Middag
Din reise starter i en av Europas vakreste hovedsteder. Besøk det flotte matmarkedet, ta turen opp til Fiskebastionen eller slapp av i en av byens mange bad.
Reis på egen hånd Riverside Luxury Cruises er et nytt og eksklusivt rederi hos Escape
Lyst å bli grundig bortskjemt på et 5* elvecruiseskip, mens du seiler mellom Budapest, Bratislava og Wien? Tre av Europas vakreste hovedsteder på rekker og rad – her kan du få med deg prakt og varme bad i Budapest, den fargerike og koselige gamlebyen i Bratislava og elegante kafeer i Wien. Og det på en langhelg!
Disse cruisene går fra torsdag til søndag, og du reiser på egen hånd – uten reiseleder. Cruiset går med rederiet Riverside Luxury Cruises og skipet MS Mozart er et førsteklasses skip. Om bord er det hele fem spisesteder å velge imellom, og på soldekk er det bar og grill. Du kan også nyte velværeområdet med boblebad, basseng og treningsstudio.
✨ Helpensjon om bord – også med drikke inkludert
🛫 Vi hjelper deg med bestilling av flybilletter – og eventuelt hotellnetter før eller etter cruiset
Eksklusivt rederi for de som ønsker noe ekstra
Kun suiter og flere restauranter ombord
Champagne, vin og drinker inkludert
3 frokoster, 2 lunsjer og 3 middager inkludert
Middag
Din reise starter i en av Europas vakreste hovedsteder. Besøk det flotte matmarkedet, ta turen opp til Fiskebastionen eller slapp av i en av byens mange bad.
Frokost, lunsj, middag
Nyt formiddagen ombord mens vi seiler. Skipet ankommer Slovakias hovedstad, Bratislava ved lunsjtider. Dette er en av Europas yngste hovedsteder, men likevel en by rik på historie som strekker seg tilbake til keltisk og romersk bosetting. Vi legger til kai i gåavstand til den trivelige gamlebyen. Hele gamlebyen er bilfri sone, og perfekt å utforske på egenhånd. Hvis du ønsker å delta på en utflukt er det selvfølgelig også mulig. Rederiet tilbyr flere utflukter blant annet sykkeltur til Devin slottsruiner ( ca 10. kilometer vest for byen) , byvandring og besøk på "Danubiana museum for moderne kunst ( ca 20 kilometer sør for byen.
En god middag serveres i skipets restaurant, og i løpet av kvelden fortsetter cruiset mot Tulln.
Frokost, lunsj, middag
Velkommen til en av Østerrikets eldste byer Tulln, en perle langs Donau-elven.
Grunnlagt før romersk tid, og idyllisk beliggende mellom frodige åser og bølgende vinmarker, er Tulln en by som fanger deg med sin vakre arkitektur, sjarm og historiske arv. Utforsk de brosteinsbelagte gatene i det gamle sentrum, hvor du finner kafeer og butikker som selger lokale håndverksprodukter. Skipet ankommer før lunsj og seiler videre tidlig ettermiddag.
I løpet av kvelden ankommer vi Østerrikes hovedstad Wien.
Det har bodd mennesker der hvor Wien ligger i dag helt siden 500 år før vår tidsregning, ifølge arkeologene. Den mest kjente historiske perioden stammer imidlertid fra den tiden da overhodene i Habsburg-dynastiet satt som keisere i Det tysk-romerske riket, og Wien ble sentrum for mye av det rikeste kulturlivet. Etter rikets fall ble byen hovedstad, først i Det østerrikske keiserrike, og senere i Østerrike-Ungarn.
Skipet ligger til kai i Wien over natten.
Rederi: Riverside Luxury Cruises
Byggeår: 1987 totalrenovert i 2016
Lengde/bredde: 120/23 m
Antall dekk: 4 – Harmony, Seahorse, Riverside ( restauranter og barer) og Vista dekk (soldekk)
Passasjerer: 162
Ansatte ombord: 82
Lekkert luksuriøst skip med hele 5 restauranter/spisesteder (inkludert "Vintage room" som tar 12 gjester er mot tilleggsbetaling), 2 barer, salong med foredrag og kveldsunderholdning. "Connoisseur's club" hvor du kan nyte en sigar og avec.
Soldekk med komfortabel solstoler, hyggelig overbygget lounge-område utendørs, bar og grill. Velværeområde med boblebad, motstrøms basseng, badstue og dampbadstu. Det er også frisør og mulig å få spabehandlinger ombord (mot ekstra kostnad).
Treningsstudio med Technogym apparater, gå/løpebane på dekk, gåstaver og sykler til utlån.
Heis fra dekk 1 til 3.
Lugar: Alle 81 suiter ligger på Harmony og Seahorse dekk, og har butlertjeneste. Alle suiter er utvendige og har dobbelt seng som kan gjøres om til to enkle senger, eksklusivt sengetøy, espresso/kaffemaskin, sofa eller lenestol, flatskjerm TV og safe . Badet har regndusj, hårføner, badekåper og slippers.
VIKTIG INFORMASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede og få skip har handikapp lugarer og heis. Enkelte rederiet tillater heller ikke gjester å ha med gåstoler og rullestoler, av hensyn til sikkerhet.
Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet/Escape Travel seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program.
Enten dette er ditt første elvecruise eller du er en erfaren cruisegjest, er det kanskje noen spørsmål som melder seg. Vi håper vår informasjon gir deg det du måtte trenge av praktiske opplysninger. Skulle det være noe du ikke finner svar på, er du velkommen til å kontakte oss.
Vi gjør oppmerksom på at dette er generell informasjon for våre gruppereiser, og at det for hvert enkelt rederi, reiserute eller skip kan være avvik. Vi ønsker deg en hyggelig og opplevelsesrik reise. Velkommen om bord!
FØR REISEN STARTER
HVA HAR JEG BETALT FOR OG HVA KOMMER I TILLEGG?
Våre elvecruise inkluderer flyreise, transport mellom flyplass og skip, helpensjon om bord, ofte kaffe og te til måltidene, havneavgifter og reiseleder fra Escape Travel. Enkelte rederier inkluderer også drikkevarer. I tillegg inkluderer mange av våre cruise egne utfluktsprogram. Hvis utfluktene ikke er inkludert, kan de som oftest forhåndsbestilles i en utfluktspakke. På noen cruise tilbys det også valgfrie utflukter som kan bestilles og betales om bord.
Tips, drikkevarer utover det som er nevnt over og personlige utgifter kommer i tillegg.
DOKUMENTER OG BILLETTER
Vi ber deg kontrollere at alle reisedokumenter er korrekte. Sjekk spesielt at navn er riktig skrevet. Dersom navn på flybilletten ikke stemmer overens med navnet som står i passet, risikerer du å bli avvist ved innsjekking på flyplassen og kan bli pålagt å kjøpe ny billett. Escape Travels reiseleder har med seg alle nødvendige
dokumenter for lokal transport og selve cruiset. Har du bestilt avvikende reiserute må du være spesielt nøye med å sjekke at avreisested, dato og klokkeslett på reiseruten/flybilletten er korrekt i henhold til din bestilling.
REISEFORSIKRING
En reiseforsikring gir betydelig trygghet i mange situasjoner som kan oppstå på reisen. På reiser til utlandet er reiseforsikring en nødvendighet. Escape Travel alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også dekker eventuell hjemtransport. Vi anbefaler deg også å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. Ha alltid med deg forsikringsbeviset når du er på reise. Det inneholder forsikringsnummer og persondata, samt viktige telefonnumre.
For reiser innen EU/EØS anbefaler vi også at du har et Europeisk helsetrygdkort, som dokumenterer at du har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling på lik linje med oppholdslandets borgere.
PASS OG VISUM
Alle som reiser til utlandet må ha gyldig pass. Vi gjør oppmerksom på at flere land krever at passet er gyldig minimum tre til seks måneder etter hjemreise. Skal du til et land hvor det kreves visum for norske statsborgere, vil du få informasjon om dette i god tid før avreise.
Hvis du ikke er norsk statsborger, bør du kontakte det aktuelle lands ambassade for å høre om du trenger visum. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Escape Travel er ikke erstatningsansvarlig for passasjerer som ikke har dette i orden. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål vedrørende pass og visum.
PAKKETIPS
Atmosfæren om bord er uformell. På dagtid anbefaler vi komfortable og praktiske klær, samt gode sko for utfluktene i land. En vindtett jakke og regntøy eller paraply kan også være praktisk å ha med. Om kvelden er det vanlig å skifte til et litt penere antrekk enn det du har brukt på dagtid. En av kveldene pynter man seg gjerne litt ekstra til middag, for eksempel jakke og slips for herrene.
Skipene seiler ofte om natten og det kan forekomme vibrasjoner og støy fra maskinen. Sover du lett, ta gjerne med sov-i-ro. Husk å pakke viktige dokumenter og medisiner i håndbagasjen.
For ordens skyld minner vi om at det ikke er inkludert noen måltider første dagen før middag om bord på skipet om kvelden. Det kan derfor være lurt å ha med litt snacks i håndbagasjen i tilfelle det blir lang tid til neste måltid.
PENGER OG VALUTA
På de fleste av våre elvecruise i Europa benyttes euro. I Asia er det amerikanske dollar som gjelder.
Internasjonale kredittkort kan stort sett brukes om bord og i land. I tillegg anbefaler vi at du tar med noe kontanter i euro, amerikanske dollar eller landets valuta, gjerne i små valører. Du trenger blant annet kontanter til betaling av tips og eventuelle valgfrie utflukter, som noen ganger må betales kontant.
Det er ikke minibank på skipene og heller ikke mulig å veksle penger om bord.
HELSE OG VAKSINASJON
Elvecruise er dessverre ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede eller rullestolbrukere. Ombord- og ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis og utfluktene i land inkluderer ofte byvandringer eller andre utflukter der det er mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.
Viktige medisiner skal alltid oppbevares i håndbagasjen. Det anbefales å ta med resept på medisiner man er avhengig av, slik at det kan skaffes ny medisin underveis om det skulle være behov for det. Medikamenter som går inn under gruppen narkotiske stoffer, må være attestert med brev fra legen skrevet på engelsk.
Det er ikke lege om bord på skipene. Ved behov kan lokal lege kontaktes. Eventuelle utgifter i forbindelse med legebesøk eller sykehusopphold må dekkes av den reisende. Har du tegnet reiseforsikring, kan du søke om å få utgiftene refundert av ditt forsikringsselskap.
Ta kontakt med din fastlege eller nærmeste vaksinasjonskontor i god tid før avreise for råd angående helse på reise og eventuelle behov for vaksiner.
«MIN SIDE»
Hos oss finner du reisedokumenter og annen reiseinformasjon på din unike «Min Side». Her kan du betale din reise, laste ned og skrive ut dokumenter. «Min Side» er mobiltelefontilpasset slik at du har enkel tilgang til «Min Side» også på reise.
Du kommer inn på «Min Side» ved å åpne lenken du mottar i bestillingsbekreftelsen fra oss. Manuell innlogging er også mulig via minside.escape.no, med e-postadressen du har oppgitt ved bestilling og kundenummeret du har mottatt fra oss.
For deg som ikke har e-post sender vi nødvendige dokumenter pr. post.
AVREISEDAGEN
AVREISEBREV
Avreisebrevet som kommer sammen med reisedokumentene inneholder viktig informasjon, blant annet navn og telefonnummer til Escape Travels reiseleder. Dette nummeret skal kun benyttes avreisedagen og under reisen.
Alle dokumenter og reiseinformasjon finner du på «Min Side».
Dersom du har spørsmål om reisen før avreisedagen, er du velkommen til å ringe oss på 24 14 94 00.
FLYREISE
På reiseruten finner du flyselskapets referanse, flynummer, samt avreise- og ankomsttider. Alle klokkeslett er oppgitt i lokale tider. Det er ikke felles innsjekking for grupper. Du er selv ansvarlig for å sjekke inn og være ved utgangen til flyet i god tid før ombordstigning.
Mange flyselskaper tilbyr muligheten til å sjekke inn via flyselskapets hjemmeside fra cirka 24 timer før avreise. Husk at du må beregne tid til bagasjeinnlevering og sikkerhetskontroll på flyplassen.
BAGASJE
På flyene er det vanligvis tillatt med ett innsjekket kolli pr. person for reise på økonomiklasse. I tillegg tillates ett kolli håndbagasje. Se eventuelt flyselskapets hjemmeside for mer informasjon om tillatt bagasje, størrelse og vekt.
TRANSPORT TIL SKIPET
Ved ankomst til reisemålet har du selv ansvar for å finne og ta hånd om din bagasje. Gruppen samles ved bagasjebåndet og går sammen med reiselederen til ankomsthallen og transferbussen.
Har du bestilt avvikende reiserute med annen ankomsttid enn gruppen, ber vi deg sende en SMS til reiselederen for å avtale hvor dere skal møtes.
OM BORD
LUGAR
Alle lugarene er utvendige og har, på de fleste skipene, bad med dusj og toalett, hårføner, TV, radio, minisafe og aircondition. Det er som oftest to separate senger, som kan settes sammen til en dobbeltseng. Strømstyrken på skipene er 220 V. Adapter er ikke nødvendig.
MÅLTIDER
Alle måltider om bord er inkludert i prisen og serveres i én bordsetning. Til frokost er det buffet med fri bordplassering i restauranten, mens lunsj og middag vanligvis er en 3-retters meny og fast bordplassering. Noen skip har lunsjbuffet. Hovmesteren anviser bord den første dagen. På noen lange utflukter får man med lunsjpakke eller spiser på en lokal restaurant.
DRIKKEVARER
Hos noen rederier er kun kaffe og te til måltidene om bord inkludert. Hos andre rederier er vin til middagen eller alle drikkevarer, både i restauranten og baren (bortsett fra champagne og vin fra bestillingslisten) inkludert. Hva som er inkludert i prisen på din reise fremkommer av bestillingsbekreftelsen.
Det anbefales ikke å drikke vann fra kranen om bord. Vann på flaske kan kjøpes i baren eller restauranten.
BETALING OM BORD
Om bord kvitterer du for drikkevarer i restauranten og baren. Regningen gjøres opp siste kvelden om bord, enten med kredittkort eller kontanter. VISA og MasterCard aksepteres på alle skipene, mens American Express og Diners er mindre utbredt. Hos enkelte rederier tilkommer et gebyr hvis regningen blir betalt med kredittkort.
UTFLUKTER
Mange av våre cruise inkluderer et stort og variert utfluktsprogram. Hvis utflukter ikke er inkludert, kan du som regel forhåndsbestille en utfluktspakke. På noen cruise tilbys det i tillegg valgfrie utflukter som kun kan bestilles og betales om bord. De fleste utfluktene er med engelsktalende guide. Escape Travels reiseleder har ikke lov til å guide på utfluktene, men vil supplere den lokale guiden og oversette der det er mulig.
TIPS
I mange land er tips mer vanlig enn hva vi nordmenn er vant til. Det å gi tips er en del av den kulturen du velger å besøke, og bør derfor respekteres. Selv om tips er frivillig, er det forventet hos menneskene du møter underveis, som besetningen om bord på skipet, lokale guider og sjåfører. Vi angir et anbefalt beløp i våre reiseprogram, slik at du kan ta høyde for dette før
avreise. På elvecruise kan ikke tips forhåndsbetales, men må betales kontant om bord.
KAIPLASS
I mange byer ligger skipet til kai midt i sentrum, med gangavstand til selve bykjernen, mens du i andre byer er avhengig av transport for å komme til sentrum. I havner hvor flere elvecruiseskip er inne på samme tidspunkt, er det vanlig at skipene fortøyes langside mot langside, med opptil tre–fire skip utenfor hverandre. For å komme i land må man da gå gjennom/over de andre skipene.
TELEFON OG INTERNETT
Det er telefon på lugaren, men den kan kun benyttes til å ringe til skipets resepsjon eller en annen lugar. Mobiltelefon kan stort sett brukes på hele reisen, men dekningen kan være varierende. Noen skip har tilgang til WIFI om bord, men med varierende dekning.
INFORMASJON OM BORD
Informasjon om cruiset, anløpshavner, aktiviteter og måltider finner du på dagsprogrammet, som hver dag henges opp i resepsjonen. Informasjon kan også bli gitt over skipets høyttalersystem. Dagsprogram og annonseringer over høyttalersystemet vil ofte være på flere språk, vanligvis engelsk, fransk og tysk.
VERDISAKER OG SIKKERHET
Unngå å ha alle kontanter, pass, billetter og kredittkort i samme veske/lomme. Ta gjerne en fotokopi av pass og kredittkort før avreise, og oppbevar disse separat fra originalene under hele reisen. Verdisaker du har med deg, og som ikke er i bruk, bør oppbevares i minisafen på lugaren eller i felles oppbevaringsboks i resepsjonen.
RESEPSJONEN
Resepsjonen om bord er åpen hele døgnet. Husk å levere nøkkelen i resepsjonen når du går i land. Dette er den eneste måten personalet kan vite om du er om bord eller ikke.
BUTIKK
De fleste skipene har en liten suvenirbutikk i tilknytning til resepsjonen.
RØYKING
Røyking er kun tillatt på anviste områder utendørs.
FORBEHOLD
Rederiet forbeholder seg retten til å endre programmet og seilingsruten som følge av endringer i elvens vannstand eller andre uforutsette hendelser. Skulle dette inntreffe vil rederiet tilstrebe at reisens totale innhold allikevel vil være det samme.
Med forbehold om endringer og trykkfeil.
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager og fram til avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen, øke prisen eller tilby turen uten norsk reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom/lugar eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor ETs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her
Reisevilkår oppdatert 13. november 2023