Kvinne ser ut av togvindu mens toget kjører gjennom grønt fjellandskap.

På togtur med De Historiske firmatur

Publisert: 6. september 2023

Fire fantastiske hoteller for firmaturer på Vestlandet

Historisk sus i dragestil, boutiquehotell på et gammelt gårdstun og et høyfjellshotell med et strålende rykte å leve opp til. Vestlandet byr på unike historiske hoteller – og veien dit? Med tog, selvsagt.

De Historiske er en medlemsorganisasjon som består av Norges mest sjarmerende hoteller og spisesteder. Da jeg sammen med gode bransjekolleger ble invitert med på visningstur med De Historiske til Vestlandet, fikk jeg oppleve noe av det ypperste Norge kan by på av unike hoteller:

🔵 Hotel Finse 1222
🔵 Fretheim Hotel i Flåm
🔵 Store Ringheim på Voss
🔵 Fleischer's Hotel på Voss

Tog til hotellet midt på vidda

Vi begynte vår reise fra Oslo Sentralstasjon med toget som tok oss til Finse. Skal du til Finse, må du reise med tog. For hit går det ingen bilvei. Da Bergensbanen åpnet i 1909, kom alle hit med toget. Denne tradisjonen lever fremdeles, noe som gjør reisen hit til noe helt spesielt og annerledes sammenlignet med andre reisemål.

Togturen tok litt over fire timer, og underveis fikk vi sjansen til å bli bedre kjent med reisefølget. Noen av oss benyttet også denne tiden til å jobbe. Dessuten er togstrekningen kjent for å være en av Norges mest naturskjønne, så selve togreisen ble en opplevelse i seg selv.

1. Hotel Finse 1222

Høyfjellshotell med historie

Vi tilbrakte vår første natt på det nylig restaurerte Hotel Finse 1222. Dette hadde vært en lenge etterlengtet opplevelse for meg, spesielt etter å ha lest flere strålende anmeldelser i blant annet DN.

Vi ankom hotellet på ettermiddagen, og det var ikke langt å gå da hotellet som så kjent ligger på selve perrongen, på Bergenbanens høyeste punkt. Stedet har en en helt spektakulær beliggenhet mellom majestetiske Hardangerjøkulen og Hallingskarvet som nærmeste naboer.

Fra rommet hadde jeg en fantastisk utsikt over Hardangerjøkulen og Finsevann.

Historiefortelling og aperitif i Peisestuen

Kvelden startet foran peisen med et glass bobler og et hyggelig møte med en av eierne, Trygve Nordmann. Med innlevelse og entusiasme klarte han å inspirere oss alle til å føle en dyp respekt for både stedet og historien som omgir det.

Historien til Hotel Finse 1222 representerer et lite, men viktig, kapittel i norsk historie. Byggingen av Bergensbanen bød på ingeniørmessige utfordringer som verden aldri hadde taklet.Ved åpningen 27. november 1909, beskrev kong Haakon banen som «vår generasjons mest imponerende bedrift». Bergensbanen inkluderer nesten 200 tunneler, og langs den omtrent 100 kilometer lange fjellstrekningen er jernbanelinjen beskyttet av snøoverbygg og snøskjermer.

Det hele startet med en bod på stasjonen, som senere ble et gjestgiveri.Da Bergensbanen åpnet i 1909, hadde den unge, driftige vertinnen unge Alice Fangen Finse Fjeldstue alt klart. I løpet av sine år her oppe utviklet hun, etter hvert sammen med Anders Klem, Fjeldstuen til å bli et fasjonabelt hotell.

Mange prominente gjester har bodd på hotellet.Hit kom Prinsen av Wales, Sonja Henie, de store polarheltene og alt av den tids kjendiser fra hele Europa. Det var virkelig unikt å kunne oppleve det barske høyfjellet bare ved å ta toget. Og slik er det ennå!

Etter mange epoker fikk hotellet nye eiere i 2020. Hotellet har blitt totalrenovert og pusset opp med blant annet Snøhetta Arkitekter på laget. Fargene, stilen, flyten og opplevelsen spiller på lag med naturen, samtidig som historiens sjarm og karakter er bevart intakt.

Hvorfor passer Hotel Finse 1222 til firmareiser?

Her er alle samlet på ett sted, og med et utvalg av aktiviteter rett utenfor døren som blant annet sykkelturer, fjellturer og kajakkturer. Deler av den kjente Rallarvegen starter nettop her. Hotellet har 45 rom, fire suiter og plass til over 100 gjester.

Flotte konferansemuligheter
Her finnes to konferansesaler og tre møterom. Alle med sin egen sjarm og unike atmosfære. I tillegg er det flere områder med hyggelige sofagrupper, peis og ulike sittegrupper.

Lokal mat & drikke
Hotel Finse 1222 er mer enn et hotell på vidda, det er også hjemmet til en førsteklasses restaurant som serverer alt fra en variert frokostbuffé til velsmakende lunsjer og gourmetmiddager med nøye utvalgte viner. Vi fikk en nydelig treretters i hotellets restaurant med nydelig utsikt mot Hardangerjøkulen.

Restaurant lokalet på Hotel Finse1222 med nydelig utsikt over sjøen

Hotel Finse1222 De Historiske

Middag fra restaurante på Hotel Finse1222

Aktiviteter underveis: Zipline og sykkeltur

Dagen etter fortsatte vår reise mot Myrdal, som ligger kun en 30 minutters togtur unna Finse. Da vi ankom Myrdal, ble vi hjertelig møtt av lokale verter som hadde deilige matpakker fra Flåm Bakeri klare til oss.

Sveve over vestlandsnaturen

Etter en kort fottur mot Vatnahalsen, var det tid for Nordens lengste zipline! Flåm Zipline strekker seg hele 1381 meter i lengde. Med hastigheter på opptil 100 km/t og en høydeforskjell på 305 meter, var dette en opplevelse utenom det vanlige. Etter vår adrenalinfylte tur gjennom luften landet vi trygt i Kårdalen, hvor vi kunne nyte våre velsmakende matpakker.

Imponerende logistikk av sykler
Rallarvegen er kjent, og samarbeidet mellom leverandørene for transport, innlevering og utlevering av sykler var imponerende. Det var nesten uvirkelig å tenke at man kunne la syklene stå ulåst på avtalte steder, noe som ikke ville vært mulig i travle Oslo.

Fra Kårdal syklet vi gjennom vakre landskap langs den berømte Rallarvegen, en distanse på 1,8 kilometer, før vi omsider ankom den sjarmerende bygda Flåm.

Sommer i Flåm

Sommer i Flåm Sverre Hjørnevik / Norway's Best / Fretheim Hotel / De Historiske

2. Fretheim Hotel i Flåm

Med utsikt mot fjord og fjell

Innerst inne i en av fjordarmene til Norges lengste fjord ligger Flåm, den lille, vakre vestlandsbygda. Her finner vi det historiske hotellet Fretheim, og om ettermiddagen ankom vi på syklene våre.

Helt siden midten av 1800-tallet har Flåm vært en yndet plass for turister, da engelske lorder kom inn Sognefjorden med båtene sine på jakt etter nye områder for jakt og fiske. De var innlosjert på gården til Flåms rikeste mann, Christen Fretheim, og snart så Fretheim Hotel dagens lys.

Hotellet ble bygget i sveitserstil på slutten av 1800-tallet. Den eldste delen av hotellet er restaurert med vakre detaljer, med peiser og antikke møbler både i stuer, bibliotek, konferanselokalene og de historiske gjesterommene. Alle hotellets 122 rom har flott utsikt mot fjord eller fjell.

Tog langs elv i fjellandskap.

Flåmsbanen går fra høyfjellstasjonen Myrdal (867 m.o.h.) på Bergensbanen og ned til Flåm (2 m.o.h.) innerst i Aurlandsfjorden. Togturen er på 20 km. Øyvind Heen/fjords.com

Flåmsbana

Flåmsbana Henrette Aass

Verdens beste togreise
Tar dere toget til Flåm, har dere en storslått opplevelse i vente. Flåmsbanen – en av verdens bratteste jernbanestrekninger, starter ved fjorden og slynger seg gjennom spektakulære omgivelser i Flåmsdalen og opp hele 900 høydemeter til høyfjellet. Lonely Planet kåret i 2014 Flåmsbanen til verden beste togreise.

Padle kajakk på fjorden omgitt av mektige fjell og fossefall
Vestlandsnaturen er mektig, og her er det ikke uvanlig å se ørn, oter, sel eller niser.

Afterbike i hagen og cidersmaking

Det var godt med litt mat og drikke etter en lenger sykkeltur, og ingenting smakte bedre enn spekemat og oster fra lokale produsenter. Sammen med maten fikk vi smake på eplecider og en innføring i ciderproduksjon som er kjent i området.

Kvelden ble også her avsluttet med et «herregårdsmåltid», fire retter med gode viner. Maten var det virkelig kvalitet på. Kokkene er opptatt av å bruke de beste lokale råvarene de kan få tak i. Jeg var veldig skeptisk da jeg hørte vi skulle få panacotta med brunost, men det annerledes, spesielt, men veldig godt.

Fjordcruise på Nærøyfjorden

Etter en deilig frokost, setter vi kursen mot den verdenskjente Nærøyfjorden med båt. Reisen startet gjennom den idylliske Aurlandsfjorden, deretter videre gjennom den smale og spektakulære Nærøyfjorden, omkranset av bratte fjellsider med snødekte topper som rager 1800 meter over havet, med brusende fossefall og idylliske grender langs fjorden.

Båtturen tok ca. 2 timer og endte opp i Gudvangen.

Fjord Cruise Nærøyfjorden fra Flåm til Gudvangen

Fjord Cruise Nærøyfjorden fra Flåm til Gudvangen norwaysbest.com / Sverre Hjørnevik

Mer miljøvennlig båter – ny teknologi
Båten vi tok «Future of the Fjords» var en stor passasjerkatamaran, spesialbygd for sightseeing i norske fjorder. Skipet er blant de første i verden som utelukkende går på elektrisk motor.

På båten er det også muligheter for å ha møter og konferanser
Om bord på skipet kan man ha arrangementer som kan imøtekomme både store og mindre forsamlinger, med kapasitet til å romme opptil 400 deltakere. Her finner man velutstyrte møterom med tilgjengelige skjermer og lydutstyr.

Vakre gårdsplassen Store Ringheim

Vakre gårdsplassen Store Ringheim Visit Voss / Store Ringheim

3. Store Ringheim

Gårdstun med boutiquehotell

Etter en kort etappe med buss (som selvfølgelig var elektrisk) ankom vi en helt idyllisk perle 3 km fra Voss. Jeg hadde lest om dette stedet, og endelig skulle jeg få oppleve det.

I vakre omgivelser i et gammelt gårdstun ligger Store Ringheim.
Vertskapet er niende generasjon på gården hvor det har blitt drevet jordbruk i over 2000 år. Dagens eiere har stått for en omfattende konvertering fra landbruk til hotell- og restaurantdrift i det gamle gårdstunet.

Store Ringheim er et helt unikt boutiquehotell med atmosfære, omkranset av høye fjell i kombinasjon med komfort og stil. I de gamle rustikke bygningene på gården er det 15 unike rom, fordelt på «Gardshuset» og «Reiskapshuset». Stedet har også pub og lokaler for selskap og konferanse.

Hjemmelaget kortreist mat
Her er de opptatt av bærekraft og kortreist mat. På gården lager de en god del tradisjonelle produkter selv, basert på og utviklet fra gamle oppskrifter.Vi spiste en deilig lunsj bestående av lam og grønnsaker som var dyrket i hagen.

Ro og harmoni
Inntrykket jeg sitter igjen med er her var det ro og harmoni. For et nydelig vertskap. Her vil jeg bo! Stedet er perfekt for mindre grupper da de kan ha hele stedet for seg selv.

Fleischer’s Hotel

Fleischer’s Hotel Fleischer’s Hotel / De Historiske

Fleischer's Hotel

Tårn, spir og tradisjoner

Siste stopp er Fleischer's Hotel i Voss før vi skal ta toget tilbake. Nok et kjent hotell i familien De Historiske, og enda et sted jeg vil sende mine firmakunder til.

Tradisjonsbærer
I dag, er det den femte generasjonen av Fleischer-familien som styrer hotellet, og de bærer med stolthet på den tradisjonsrike arven. Hotellet har en rik historie og har alltid vært et populært reisemål for mennesker fra alle samfunnslag. Tilbake i 1864, da hotelldriften først begynte, var det jakt, laksefiske og fiske som trakk folk til Voss.

Dagens hotell ble oppført i 1889 i sveitserstil, og raskt ble det et ettertraktet tilholdssted for velstående turister, kongelige og adelige.

Historiske møterom og selskapslokaler
Vi følte oss nesten litt kongelige da vi kom inn i de ulike selskapslokalene til hotellet. Her fikk vi servert lokal eplejuice og «petit four» på sølvfat. Her er er det så mange muligheter for både konferanser, kick off, jubileum og andre typer bedriftsamlinger.

«Takk for nå vakre Vestlandet, noe av det beste Norge har å by på! Hit skal jeg tilbake.» - Line C. Bergersen