig fijiansk velkomst og brede smil venter deg i dette tropiske paradiset som består av 322 øyer syd i Stillehavet, med vakre strender, blå laguner og svaiende palmer. Kjent for fantastiske solnedganger, krystallblått hav, fantastiske fossefall, kritthvite sandstrender og uberørte regnskoger, tiltrekker Fiji seg tusenvis av besøkende hvert år.
Suva er hovedstaden og den største storbyen på Fiji med en befolkning på ca 100 000.
Suva kan skryte av å ha representasjon for alle de store innfødte Stillehavsgruppene, og blir noen ganger referert til som " New York of the Pacific". Byen er det økonomiske sentrum i regionen, og også vert for University of the South Pacifics hovedcampus. Det har ført til en tilstrømning av stillehavsmigranter som studerer, jobber og bor i byen og bydelene.
Vil du lære mer om Fiji, anbefaler vi en tur på Fiji Museum i Suva. Her kan du lære mer om Fijis biologiske mangfold og den forhistoriske Lapita-kulturen, landets rike maritime historie, lokale tradisjoner, kunst og kultur.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 07:00
Avreise Kl. 16:00
Lautoka er kjent som sukkerbyen på grunn av områdene med sukkerrørbelte. Lautoka Sugar Mill ble grunnlagt i 1903, og er byens største arbeidsgiver. Bygget for Colonial Sugar Refining Company av arbeidere fra India og Salomonøyene mellom 1899 og 1903, er det rundt 1300 ansatte i dag. Andre næringer er tømmerfresing, plaggproduksjon, destilleri, bryggeri, smykker, stålverk, fiske, klekkeri, husholdningsartikler, maling og konstruksjon.
Navnet på byen er avledet av to fijianske ord som betyr "spyd treff." Ifølge en muntlig tradisjon oppsto navnet etter en duell mellom to høvdinger. Da den traff den andre, ble han rapportert å ha ropt "Lau-toka!" ("midt i blinken!").
Den første kjente europeiske observasjonen av Lautoka-området fant sted
7. mai 1789. Kaptein William Bligh fikk øye på Lautokas kyster mens han gjorde sin episke reise til Timor, i kjølvannet av mytteriet på Bounty.
I tillegg til sukkerrør byr Lautoka også på vakre strender og flere gode restauranter.
Vuda Point Marina er verdt å se. Nyt de hyggelige omgivelsene rundt marinaen, der du også kan stille sulten eller nyte noe kaldt å drikke.
Frokost, lunsj, middag
Celebrity Eclipse har et stort utvalg av aktiviteter ombord på sjødager. Her er mulighetene mange, selv for deg med lopper i blodet. Skipet er også flott utsmykket med vakker originalkunst, så her kan du gå rundt på din egen oppdagelsesferd. Få med deg lunsj i en av de mange restaurantene, eller noen av de flotte showene som finnes om bord.
Ute er det full sommer, så hvorfor ikke utnytte muligheten på soldekket?
Frokost, lunsj, middag
Omtrent halvveis mellom New Zealand og Hawaii, langt ute i det sørlige Stillehavet, finner du øygruppen Amerikansk Samoa. På øya Tutuila ligger Pago Pago, som er hovedstaden med knapt 12 000 innbyggere. Pago Pago er en vakker liten by i eventyrlige, tropiske omgivelser, som kan ta pusten deg. Byens hovedindustri er derfor turisme, sammen med tunfiskproduksjon, som beskjeftiger en tredjedel av øyas befolkning.
Jean P. Haydon Museum er verdt å få med seg, der man kan lære mer om øyas natur, kultur og historie gjennom tidene. En vandretur til vulkanen Mount Alava er en fantastisk naturopplevelse, men samtidig en krevende og svettedryppende ekspedisjon. Her betaler man dessuten i amerikanske dollar.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 07:00
Avreise Kl. 18:00
Byen Apia ligger på nordkysten av den nest største øya, Opulu. Apia er den største byen på Samoa med en befolkning på bare 38 000. Samoa ligger rett sør for ekvator og består av ni stillehavsøyer som byr på imponerende natur med våtområder, et stort omringende korallrev og det høyeste fjellet Mount Sili Sili på 1800 meter. Øygruppen er også rik på et fantastisk dyreliv, der du i tillegg til flygehunder (flaggermus) og tropisk fisk kan oppleve et enestående fugleliv.
Den skotske forfatteren av blant annet Skatteøya og Dr. Jekyll & Mr Hyde, Robert Louis Stevenson, tilbrakte de siste fire årene av livet sitt på Samoa, og han eide en stor planteasje på Opulu der han bodde. I dag er stedet et museum til ære for forfatteren, og ikke langt unna, på toppen av Mount Vea, kan du besøke gravsteinen og samtidig nyte den vakre utsikten over Aipa. Du kan også bade i havet. Ved Palolo Deep Marine Reservat kan du svømme ved det unike korallrevet i krystallklart vann og blant fisk i alle farger.
Frokost, lunsj, middag
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 07:00
Avreise Kl. 17:00
Tonga er Stillehavets eneste monarki og befinner seg midt på datolinjen. Befolkningen er svært vennlige, og det er ikke underlig at James Cook kalte øyene for The friendly islands.
Nuku’alofa er hovedstaden på Tonga, men er ingen enorm og støyende storby, til tross for at den som andre hovedsteder har vært under utvikling de senere årene. Det er derimot en vennlig og flott hovedstad, med flere attraksjoner å vise til – i tillegg til vakker natur og kritthvite strender.
Øygruppen består av 170 øyer, men kun 30-40 av dem er bebodde. Tonga deles i tre hovedøygrupper: Tongatapu, Ha’apai, og Vava’u. Øyene i Tongatapu og Ha’apai er lave koralløyer, mens øyene i Vava’u-gruppen er vulkanske med fjell.
Frokost, lunsj, middag
Nyt en lat, eller aktiv deilig dag til sjøs!
Frokost, lunsj, middag
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 06:00
Avreis Kl. 18.00
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 07:00
Avreise Kl. 17:00
Tauranga ligger i hjertet av Bay of Plenty-regionen, ca 2,5 time fra Auckland. Dette er en av New Zealands raskest voksende områder på grunn av mye sol og herlige strender.
De frodige parkene og gylne strendene på Tauranga gjør dette til et populært reisemål for friluftsmennesker og vannsportsentusiaster. Her på New Zealands North Island finner du et bredt spekter av muligheter for surfing, rafting, kiteboarding, fotturer og golf. Ta en forfriskende dukkert i badehullene ved Kaiate Falls, som faller vakkert i kaskader over klippene.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 10:00
Avreise Kl. 17:00
Napier ble i 1931 nærmest jevnet med jorden. Grunnen
var et av de verste jordskjelvene som noensinne har blitt registrert på
New Zealand. Skjelvet målte 7,9 på Richters skala.
Byen ble på to år gjenreist, og arkitekturen på den tiden var sterkt preget av art deco. Derfor har Napier i dag en av de mest komplette samlingene av art deco-bygninger, og resultatet
er spektakulært.
Her kan man ta en guidet byrundtur, eller ta en spasertur på egen hånd. Det er mye å se på.
Mens du først er her ville det vært synd og ikke ta turen innom et par av New Zealands vingårder. Noen av landets beste ligger i denne regionen.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl. 08:00
Avreise Kl. 18:00
Picton er en travel liten småby, populær både blant nasjonale og internasjonale turister. Som knutepunktet mellom øyene øverst i Shakespeare-bukta, er det her du finner alle fergene som bringer øyene sammen med frakt av biler, varer og passasjerer. Mange lokale tilbringer langhelger her og nyter av byens mange restauranter og barer.
Fra Picton kommer du deg til Marlborough vinregion som ligger lenger inn i landet. Regionen er verdenskjent for sin store produksjon og eksport av Sauvignon Blanc, men også for Marlborough-sundene som har et rikt marin og dyreliv. Her finner du blant annet fem arter delfiner, spekkhoggere, knølhvaler, seler, pingviner og sjeldne fuglearter.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 08:00
Avreise Kl. 18:00
Helt sør på Nordøya ligger Wellington, som av Lonely Planet nylig ble kåret til “den kuleste lille hovedstaden i verden”.
Wellington er hovedstaden i New Zealand og landets nest største urbane område.
Byen er kjent for sine bygninger og museer, den nyeste attraksjonen er landets nasjonalmuseum Te Papa, som betyr “Vår plass”. Her får du et godt innblikk i New Zealands historie og kultur. Mye av Ringenes Herre-filmene ble også spilt inn i området rundt byen. Ta den historiske banen opp til den botaniske hagen, for vakre omgivelser og flott utsikt.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 08:00
Avreise Kl. 18:00
Christchurch er New Zealands nest største by med sine 340 000 innbyggere. Den ligger på Sørøya og kalles også ”Garden City”. Byen lever opp til navnet sitt - prisbelønte Christchurch Botanic Gardens har en av landets fineste samlinger av eksotiske og lokale planter.
Christchurch ble i 2011 rammet av et stort jordskjelv. Mye av bysentrum med sin neo-klassiske arkitektur ble ødelagt, men byens sjel er fortsatt intakt, og den standhaftige befolkningen gir aldri opp. Nye og innovative butikker og bedrifter spretter opp samtidig som byen gjenoppbygges. Det er fortsatt en vakker by hvor man kan sykle langs elven, bo på komfortable hotell og spise på gode restauranter.
Frokost, lunsj, middag
Lyden av bølgeskvulp og en behagelig gynging har gitt oss en god natts søvn, og vi våkner opp til en ny sjødag ombord. Les en god bok på dekk, nyt en lang lunsj i restauranten eller skjem deg bort i skipets spa.
På sjødager serveres det også en deilig lunsj i skipets hovedrestaurant.
Det er livemusikk på dekk, du kan spille bingo i teateret, gå på forelesninger eller delta på quiz. Vil du være mer aktiv, kan du bli med på dansekurs i forskjellige dansestiler, eller det blir arrangert turer bak kulissene for den som er interessert i cruiselivet.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 07:00
Avreise Kl. 18:00
Dunedin er den nest største byen på New Zealand. Den ble grunnlagt av skotter i 1848 og oppkalt etter det gæliske navn på Edinburgh (Duneideann). Her finner du viktoriansk arkitektur i flotte omgivelser, og den gamle jernbanestasjonen er et godt eksempel, den ligner mer på et slott enn en stasjon.
En kuriositet i byen er en av verdens bratteste gater! Ta en tur til Baldwin Street, og vær glad det ikke hålkeføre... Andre tips er et besøk på Cadbury sjokoladefabrikk eller Speight's Brewery, hvis sjokolade og øl lyder fristende. Byen har også en vakker botanisk hage som er verdt et besøk.
Frokost, lunsj, middag
Denne dagen cruiser vi gjennom noen av New Zealands vakre og verdenskjente fjorder. Fiordland National Park inkluderer Milford, Dusky og Doubtful Sound, og er et av de mest dramatiske og vakreste stedene på New Zealand. Området har blitt formet av isbreer over hundretusenvis av år, og resultatet er eventyrlig.
Dusky Sound: kl. 09.00-10.00
Dusky Sound er en av de mest komplekse fjordene på New Zealands sørlige kyst. Stedet er i dag kun tilgjengelig ved å fly over, eller ved å ankomme med båt. Gjennom hele seilasen vil det bli guidet over anlegget.
Doubtful Sound:kl. 12.00-13.00
Ofte referert til som “Sound of Silence”, er Doubtful Sound en rolig og inspirerende destinasjon som er kjent for sine fossefall, fjell og sjeldne havliv.
Milford Sound: kl. 17.00-18.00
Milford Sound ble av Rudyard Kipling beskrevet som verdens åttende underverk, og hvis du tar en flytur over området kommer du til å forstå hvorfor. Fjellveggene stiger rett opp fra fjordens mørke vann, fjelltoppene er himmelhøye og enkelte av fossefallene er så høye som 1000 meter. Når det regner i Milford Sound, noe det gjør ganske ofte, mangedobles vannmengden i fossefallene og resultatet er spektakulært.
Frokost, lunsj, middag
På vei mot Australia og nye, spennende opplevelser. Dagen i dag benyttes om bord til det du måtte ønske å gjøre – eller ikke gjøre.
Frokost, lunsj, middag
Siste sjødag! Rekk over alt du ikke har fått gjort eller oppdater sosiale medier sånn at de der hjemme kan bli ekstra misunnelige. Litt av gleden ved å reise!
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Kl. 06:00
Avreise Kl. 20:00
I mange år har den australske havnebyen Newcastle, en to timers kjøretur nord for Sydney, vært på randen av store ting. Kull, stål og tømmer var en gang byens livsnerver, men det kulturelle, det gastronomiske og det kreative står nå i førersetet.
Newcastles tid er endelig kommet.
I dag har Australias nest eldste by mye å by på. Storslåtte surfestrender, historisk
arkitektur og et solfylt subtropisk klima er bare en del av byens sjarm. Her finnes fine restauranter, hippe barer, eksentriske butikker, og en variert
kunst- og kulturscene. Om du bare vil ligge på stranden, er det flere å velge imellom.
Frokost, lunsj
Ankomst Kl. 06.00
Siste morgenen ombord benyttes til å nyte en deilig frokost. Denne dagen er det ikke mulig å få roomservice, men det er flere steder du kan nyte frokosten. Vi går samlet i land og gjennom toll og immigrasjon, før vi møter vår guide som tar oss med på bussen for en utflukt i Sydney. Her får vi dekket det meste av det Sydney kan by på i form av både kultur og rekreasjon. Lunsj får vi også servert.
Her blir det også en privat omvisning på SydneyOpera House.
Etter turen er det tid innsjekk på hotellet vi skal bo på, og middag blir
her på egen hånd. Hotellet ligger sentralt, så her er det flust av
muligheter.
Operahuset i Sydney er en av de mest særpregede og berømte bygninger fra 1900-tallet, og et av de mest berømte arenaer for kunstneriske oppførelser i verden.
Operahuset er tegnet av den danske arkitekten Jørn Utzon og er plassert på Bennelong Point i havnen i Sydney, med en park i sør og nær den enorme broen Sydney Harbour Bridge. Bygningen og dens omgivelser er et ikon for Australia. For noen minner de runde skjell-seksjonene om en flåte av hvite seilskip som man ofte ser i Sydneys havn. Bygningen har omtrent 1000 rom, inkludert fem teatersaler, fem øvelsesstudioer, to hovedhaller, fire restauranter, seks barer og tallrike suvenirbutikker.
Taket er konstruert av 1 056 000 hvit-glaserte granittfliser, importert fra Sverige. Operahuset ble offisielt åpnet 20. oktober 1973.
Sydney har på 200 år utviklet seg fra å være en kummerlig britisk straffekoloni til en internasjonal metropol og et av de mest populære reisemålene på den sørlige halvkule. Sydney er ikke hovedstaden i Australia, men hovedstaden i den australske delstaten New South Wales, har et varmt og solrikt klima året rundt, og masse spennende å oppleve! Byen blir ofte nevnt når man skal kåre verdens beste by å bo i, og det er lett å forstå for en vakrere by får man lete lenge etter.
Ikke minst er byens innbyggere usedvanlig joviale og pratsomme. Spesielt etter sommer-OL i 2000 har Sydney opplevd en turistboom, og Sydneys fasiliteter er også blitt betydelig bedre.
Sydney er en storby som har alt – strender, shopping, restauranter og massevis av heftige opplevelser. Byen er også en fascinerende blanding av gammelt og nytt. På den ene siden har du moderne skyskrapere av glass og stål og det verdensberømte Operahuset, og på den andre siden bydelen The Rocks, der historiske bygninger ligger langs smale brosteinsgater.
Sentrale Sydney består av seks bydeler som alle har sitt særpreg. I City Centre ligger blant annet det berømte Sydney Opera House og Circular Quay, havneområdet der båtene til for eksempel Manly Beach går fra. The Rocks er den eldste bydelen med mange gamle bygninger, museer, hyggelige restauranter og kafeer. Darling Harbour er et stort havneområde med hoteller, shopping, restauranter og barer. I City South finner du eksotiske Chinatown og mange billige overnattingssteder. Backpackere trives best i City East, med områder som Kings Cross der du kan feste hele natten og shoppe billig og bra på dagtid. Til City West kan du dra tidlig på morgenen for å besøke det store fiskemarkedet.
Frokost, middag
Denne dagen er på egen hånd.
Felles middag på kvelden før hjemreise.
Sydney sentrum er enkelt å komme seg rundt i til fots, og det er også en fin måte å bli kjent med byen på. Gå ned til Sydney Opera House og nyt den spektakulære utsikten over havnen, kanskje over et glass kaldt på Opera Bar?
Verdensberømte Bondi Beach er en selvfølge når du er i Sydney. Du kommer deg dit enkelt med buss fra sentrum som tar cirka 20 minutter. (Vi skal innom Bondi Beach på utflukt siste dag etter cruiset. Så om du ikke rekker hit i dag, er det ingen krise). Det er nesten alltid mye folk der, men det er også en del av opplevelsen.
En litt roligere strand er Manly Beach, som du når med båt på 15 minutter fra Circular Quay. Her er det også mange bra butikker og hyggelige restauranter og kafeer. Mange vil også besøke Sydney Tower der du får en fantastisk utsikt over byen og populære Sydney Aquarium og Wild Life der du kan se pingviner, seler, haier, kenguruer og koalaer. Et bra tips er å kjøpe Sydney Bonus Ticket, så får du inngang til alt dette pluss en sightseeingtur med båt i havnen til rabattert pris.
Frokost, lunsj
Tonnasje: 121.878 bruttotonn
Lengde: 317 meter
Passasjerkapasitet: 2852
Mannskap: 1210
Byggeår/Renovert: 2010/ 2018
Registreringsland: Malta
Celebrity Eclipse tilhører Celebrity
Cruises' fantastiske skipsklasse Solstice. Skipet er elegant innredet, utstyrt med toppmoderne fasiliteter og har et personale som prioriterer førsteklasses gjesteservice. Ombord kan gjestene nyte underholdning for reisende i alle aldre, men programmet er særlig tilpasset et voksent publikum. Besøk behagelige Lawn Club på skipets øverste dekk, som byr på et utvalg av aktiviteter på nyklippet gress, før du på kvelden kan oppleve spektakulære forestillinger, nyte livemusikk eller se en god film i avslappende omgivelser. Ombord venter også mange gastronomiske høydepunkter, blant annet fantastiske grillopplevelser på restaurant Tuscan Grill, der maten serveres i luksuriøse omgivelser med panoramautsikt utover havet. I skipets fantastiske spaavdeling, AquaSpa, kan du forkjæle kroppen gjennom deilige velværebehandlinger i en avslappende atmosfære.
Celebrity Cruises
Celebrity Cruises er et datterselskap av Royal Caribbean Cruise Line og har tolv skip som seiler på mange ulike seilingsruter og anløpshavner over hele verden. Rederiet har en balansert blanding av nye og mer erfarne cruisepassasjerer, og tilbyr en ferie av høy kvalitet til en fornuftig pris.
Utflukter i løpet av cruiset
Celebrity Cruises tilbyr et stort og variert utvalg av utflukter i alle anløpshavnene. Utfluktene ledes av godkjente, profesjonelle guider med god lokalkunnskap, slik at du får mest mulig ut av ditt opphold i land. Celebrity anbefaler at du bestiller utfluktene før du reiser, slik at du er sikret plass på ditt førstevalg.
Fly Oslo-Auckland og Sydney- Oslo t/r i økonomiklasse
Samtlige transporter i privat buss
1 natt på Crown Plaza hotel i Auckland
Utflukt og middag i Auckland
24 netters Back2Back cruise i valgt lugar på Celebrity Eclipse
Samtlige skatter avgifter og tips ombord
All inclusive drikkepakke på alle lugarkategorier
Gratis Wi-fi ombord
1 natt på Park Royal Darling Harbour i Sydney
Utflukt, 1 lunsj og 1 middag i Sydney
Visum til Australia og New Zealand
Erfaren reiseleder fra Escape og Cruise.no med på hele reisen
Utflukter i regi av rederiet
Måltider og drikkevarer ikke beskrevet i program
Minibar
Tips til sjåfør og guider på utflukter
VIKTIG INFORMASJON
Visum: Per dags dato utsteder vi visum til våre gruppegjester til Australia og New Zealand. Skulle det komme endringer grunnet myndigheters praksis rundt dette vil det bli gitt beskjed,
Cruise er meget tilpasset bevegelseshemmede. Vi vil likevel opplyse om at på denne ruten kan det forekomme ilandstigning med eksterne båter, og man må da være i stand til å gå av og på en tenderbåt. Man må også være i stand til å gå av og på busser i forbindelse med utflukter.
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av vær eller andre uforutsette hendelser.
Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen, som allergier og andre behov, må det opplyses om ved påmelding.
Hele gruppen blir seatet sammen til middag. Ønsker man andre middagstider eller å spise alene, er dette selvsagt mulig, men må opplyses om i god tid før avreise.
Fargevalg på lugarer og oppsett kan variere mellom skip og skipsklasse.
Pass må være gyldig minimum 6 måneder etter hjemkomst.
NB! Uansett hvor du reiser fra må du ha med deg pass – også på cruise fra NORGE. På alle cruise i Europa hvor ingen havner er utenfor Europa vil prisene om bord bli tillagt moms som er maksimum 25%. VIKTIG FOR ALLE CRUISE: Sjekk visum og passbestemmelser. Mange steder kreves det at passet er gyldig 6 mnd. etter hjemreise. Ta også med papirkopi på ESTA søknad når du reiser fra USA.
Flere cruiseselskaper krever det ved innsjekking.
Vil du vite mer om havnene? Se www.whatsinport.com
FLY OG TRANSPORT (VED ANKOMST) TIL/FRA UTREISESTED
Husk at du er dekket gjennom pakkereiseloven om du har bestilt fly, hotell og cruise samlet hos oss.
Reiser du direkte til skipet uten overnatting eller med en eller to
netter før cruiset, varierer det om transporten er bestilt på forhånd
eller ikke. Sjekk derfor dette før avreise slik at det ikke er en
overraskelse. Vi kan bestille transport til cruiseskipet om ønskelig. Er
man flere som reiser sammen lønner det seg ofte å ta drosje til havnen i
stedet for at vi skal forhåndsbestille transport. I USA bestilles ofte
flyplasshotell som da har transport til/fra flyplassen. På flyplassen er
det telefoner ved bagasjeutleveringen hvor man kan ringe for å bli
hentet til hotellet.
REGISTRERING AV PERSONALIA FØR DU REISER
Internasjonale bestemmelser tilsier at alle som reiser på cruise med
våre samarbeidspartnere på forhånd må sjekke inn på cruiserederiets
internettsider. Gjør dette senest 14 dager før du skal reise om
mulig. Om du ikke har internett eller trenger hjelp, hjelper vi deg med
dette. Enkelte rederier tilbyr online
check-in på norsk så det skal være enkelt å registrere seg for våre
norske passasjerer.
VIKTIG FOR REISE TIL USA
Alle må ha elektronisk lesbart pass og alle som ikke har visum må registrere seg på internett sidene til ESTA i USA. Her kan man velge norsk som søknadsspråk.
INNSJEKK PÅ SKIPET
Ved innsjekking på kaia kan det ofte være køer. For at alt skal gå fortere må alle passe på å
ha fylt ut alle papirer på forhånd. Ta med pass og en kopi av din
online registrering. Ved innsjekking får alle passasjerer utlevert sitt
eget ”kredittkort” (Sea Pass). Dette er eneste betalingsmiddel om bord
og er også nøkkel og ID kort. Man kan gjøre opp siste dag med
kredittkort, reisesjekker eller kontant. Om du gjør opp kontant får du
en kredittsperre. Det blir tatt bilde av alle passasjerer ved
ombordstigning. Etter besøk i land registreres ditt ID-kort, og bilde
kommer da opp på skjermen til kontrollpersonalet.
UTFLUKTER, SPESIALRESTAURANTER OG SHOW
Mange rederier tilbyr forhåndsbestilling av utflukter, show og bord i spesialrestauranter på rederiets webside, men du kan også gjøre dette om bord (forbehold om ledig kapasitet).
BAGASJE OG BAGASJELAPPER
Bagasjelapper kan du få på kaia – de utstedes som regel ikke i Norge, men det er ikke noe problem.
Det er selvsagt noe begrenset plass på lugarene. Er man mange på en
lugar kan man be om at kofferter blir plassert på et oppbevaringsrom når
de er pakket ut. Bagasjen blir tatt om bord av rederiet og det kan ta
flere timer før den kommer til lugaren. Ha derfor med nødvendige ting i
håndbagasjen, gjerne også badetøy.
Pass må man ikke sjekke inn i bagasjen!
KLÆR
Cruise er etter hvert blitt mer avslappet og ikke så pyntet som før.
Likevel beholdes tradisjonen med gallakvelder om bord på de fleste
rederiene, men ikke alle. Damene kan derfor
gjerne ta med seg lang kjole og mennene smoking om de ønsker det. Det er
ikke nødvendig – pent antrekk eller bukse og jakke holder. På et
ukescruise er det som regel en gallakveld, på et lengre cruise gjerne to eller flere.
Ellers om bord er
det godt å ha behagelige bomullsklær og shorts. Til måltider kan man ha
enkle og pene klær. Det er ofte kaldt inne grunnet aircondition, så det
er lurt å ha en jakke eller et sjal for damene.
I buffetrestaurantene er det som regel ikke tillatt å gå med bar overkropp og ermeløse T-skjorter. Man må også ha sandaler/sko inne. Gode spasersko er viktig å ha i land. Reiser man i kjøligere strøk er det viktig med varme klær, da anbefales en vindjakke og genser.
TIPS/DRIKKEPENGER
All tips er forhåndsbetalt til personalet om bord. Det er normalt å tipse på utflukter og de som tar bagasjen din ved innsjekk. Det er også normalt å tipse et par dollar per person til han du leverer bagasjen din til på kaia når vi går om bord i skipet
INFORMASJON OMBORD
Daglig utgis det program om hva som foregår. Det er viktig å lese dette,
her finner du dagens aktiviteter samt åpningstider i restauranter,
informasjon om havner med mer.
CASINO
Casino er det på de fleste cruiseskip, men ikke på cruise fra Hawaii
(forbudt ved lov på Hawaii) og enkelte andre skip. Det er 18-års grense i
casinoene.
INTERNETT og MOBILTELEFON
På skipene er det internettkafé og flere har internett tilgang over
alt. Det er relativt kostbart å benytte, men er brukervennlig og gir
muligheter for kontakt med de hjemme. Sjekk prisene når du kommer om
bord. Mobildekningen kan en del steder være dårlig og i de tilfeller det
er dekning kan det være svært kostbart både å ringe og motta samtaler –
spesielt når skipet er til sjøs.
BORDSETNING
Når du reiser på gruppetur på cruise, har vi felles bordsetning for hele gruppen til middag. Mellom disse bordene kan du fritt mingle og bytte om du vil snakke å bli kjent med andre. Dersom man ønsker å være for seg selv, er det bare å be om eget bord ved bestilling.
På lugarkortet ditt, som du får når du kommer om bord, står det hvor du har fått reservert bord til middagene om kvelden – tidspunkt, restaurant og bordnummer. Dette ligger også på sengen din. Ta det med i restauranten første dagen. Det er åpen bordsetning til frokost og lunsj.
VALUTA, PENGER OG BETALING
USD og EURO er valutaer som brukes om bord, avhengig av rederier er disse stort sett gangbar valuta i de fleste land. Minibanker vil dere også finne lett tilgjengelig i samtlige havner. Vi anbefaler dog ikke at man tar ut mye lokal valuta. Om du vil bruke dollar så ha en formening om hvor mye dollaren står i forhold til lokal valuta, slik at du ikke blir lurt. Kjøper du smykker, klokker eller dyre ting, bør du alltid betale med kredittkort. Vi anbefaler at du ikke tar med deg mye kontanter i land på generelt grunnlag, men noe lokal valuta er kjekt å ha til suvenirer etc. Det kan oftest kjøpes lokal valuta om bord, men det kan være begrenset.
Når du skal gjøre opp regningen på skipet, lønner det seg å bruke bankens valuta og ikke skipets valuta.
Skipet er kontantfritt. Det vil si at alle får en nøkkel ved innsjekk som kredittkortet er koblet opp mot. Denne brukes som bankkort, døråpner og identifikasjon om bord. Dette kortet er viktig at man til enhver tid har med seg. Også på land.
SPRÅK
Engelsk er et språk det er enkelt å gjøre seg forstått på om bord samt i havnene vi besøker. Våre lokale guider er også engelsktalende. Et tips er at man alltid kommer langt med et smil, humor, litt tålmodighet og kroppsspråk.
ELEKTRISK UTSTYR
Strømspenningen om bord er 110/220 V. Du må selv ta med eventuelle nødvendige adaptere til bruk på hoteller etc. Hårfønere finnes på alle lugarer. Det er ikke nødvendig å bære elektrisk utstyr i håndbagasjen. Dette kan pakkes i bagasje for innsjekking. Alle rom har også «norske» Støpsler ved skrivebordet.
HVA KAN DU IKKE TA MED OM BORD?
Det er ikke lov å ta med følgende: alkohol (noen unntak finnes), strykejern, stearinlys, våpen (herunder også kniver, lommekniver, Leatherman og lignende), vinåpner, kaffemaskin/vannkoker, elektriske transformatorer, brannfarlig væske, eksplosiver (f.eks fyrverkeri) og store sakser.
RESTAURANTER OM BORD
I tillegg til hovedrestauranten og buffet restauranten er det ofte flere steder man kan spise uten at dette koster ekstra. Hvor man velger å spise er helt opp til en selv. Våre bord i hovedrestauranten står der om vi er der eller ikke.
HVA SKJER HVIS MAN BLIR SYK OMBORD?
Helsetjenesten om bord er bemannet av en kvalifisert lege og minst én sykepleier. Du må selv betale for helsetjenester, og det anbefales derfor å tegne tilstrekkelig syke-/reiseforsikring. Vi anbefaler våre gjester å ta vare på alle kvitteringer, da forsikringsselskapene må ha nødvendig dokumentasjon ved en eventuell forsikringssak. Det gjøres oppmerksom på at helsetjenesten er regulert av amerikansk lov, det vil si at prisingen for konsultasjon med lege, undersøkelse, medikamenter og utstyr som blir brukt etc. settes deretter. Prisene kan derfor ikke sees i sammenheng med priser man er vant til hjemme.
Helsetjenesten tilbyr sjøsyketabletter ved behov. Dette kan du også finne i resepsjonen.
SIKKERHETSRUTINER
Sikkerheten tas på høyeste alvor om bord, og når man skal av og på skip, må man legitimere seg samt gjennomlyse bagasje og gå gjennom metall detektor. Dette for gjestenes egen sikkerhet. Muster drill er en obligatorisk sikkerhetsøvelse for alle gjester og mannskap om bord. Formålet er at alle skal bli kjent med nødsignaler, vite hvordan de skal opptre og hvor (hvilken stasjon) de skal møte opp dersom en nødssituasjon oppstår. International Convention of Safety of Life at Sea (SOLAS) retningslinjer krever at en sikkerhetsøvelse skal avholdes innen 24 timer etter at skipet har forlatt avreisehavnen. Sikkerhetsøvelsen for gjester blir gjennomført på alle skip 30 til 60 minutter før skipet legger fra kai på avreisedagen.
INTERNETT
Det finnes et eget internett-rom om bord hvor man kan kjøpe pakker for å sjekke sin e-post eller surfe på nettet. Internett på telefon eller nettbrett, man kan også kjøpe surfepakker til telefoner eller nettbrett.
RENS OG VASK AV TØY
Dette er tjenester som man kan få mot et gebyr. Informasjon om dette finnes på lugaren.
AKTIVITETER OG UNDERHOLDNING OMBORD
De fleste aktiviteter er gratis. Hver dag er det et rikholdig aktivitetstilbud man kan benytte seg av, som strekker seg fra alt til serviettbrettekurs til bingo og dansekurs.
RØYKING OMBORD
Det er stort sett røykfritt på alle skip, men det er spesifikke områder på skipet hvor det er tillatt å røyke. Alle teatre og restauranter er røykfrie. Røyking er ofte kun tillatt på de ytre dekkene på anviste områder. Det er ikke lov å røyke på lugaren og heller ikke på balkongene tilhørende balkonglugarene.
REISEREGISTRERING
Reiseregistrering.no er et tilbud til reisende om å registrere kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet. Dersom det skjer en alvorlig hendelse, har Utenriksdepartementet mulighet til å sende deg informasjon på SMS eller e-post. Register deg da på www.reiseregistrering.no
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom/lugar eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor ETs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkårDet vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Escape ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor tryggere med et gyldig koronasertifikat.
Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Vær oppmerksom på at enkelte av Escapes samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat. Det kan gjelde elvecruise- og cruiserederier samt samarbeidspartnere for skreddersydde reiser. Er du i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet.Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 24 14 94 00 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@escape.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler benyttes til å samle informasjon anonymt, for eksempel til web- og brukerstatistikk. Informasjonen vi innhenter benyttes for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre, til webutvikling samt til markedsføring.