Kom i gang med denne guiden

Publisert: 29. juli 2024

Hvordan planlegge den perfekte firmaturen

Å planlegge en firmatur kan være krevende, men med riktig tilnærming kan det også være både gøy og lærerikt.

En godt planlagt firmatur kan inspirere ansatte, styrke teamfølelsen og gi en ny giv til arbeidsmiljøet. I denne guiden tar vi deg gjennom de viktigste delene ved planlegging av en firmatur.

Del 1: Hvorfor dra på firmatur?

Bakgrunnen for reisen er ofte en tydelig indikator på forventninger, behov og ønsker. Å etablere dette i forkant av planleggingen gjør prosessen enklere, og du får en tydelig retning.

Når du har klart for deg hva hensikten med firmaturen er, sitter du også igjen med noen målbare faktorer du kan følge med på under og etter turen.

Eksempler på mål og hensikter kan være jubileum, at selskapet feirer 10 år, employer branding, styrke konkurransekraften til selskapet ved rekruttering, øke arbeidsmotivasjon og kreativitet. En firmatur kan også være en “premie” etter et felles mål er oppnådd.

Del 2: Kjenn teamet ditt

Sørg for at du kjenner teamet og selskapet ditt godt nok til å ta gode valg på deres vegne. Noen ønsker kanskje fokus på god mat og vin, mens andre ønsker en aktiv tur eller en reise med mye faglig innhold. Med begrenset tid, må noen tydelige valg tas.

Ta de ansatte med på planleggingen, enten i plenum eller gjennom en spørreundersøkelse. Det er også viktig å innhente kunnskap om diett og andre spesielle behov, slik at det ikke dukker opp noen overraskelser eller noen føler seg forbigått.

Del 3: Hvor skal dere reise og hva skal dere gjøre?

Nå starter moroa! Valg av destinasjon og aktiviteter kan avhenge av faktorer som tilgjengelighet, flyruter, kostnader, sikkerhet og ønsker for aktiviteter og opplevelser.

Det er enkelt å velge kjente storbyer, men ved å velge destinasjoner som ikke tiltrekker seg masseturisme, kan dere få en sterkere kulturell opplevelse, mer for pengene og et tettere bånd. Det øker sannsynligheten for at “alle” opplever noe nytt.

For å starte prosessen med å finne destinasjon har vi laget flere reiseforslag som viser hvordan en firmatur kan se ut. Kanskje du føler deg inspirert?

Del 4: Logistikk og planlegging

Det er mange ting som skal klaffe på en firmatur, og det gjelder å planlegge godt. Det står en forventning til ledelsen om at det skal gå stort sett smertefritt, og at uforutsette ting er tatt høyde for. Her kommer tre områder vi anbefaler at du fokuserer på for en smidig gjennomføring av firmaturen.

Transport og overnatting

Velg transportmidler som er komfortable og praktiske for alle. Ha god kontroll på hva som er praksisen i landet du skal til. Noen steder har god kollektivtransport, mens andre steder belager seg på taxi og/eller apper som Uber. Er dere mange, anbefaler vi å forhåndsbestille buss.

Velg overnattingssteder som er strategisk plassert i forhold til planlagte aktiviteter og restauranter. Sørg for at stedet tilbyr fasilitetene du trenger, som møterom, treningsrom og muligheter for avslapning. Vurder også om du vil bo på hotell, resort, eller konferansesenter basert på turens formål og budsjett.

Mat og drikke

Inkluder måltider som passer til alle dietter og preferanser. Planlegg for både formelle middager og uformelle måltider. Ha et bevisst forhold til hvor mye alkohol som skal serveres og tilbys på turen, samt hva som dekkes av selskapet og ikke. Utnytt muligheten til å inkludere lokale matopplevelser. Dette kan gi deltagerne en rikere opplevelse og en smak av kulturen på destinasjonen.

Utflukter og aktiviteter Sørg for en blanding av faglige og sosiale aktiviteter som dekker ulike interesser. Ha alternative aktiviteter på lur i tilfelle dårlig vær eller andre uforutsette hendelser

Les mer: Flere raske tips til deg som planlegger en firmatur

Del 5: Budsjett og hvordan få mest mulig for pengene

En av de mest kritiske aspektene ved planlegging av en firmatur er å holde seg innenfor budsjettet uten å gå på kompromiss med kvaliteten.

Start med å lage en omfattende budsjettplan som inkluderer alle kostnader – fra transport og overnatting til mat, drikke og aktiviteter. Inkluder også en buffer for uforutsette utgifter. Prioriter kostnadene basert på hva som er viktigst for teamet ditt.

Del 6: Evaluering av suksessen

En vellykket firmatur gir blod på tann! Denne delen tar deg tilbake til start – har du oppnådd målet med turen? Sørg for å få tilbakemeldinger i løpet av turen og rett etter, mens alt er ferskt i minnet.

Lykke til! Og hvis du trenger noe hjelp så er vi her for deg.

Andre artikler du kanskje vil like: